گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 11:42
شناسه : 18600
تاریخ : 26 شهریور 1397
پای صحبت جوان مخترعی که می خواهد بماند پای صحبت جوان مخترعی که می خواهد بماند

احمد فدایی مخترع جوان استان سیستان و بلوچستان که تا کنون موفق به ثبت ۲۳ اختراع در داخل ایران و ۴ اختراع بین المللی شده است .

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،امروز جوانان خلاق و با استعداد این مرز و بوم همواره با نوردیدن پله‌های افتخار برای اقتدار ایران اسلامی در جهان در حال تلاش و تکاپو هستند، جویندگان علم و دانشی که همواره در صفوف کسب علم و دانش از هم پیشی می گیرند، امروز استان سیستان وبلوچستان خطه دلیر مردان و شیر زنان و جوانان جویای علم و دانش پابه پای رشد فزاینده علم و دانش جهان حرکت کرده و هیچگاه از این مسیر باز نمانده و همواره سخن‌ها برای گفتن دارد.
یکی از جوانان این استان احمد فدایی است که تا امروز توانسته چندین اختراع را به نام خود ثبت و مدال های بین المللی دریافت کند.
جهت آشنایی بیشتر با این مخترع جوانان استان که به تازگی با کسب مقام سوم مسابقات اختراعات سیلکون ولی کالیفرنیا آمریکا بار دیگر برای سیستان وبلوچستان افتخارآفرین شد ،  گفتگویی انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست .

احمد فدایی محمد آبادی هستم و در اولین روز از آخرین ماه بهار در شهرستان زابل به دنیا آمده ام دبیرستان را در مدارس زابل و دانشگاه را در زاهدان و در رشته مهنتدسی برق و الکترونیک گذرانده ام.

٢٣ اختراع  در داخل ایران به ثبت رسانده ام  و۴ اختراع بین المللی دارم.

