گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 13:10
شناسه : 18605
تاریخ : 26 شهریور 1397
از مسئولینی که هیچ وقت حضور ندارند تا جوانانی که ما میتوانیم را معنا کردند از مسئولینی که هیچ وقت حضور ندارند تا جوانانی که ما میتوانیم را معنا کردند

چند جوان سیستان و بلوچستانی برای تولید انرژی پاک و صرفه جویی هزینه ها ، طرحی را اجرایی کردند که برای معرفی آن و شناخت این طرح به سراغ آنها رفتیم تا گفتگویی با آنها داشته باشیم .

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، امروز جوانان خلاق و با استعداد این مرز و بوم همواره با نوردیدن پله‌های افتخار برای اقتدار ایران اسلامی در جهان در حال تلاش و تکاپو هستند ، جویندگان علم و دانشی که همواره در صفوف کسب علم و دانش از هم پیشی می گیرند, امروز استان سیستان و بلوچستان  خطه دلیر مردان و شیر زنان و جوانان جویای علم و دانش پا به پای رشد فزاینده علم و دانش جهان حرکت کرده و هیچگاه از این مسیر باز نمانده و همواره سخن‌ها برای گفتن دارند.
استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بی نظیری برای انرژی های نوین را در خود جای داده است . مانند بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در شمال استان ، که از زمانهای بسیار دور از آن استفاده میشده  و امروزه می توان بعنوان انرژی پاک از آن بهره برد .
مردم استان با توجه به این موضوع که می توانند از این بادها استفاده کنند اولین ماشین مکانیکی جهان را که همان آسبادها است را اختراع کردند و قدرت باد را برای آسیاب کردن گندم به خدمت گرفتند. بدون شک حرکت به سمت انرژیهای نوین علاوه بر اشتغال و درآمد زایی می تواند نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد.
و حال چند جوان هم استانی برای تولید انرژی پاک و صرفه جویی هزینه ها ، طرحی را اجرایی کردند که برای معرفی آن و شناخت این طرح به سراغ آنها رفتیم تا گفتگویی با آنها داشته باشیم .
به همین منظور به شرکت انوشیروان در محل پارک علم و فناوری استان می رویم و گفتگویی با سیدعلی دشتی فارغ تحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک که در بخش مهندسی و فنی این شرکت مشغول است داریم .

شرکت انوشیروان در سال ۹۵ تاسیس شد و موسس آن سرپرست شرکت آقای عباسعلی انوشیروان است . در این شرکت ۶ نفر از جوانان با استعداد استان مشغول به کار هستند و حدود ۲۰ نفر هم به طور غیر مستقیم با ما همکاری می کنند.

ما موفق شدیم برای اولین بار در کشور ژنراتور آسنکرون مغناطیس دائم ۳ فاز روثبت کنیم و همچنین برای اولین بار  توربین های محور عمود اسکل خانگی کوچک را طراحی و نصب کردیم و مهمترین موضوع در این رابطه این است که کلا این توربین ها ساخت خودمان است و وارداتی نیست .

فکر تولید این طرح از زمانی که اداره برق پایه های روشنایی بخشی از شهر را از همین نوع نصب کردند و قیمت بالای این محصول باعث شد تا ما این ژنراتور را خودمان بسازیم تا قیمت کمتری داشته باشد .
و همچنین بعلت وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان فکر اولیه این طرح به ذهن ما رسید توربینهای محور عمود با توجه به شرایط منطقه بومی سازی شده است و آنها را برای استفاده خانگی ساختیم تا هم اشتغال زایی برای مردم منطقه شود و هم خود مردم بتوانند از این انرژی استفاده کنند .
 

در تکمیل این طرح با دانشگاهای المان و امریکا مرادواتی داشتیم و توانستیم پس از ۲ سال تحقیق و مطالعه این طرح را کامل کنیم.

این ژنراتور با ۱۲۰ دور در ثانیه ۵/۲ کیلو بات برق تولید می کند و قیمت تمام شده آن حدود نصف قیمت نمونه های وارداتی است .

در اجرایی شدن این طرح دکتر برکاتی عضو هیات علمی دانشکده برق مهندسی نیکبخت و همچنین پارک علمی و فناوری استان نقش بسزایی داشتند .

