گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 19:41
شناسه : 19447
تاریخ : 18 آبان 1397
سند جامع مقابله با ریزگردها برگشت خورد سند جامع مقابله با ریزگردها برگشت خورد

با گذشت یک سال از تهیه و ارائه سند جامع مقابله با ریزگردهای منطقه زابل و تصویب کلیات آن توسط کمیته ملی مقابله با ریزگردها، سند با ایرادهایی به این کمیته بازگشت.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان، در جلسه کمیته راهبردی مقابله با پدیده گرد و غبار منطقه زابل اظهارداشت: برای خروج از مشکلات کنونی پدیده ریزگردهای شمال استان سیستان و بلوچستان باید از اهل تخصص که دارای ویژگی های ممتاز و تجربیات خوبی هستند بهره بیشتری گرفت، زیرا هدف احیای تالاب هامون است.
 
وی افزود: هنوز معلوم نیست که متولی احیای تالاب هامون در استان کدام دستگاه است، به همین دلیل مشکلات همچنان باقی است، بنابراین چنان چه اداره کل حفاظت محیط زیست متولی کار شناخته می شود باید با مطالعات دقیق و کپی برداری از الگوی های موفق دیگر نقاط کشور برای احیای این تالاب اقدام کند.
 
وی اضافه کرد: البته این موضوع فقط بر عهده محیط زیست نیست و دیگر دستگاه های اجرایی هم باید با افزایش اطلاعات خود به دنبال ارائه برنامه درست، عملی و تعامل با دیگر دستگاه ها حرکت کنند. به نظر می آید که جمع بندی و تنظیم و آماده کردن یک برنامه اجرایی و مطالعه شده درباره رفع مشکل گرد و خاک منطقه زابل به تنهایی در بضاعت هیچ یک از دستگاه ها نباشد و باید دستگاهی که از تجربه بالایی برخوردار است به کمک این موضوع بیاید.
 
وی ادامه داد: دستگاه های مربوطه همچنان به صورت بخشی نگری به این موضوع می پردازند و از جامع نگری دور هستند، بنابراین تدوین برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه زابل نیازمند تعامل و استفاده از ظرفیت همه حوزه هاست. خود اتکایی به منابع آبی مطمئن در کشور، برنامه بسیار خوب و اثرگذاری است، اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصادی کشور در ردیف برنامه های دراز مدت ملی قرار دارد، در حالی که شرایط فعلی تالاب هامون و منطقه زابل نیازمند یک برنامه راهبردی فوری است.
 
استاندار گفت: دستگاه های استانی باید منسجم و با استفاده از تجارب مشابه، زیر نظر سازمانی مانند سازمان عمران با خلاقیت و حساسیت ویژه برنامه های موثر این کارگروه را دنبال کنند تا به نتیجه مطلوب برسد. ضرورت دارد برای احیای تالاب هامون، یک تیم قوی متشکل از چند نفر از افراد تاثیرگذار و دارای مقبولیت ملی و بین المللی ایجاد و با تعامل و ارتباطات منطقی و صمیمانه با مقام های کشور همسایه حقابه سیستان مطالبه شود.
 
وی ادامه داد: دستگاه های متولی ظرف مدت یک هفته نظرها و پیشنهادهای نهایی خود درباره سند جامع مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه زابل را ارائه کنند تا پس از جمع بندی نهایی به هیئت وزیران ارسال شود.
باقر کرد معاون عمرانی استاندار هم گفت: برنامه های انجام شده برای دریاچه ارومیه با تالاب هامون دو مقوله جدا از هم است و قابل مقایسه نیست زیرا منابع آب دریاچه ارومیه از داخل کشور، اما منابع آب تالاب سیستان از خارج کشور و افغانستان تامین می شود.
 
وی افزود: نباید این موضوع را فراموش کرد که تا زمانی مشکل تامین آب در زابل رفع نشود معضل ریزگردهای منطقه نیز رفع نخواهد شد. برای این موضوع سه پیشنهاد ارائه شد که انتقال آب از دریای عمان، استفاده از آب های ژرف و تامین آب از دیگر روش ها، مد نظر مسئولان استان و استان های شرقی قرار دارد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سال گذشته هیچ آب ورودی به منطقه سیستان از رودخانه هیرمند نداشتیم، چنین اتفاقی پیش بینی نمی شد، بنابراین این یکی از ایرادهایی است که باید در سند جامع لحاظ شود.