بعنوان مدیر عامل شرکت آریا الکترونیک هیرمند در سال ۹۳ بعنوان شرکت دانش بنیان برتر معرفی شدم.
دارنده سه مدال طلا و دو تندیس افتخار و دیپلم افتخار در نمایشگاه اختراعات کشور کره جنوبی- سئول
دارنده جایزه برتر اختراعات کشور رومانی
مدال طلای اختراعات و تکنولوژی های نو در  سوئیس ژنو
دارنده جایزه ویژه اختراعات کشور روسیه
دارنده مدال طلا و جایزه ویژه اختراعات کشور لهستان
کسب دو مدال طلای مسابقات اختراعات کویت
کسب مدال طلا و دیپلم افتخار از کشور تایوان
٢٣ اختراع داخلی و۴ اختراع بین المللی دارم جوان برتر کشور، پژوهشگر برتر نیروی انتظامی و پژوهشگر برگزیده
کار آفرین برتر کشور در سال ۹۴
تولید کننده برتر محصولات اختراعی دانش بنیان صادراتی
جوان برتر کشور در سالهای ۸۸و ۹۴
برترین مدیر عامل در حوزه شرکت های دانش بنیان
دارنده گواهینامه خلبانی هواپیمای مدل،طی دورهای روباتیک مختلف  – ثبت اختراع خارچه اتوماتیک – ثبت اختراع هواپیمای مدل با قابلیت جمع شوندگی برای استفاده در نیروهای زمینی جهت تجسس- ثبت اختراع ربات کیلومتر شمار – ثبت اختراع سیستم حفاظتی سیستم های گرمایشی و سرمایشی – ثبت اختراع سامانه تولید انرژی الکتریسیته به وسیله نیروی جادبه – ثبت اختراع سیبل هوشمند نظامی – ثبت اختراع ربات فیلم بردار – ثبت اختراع سامانه تولید انرژی الکتریسیته به وسیله فشار – ثبت اختراع صندلی تولید برق قابل استفاده در استادیوم های ورزشی – ثبت اختراع پریز دو کاره برق و تلفن – ثبت اختراع هواپیمای مدل نظامی با کاربرد نظامی – ثبت اختراع موتور بادی با کار برد برای تولید انرژی الکتریسیته – ثبت اختراع  ربات بشقاب پرنده – ثبت اختراع نشان گر مسیر حرکتی توسط امواج آی ار با کار برد نظامی،کسب رتبه جوان برتر کشور در سال های ۸۷ و ۸۸،کسب  رتبه دانشجو –  دانش آموز نخبه ،ممتاز و مخترع ،کسب رتبه و پژو هشگر برتر علم و فناوری ،کسب مخترع برتر ،کسب رتبه پژوهشگر برتر استان،کسب رتبه پژو هشگر برتر نیروی انتظامی کشور و دارنده لیسانس افتخار از سوی این ارگان ،عضو انجمن مخترعین کشور،کسب رتبه اول در جشنواره جوان خوارزمی با طرح بشقاب پرنده،کسب رتبه اول در جشنواره جوان خوارزمی با طرح سامانه تولید انرژی الکتریسیته،کسب مقام اول ربات های جنگجو در مسابقات بین المللی مازندران،کسب مقام اول در ربات های فیلم بردار در تهران،کسب مقام سوم ربات های پرنده در مسابقات دانشگاه صنعتی شریف تهران،کسب مقام اول در تکنولوژی برتر ساخت روبات های جنگجو،کسب دیپلم افتخار از سوی رییس جمهور در جشنواره جوان برتر حضرت علی اکبر ،دارنده گواهی نامه خلبانی هواپیمای مدل و طی کردن دوره های آموزسی آن در سازمان هوافضای فرناس،تولید و اقدامات لازم برای تولید و صنعتی شدن اختراعات و اخذ مجوز های لازم برای تولید،کسب مقام در نهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی،کسب مقام پژوهش گر برتر دانشگاه آزاد،کسب مقام پژوهشگر و دانش یار برتر در پژوهش سرای ابوریحان زابل،عضو فعال سازمان دانش آموزی،عضو فعال تشکلهای هلال احمر،عضو انجمن برق و الکترونیک،سوابق اجرایی و تدریس:سابقه تدریس در آموزش و پرورش  در کارگاه های رباتیک،سابقه تدریس در پژوهش سرا های آموزش و پرورش،سابقه تدریس ربات پرنده و خلبانی هواپیما های مدل در دانشگاه آزاد،سابقه تدریس در ربات های پرنده و هواپیما های مدل در دانشگاه پیام نور،سوابق تالیفی:تالیف و کتاب در حال چاپ با عنوان خدا من و پرنده چوبی،تالیف و کتاب در حال چاپ با عنوان می خواهم یک مخترع شوم.

سابقه همکاری با شرکتهای خصوصی:
ثبت  شرکت دانش بنیان آریا الکترونیک هیرمند و تولید چهار طرح اختراعی در این مجموعه.
تدریس در دانشگاه آزاد و پیام نور و آموزش و پرورش در حوزه هوافضا ، الکترونیک و روباتیک

بنده به نوعی تمام طرح ها و اختراعات خود را مهم می دانم اما با توجه به شرایط زیست محیطی حال حاظر کشور طرح گلخانه های صنعتی و یا همان اصفیه آب دریا برای کشاورزی را جزو مهم ترین و جدید ترین طرح های خود می دانم که در روزها و ماهای گذشته موفق به کسب مدال طلا و برنز مسابقات اختراعات کویت و کالیفرنیای آمریکا هم شد و در حال حاضر مشغول مذاکره با چند کشور جهت اجرایی شدن این طرح نیز هستم.

مشوق اصلی بنده اول خانواده و در وحله دوم همسرم بودند که بنده رو با تمام سختی هایی که در این راه وجود داشت تنها نگذاشتند. که جا داره از پدر و مادرم و همسرم در این خصوص کمال تشکر و قدردانی رو داشته باشم.