با حمایت اداره برق از انرژیهای تجدید پذیر طرح ما مورد استقبال این اداره قرار گرفت و طی بازدیدهایی که از طرح ما داشتند قراردادهایی جهت المانهای شهری با ما بسته شده است .

اکثر پروژه هایی که در استان اجرا کردیم از طرف شهرداری جهت روشنایی پارکها بوده است . دو پروژه بادی و خورشیدی در داخل پارک علم فناوری اجرا کردیم و پروژهای خارج از استان در چالوس و تهران اجرایی شده و چندین کار هم در مشهد و شاهرود در دست اجرا داریم .

از طریق یک شرکت آلمانی به سلمانیه عراق معرفی شدیم و در آنجا هم قرار است یک نیروگاه بادی ایجاد کنیم وپس از تایید کل منطقه را تحت پوشش قرار خواهیم داد .

بعد از پخش گزارش اول کلی از شرکتها از سطح کشور با ما تماس گزفتند و درخواست ایجاد نمایندگی داشتند .
و پس از پخش در اخبار سراسرس خیلی بیشتر طرح ما مورد استقبال قرار گرفت و حتی پروژه عراق بعد از این پخش ایجاد شد .

مسئولین استان خیلی کماز ما حمایت کردند و هر وقت به آنها مراجعه کردیم گفتن که ما جوان هستیم و به فکر خودتان هستند و نمیشد به شما اعتماد کرد و اکثرا فقط برای بازدید و گرفتن چند عکس به شرکت ما آمدند و برای رفع مشکلات ما کمک چندانی نکردند . بعلت اینکه شرکت ما تازه تاسیس است و جوان هم هستیم برایمان تامین مخارج مشکل است و اکثرا با هزینه شخصی این کار را انجام دادیم . به جز دو نفر مسئولی که نام بردم دیگران فقط برای بازدید امدند .و اکثر پروژه هایی که ما در دست داریم از طرف سرمایه گذاران خارج از استان است . و حتی باید بگوییم به دانشگاه زابل جهت ساخت نیروگاه بادی مراجعه کردیم که در جواب گفتند شما جوانید و هنوز  قابل اطمینان نیستید . و اکثرا در حرف و وعده بوده و حمایت جدی از ما نشده است .

بزرگترین مشکل ما مشکلات مالی بود و عدم تسویه حساب برخی پروژه ها این مشکل را جدی تر کرد. و برای پیشرفت در این کار و رونق آن بحث مالی یکی از اصلی ترین موضوعات است .

اصلی ترین و مهمترین امر برای مخترع شدن مطالعه است و ما برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم بیش از ۲۰۰ مقاله را مطالعه کردیم . و باید بگوییم برای مخترع شدن هیچ ترسی نداشته باشید و فقط با پشتکار و مطالعه و تحقیق می توانید یک مخترع خوب شوید .

به جوانان بها بدهند و ما را باور کنند و دیگر اینکه جوانان بومی استان ما بسیار باهوش و فعال هستند بهتر است بجای اینکه پروژه های داخل استان را به دیگر استانها می سپارند به همین جوانان اعتماد کنند تا کار کنند و مسئولین نگذارند تا جوانان ما از استان بروند.

جوانان استان سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای فراوانی هستند و برای آبادانی این استان تمام تلاش خود را کنند .

تمام بچه های این تیم سعی می کنیم تا بتوانیم این کار را گسترش دهید و کارخانه تولید توربین و پنل های خورشیدی را با عنوان سیستان و بلوچستان تاسیس کنیم و زمینه اشتغال زایی فراوانی برای جوانان استان ایجاد کنیم . و حتی اگر خارج از ایران هم نمایندگی گرفتیم با عنوان کشورمان و استان خودمان باشد .

با باور جوانان استان و سپردن کارهای بزرگ به آنها دیگر شاهد کوچ جوانان استانمان نخواهیم بود و با تشکر از ماهنامه تخصیصی هاتف جوان که در حوزه جوانان و معرفی آنها تلاش می کند.
مصاحبه : اکبر تجلی