گروه : گزارش
ساعت : 16:23
شناسه : 18113
تاریخ : 19 مرداد 1397
نیادے گوں بلوچ ءَ نیادے گوں بلوچ ءَ

ماه گذشته شاهد انتشار کتاب «نْیادے گوں بلوچ ءَ» توسط عبدالماجد سپاهیان نویسنده و مترجم جوان هم استانی مان بودیم. آن­هایی که هاتف جوان و بانوک و بقیه مجلات استان را دنبال می­کنند حتماً با نوشته­های این نویسنده­­ی خوش ذوق آشنا هستند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، نیادے گوں بلوچ ءَ ترجمه ی بلوچی سفرنامه ی محمود دولت آبادی با نام دیدار بلوچ است که عبدالماجد سپاهیان آن را به زبان بلوچی برگردانده است. محتوای کتاب شامل گزارشاتی از سفر چند روزه نویسنده ی مشهور ایران محمود دولت آبادی به زاهدان، میرجاوه و زابل است که در سال هزار و سیصد و پنجاه و سه اتفاق افتاده است.
 
او تمام دیده ها و شنیده های این سفر را در این کتاب به رشته تحریر در آورده است. اصلی ترین شاخصی که قلم این کتاب را به عنوان اثری کم نظیر جلوه می دهد همان دوری از جانبداری و قضاوت نویسنده است. هر چند جای جایی نسبت به اتفاقاتی که می بیند نقدهایی  مطرح  کرده و یا  نسبت به بعضی شرایط نامناسب بوجود آمده از جانب مردم که گویی خیلی وقت است در دل او زندانی بوده اند گله هایی بیان می شود، لیکن هیچ وقت خواننده را دعوت به قبول دید خود نکرده و ذهن او را برای قضاوت بدون جانبداری و بی طرفانه آماده می کند.
 
نقش اصلی صحنه های این کتاب مردم است و این مولفه خواندن آن را برای کسانی که به دنبال جامعه شناسی مردم بلوچ هستند لذت بخش می کند.
 
در توضیح ترجمه بلوچی منتشر شده­ ی سپاهیان باید گفت که خصوصیت اصلی و مثبت متن بلوچی آن کوششی ست که علی رغم پیچیده بودن متن اصلی برای سادگی و روانی متن بلوچی آن شده و به خوبی از پس آن بر آمده است.
 
شما با مطالعه ­ی متن بلوچی نیادے گوں بلوچ ءَ با واژه­ هایی سنگین مواجه نمی­ شوید. البته این به معنای کم بودن بار محتوایی اثر نیست بلکه بر عکس شما واژه­ هایی ساده را به صورتی زیبا، قابل هضم برای خواننده و روان می­بینید که مطالعه ­ی آن را بی­نهایت لذت بخش و همچنین سودمند می­کند.
 
مسلماً ترجمه ی بلوچی این کتاب اثر بزرگی برای آرشیو ادبیات بلوچی و همچنین مطالعات بلوچستان خواهد بود. چرا که منبع خیلی خوبی برای شناخت مردم بلوچستان محسوب می شود.
 
موسسه فرهنگی رسانه ای هاتف ضمن تبریک به آقای سپاهیان بابت انتشار این اثر ارزنده از همه­ ی علاقه مندان به حوزه زبان بلوچی و جامعه­ شناسی بلوچستان دعوت می­کند آن را تهیه و مطالعه بفرمایند.