تا کنون در هیچ زمینه ای از سوی بنیاد نخبگان استان حمایت نشده ام و به نوعی می توانم بگوییم گاهی وقتها به وجود همچین نهادی در استان تردید دارم. حتی با وجود همکاری های زیادی که در گذشته برای برپایی نمایشگاههای اختراعات در تهران داشتم اما همیشه مورد بی توجهی این نهاد قرار گرفته ام و به جرات می توانم بگویم چندین سال است که در هیچ همایش و یا جلسه ای که از سوی این نهاد برگذار شده دعوت نشده ام. نمی دانم دیگر چه مقام و یا افتخاری باید کسب کرد که ذره ای مورد توجه این افراد قرار نگرفته ام . دلیل این امر را هم جناح گرایی در آن می دانم و تا زمانی که بعضی افراد در آنجا حضور دارند این رویه ادامه خواهد داست اما به شخصه برای بنده مهم نیست  چون بنده همیشه تنها یک رسالت را دنبال کرده ام و آن هم این است که اگر ادعا می کنیم مخترع و یا نخبه هستیم باید قدمی در مسیر تولید و ایجاد اشتغال برداریم که به این امر وفدار بوده ام و در حال حاضر چندین اختراع خود را تولید کرده و برای جوانان زیادی اشتغال زایی کرده ام.

این سوالی است که برای خودم هم پیش آمده که چرا روی چنین طرح هایی سرمایه گذاری نمیشود . قاعدتاً هر طرحی باید از مرحله نمونه خارج شود تا کارایی آن به اثبات برسد اما تاکنون از سوی هیچ ارگانی پیشنهادی برای اجرای آن داده نشده این در حالی است که کشور های زیادی خواهان این طرح و اجرایی شدن آن شده اند و برای آنها خود ایده مهم است و امیدوارم بتوانم به یاری مردم و بخش خصوصی اول در کشور و استان خودم اجرایی گردد.

تا کنون از سوی هیچ نهادی مورد حمایت نبوده ام اما در بحث شرکت در مسابقات امریکا بخشی از هزینه ها از سوی دادستان محترم زابل و اداره  ورزش و جوانان صورت گرفته که جا دارد  کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم از زحمات آنها ، مخصوصا دادستان زابل که با اینکه در وظایف این ارگان نبود اما بنده را مورد لطف خود قرار داده اند تا لحظه ای بیشتر به ماندن در وطنم فکر کنم ایشان بدون هیچ چشم داشتی و تنها بخاطر تعالی فرزندان سیستان و بلوچستان اقدام به چنین کاری کردند که به شخصه برای خود من ذات کار بسیار ارزشمند می باشد.

این مسابقات در سطح بسیار بالایی در ایالت کالیفرنیا و منطقه ای به نام سیلکون ولی که مقر اصلی بسیاری از شرکت های بزرگ است  بر گذار شد در این دوره مخترعینی از بیش از ٣٠ کشور حضور داشتند و زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی مخترعین و اداره ثبت اختراعات امریکا و همچنین با همکاری فدراسیون اختراعات کره برگذار شد که بنده با طرح تصفیه آب دریا  برای کشاورزی و گلخانه های صنعتی با آب دریا در این مسابقات شرکت کردم و در شاخه محیط زیست حائز مدال برنز شدم و دلیل برنز شدن مدال و نگرفتن طلا را فقط امور سیاسی می دانم زیرا با شرکت در این مسابقات از شرکت های مختلفی دعوتنامه همکاری دریافت نمودم.

از آنجایی که هدف بنده تا کنون تنها ایجاد اشتغال در سطح وسیعی بوده از سال ٩٠ تا کنون با ثبت شرکتم تحت عنوان آریا الکترونیک هیرمند توانستم برای جوانان زیادی ایجاد اشتغال کنم اما به نوعی همیشه دردمند در این مسیر بوده ام زیرا این شاخه و تولید در کشور ما از شرایط خاصی برخوردار است .
در کشور ما بنگاه املاکی سر کوچه مان درآمدش بیشتر از افرادی است که در کار تولید هستند و این امر به سبب رویه فکری مردم و مسئولین ماست اما شرایط اقتصادی کشور هم در آن بی تا ثیر نیست.

بله در حال حاضر در کارگاه ها بیش از ١٠ تولید از طرح ها و اختراعات خود را انجام می دهم.

در حال حاضر بیشتر فروش بنده در خارج از استان است وبرای اجرایی شدن بعضی از طرح ها با چند شرکت خارجی همکاری می کنم.

