گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 15:08
شناسه : 18462
تاریخ : 19 شهریور 1397
سوزن دوزی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است سوزن دوزی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است

سوزن دوزی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعت‌گران، مردم و مسئولان است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی که با حضور مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، معاون امور عمرانی استاندار، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در دانشگاه ولایت ایرانشهر برگزار شد گفت: گاهی حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری می شود و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد.
 
وی افزود: اقدام هایی انجام شده است تا از سودجویی دلالان جلوگیری شود که شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعت‌گر از جمله این اقدام هاست تا به واسطه این پوشش تحت نگاه ویژه این اداره کل قرار گیرد و از سودجویی از دسترنج صنعت‌گران جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: تلاش های مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان برای ایرانشهر موثر بوده است و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند، ظرافت، زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچی از دیگر دلایلی است که سبب شد ایرانشهر در میان ۳۱ استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی اش دست پید کند.
 
وی با بیان این که با ثبت ایرانشهر به عنوان شهر سورن دوزی زمینه ای فراهم شده است تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم ابراز امیدواری کرد: به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم شود تا مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن دوز است رفع شود.
دکتر محمد نعیم امینی فرد رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با تاکید بر تداوم تلاش ها و پیگیری ها تا معرفی ایرانشهر به عنوان شهر جهانی سوزندوزی گفت: بانوان سوزن دوز بلوچ هنرمندان چیره دستی هستند که این فرهنگ اصیل ایرانی را زنده نگه داشته اند.
 
وی اظهار کرد: راه اندازی رشته صنایع دستی در دانشگاه ولایت و ایجاد تعاونی و شرکت های عرضه کننده سوزن دوزی در نقاط مختلف کشور و خارج از آن با برند ایرانشهر در کنار ثبت جهانی شهر سوزن دوزی از اهداف و برنامه های آینده است و انجام بیمه بانوان سوزن دوز هم قابل تحقق خواهد بود.
 
وی ادامه داد: برند سازی هنر و اعجاز دستان بانوان بلوچ و ثبت ایرانشهر به عنوان خاستگاه جهانی سوزن دوزی امری قابل تحقق است، نقش بانوان این خطه از جمله بانو مهتاب نوروزی در این باره اهمیت زیادی دارد.
 
در این مراسم از دست اندرکاران ثبت پرونده شهر سوزن دوزی و صنعتگران سوزن دوز برتر استان تجلیل و از تمبر یادبود شهر ملی سوزن دوزی رونمایی شد. برپایی نمایشگاه صنایع دستی، طبخ غذاهای محلی و اجرای موسیقی محلی از دیگر برنامه هایی بود که در حاشیه این مراسم برگزار شد.