گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 17:15
شناسه : 19510
تاریخ : 24 آبان 1397
چابهار در صورت اتصال به ریل متحول می‌شود چابهار در صورت اتصال به ریل متحول می‌شود

عضو هیئت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار در صورت اتصال به ریل، به مرکز ترانزیت ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت تبدیل می‌شود

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، غلامرضا پناه در گردهمایی سراسری روسای ادارات فرش دستباف سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور اظهار داشت: چابهار سوپاپ اطمینان بنادر ایران و با حداقل ۲ میلیارد نفر جمعیت همسایه است.
 
وی با بیان اینکه چابهار یک چهارراه جهانی است، افزود: بهترین و به‌صرفه‌‌ترین مسیر برای تبادلات کالایی ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای آسیای میانه با حوزه اقیانوس هند چابهار است و آن‌ها بر این موضوع اذعان دارند، بنا به برآوردهای جهانی چابهار ۱۵ تا ۲۰ روز هزینه و زمان تبادلات کالایی کشورهای آسیای میانه را با حوزه اقیانوس هند و جهان کمتر می‌کند.
 
معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار با بیان‌اینکه هزینه‌های حمل و نقل مهم‌ترین هزینه‌های اقتصادی است، تصریح کرد: کشورهای آسیای میانه درحال حاضر عمده تبادلات کالایی خود با کشورهای اقیانوس هند را از طریق دریای مدیترانه انجام می‌دهند که در صورت توسعه چابهار و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای ریلی و جاده آن،تمام این مبادلات به چابهار منتقل می‌شود.
 
پناه ادامه داد: مهم‌ترین زیرساختی که در چابهار باید ایجاد شود تا به مرکز ترانزیت تبدیل شود، ریل است؛ در صورت اتصال ریلی چابهار به افغانستان و سپس آسیای میانه، بدون شک چابهار متحول می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار هم‌اکنون حدود۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود منابع مالی تکمیل آن با قید فوریت در دستورکار قرار گیرد چراکه این خط آهن اقتصادی‌‌ترین راه‌‌آهن ایران خواهد بود