بنده دها دعوتنامه برای کار در کشورهای دیگر دارم اما تمام سعی خودم را برای ماندن در وطن خودم خواهم کرد. در خصوص مهاجرت باید بگویم افرادی امثال من در اثر بی توجهی اگر در ایران بمانند اول اینکه عمر زیادی نخواهند کرد و ثانیا به افسردگی شدیدی دچار می شوند زیرا همیشه چراهای زیادی را در ذهن خودشان مرور می کنند و با بیفایده دیدن خود چاره ای جز مهاجرت نمی بینند اما باید بگویم که بنده به شخصه تا آخرین قطره امیدم خواهم ماند و زمانی خواهم رفت که دیگر به من احتیاجی نباشد.
 سخن شما با جوانان استان ؟
روی سخن من به خانواده هاست . به فرزندان خود به جز دکتر و مهندس شدن و خلبان شدن کارآفرین شدن و تولید را بیاموزید و آنها را در حصار های مشاغل وابسته به دولت محصور نکنید امروز کشور ما بیش از هر زمانی نیازمند تولید اشتغال و تولید باکیفیت ایرانیست هر چند می دانم در این مسیر خطرات و نا امیدی های زیادی وجود دارد اما در پس هر سختی آسایشیست و باید علاوه بر خود نسبت به جامعه خود نیز احساس مسئولیت کنیم.
 سخن شما با مسئولین استان ؟
هیچ صحبتی با مسئولین ندارم زیرا تا کنون هیچ نفع مادی و معنوی از آنها به من نرسیده اما هنوز هستند افرادی که دلسوز این شهر و استان هستند که امیدوارم خداوند به آنها توفیق عطا کند.
 راز موفقیت خود را در چه می دانید ؟
راز موفقیت این روزهای خودم را در امید و اراده ام می بینم امیدی که شاید بعضی روزها کم شود اما همیشه وقتی به رفتن فکر می کنم مردمم را در ذهنم تصور می کنم و با خود می گویم من هم از همین دیارم و باید برای این مردم باغیرت و سخت کوش تلاش بیشتری کنم.
 با خبر شدیم که برای حضور شما در برنامه ماه عسل دعوت شد علت عدم حضور شما چه بود ؟
چندی پیش از طرف یکی از دوستان به این برنامه معرفی شدم و تماسهایی از این برنامه با من صورت گرفت.
سخنشان این بود که سناریو زندگی من برای آنها کمی تکراریست و نمونه های مشابهی از نخبگان و مخترعین در این برنامه حضور داشتمد اما آنها نتوانستند فرق یک جوان سیستانی که با تمام سختی ها و مشقت ها توانسته بود افتخاراتی هر چند کم را در دنیا بدست بیاورد را با آن نخبه تهرانی با تمام امکانات بفهمند به همین منظور تصمیم گرفتم تغییراتی دیگر در سناریو زندگی خودم بدهم نه به واسطه شرکت در چنین برنامه هایی که به نوبه خود بسیار ارزشمند هستند بلکه برای خود و مردمم و آن هم این بود که با تلاش بیشتر برای جوانان بیشتری در استانم ایجاد اشتغال کنم.

در حال حاضر به واسطه مشغله کاری وقت کمتری دارم اما تنها راه ارتباطی خود و گزارش کارهایم را به مردم فضای مجازی می دانم زیرا احساس می کنم آنها با شنیدن خبرهایی از موفقیت بنده خوشحال می شوند. در مورد مطالعه باید بگویم که محدود میشود به مسائل کاری و یادگیری بیشتر زبان

حرفی نیست اما اگر روزی ترک وطن نموده ام بدانید که تلاش خود را نموده ام و تنها به واسطه درد زیادی که در سینه داشته ام اقدام به این کار کرده ام اما امیدوارم هیچ وقت روزی نرسد که به واسطه ناامیدی وطن و مردمم را ترک کنم کما اینکه هر جای دنیا که باشم به یاد مردمم هستم.بیشترین ترس بنده از این است که روزی به واسطه ضرر و زیان هایی که در راه تولید می بینم خانواده خود را برنجانم و شرایط برایم سخت شود اما از شما می خواهم برایم دعا کنید.
 
مصاحبه : اکبر تجلی