گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 11:48
شناسه : 19558
تاریخ : 03 آذر 1397
ساخت نخستین نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی ساخت نخستین نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی

برای افزایش میزان تولید برق در کشور به تازگی نخستین نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی ساخت داخل در زاهدان با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، محبعلی قزاق جاهد مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان، در حاشیه آیین افتتاح نیروگاه گازی اظهارداشت: این نیروگاه مجموعه ای از دستاوردهای بسیار مهم پروژه های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله توربین MGT40، ژنراتور ۵۰ مگاولت آمپری و سامانه برق و کنترل و تجهیزات جانبی عرضه شده است.
 
وی افزود: نحوه به کار افتادن روتورها در نیروگاه‌های گازی به این صورت است که سیال ورودی وارد کمپرسور شده و پس از تراکم و کمی گرم شدن وارد اتاق احتراق شده و توسط سوخت احتراق صورت می‌گیرد و سپس هوای داغ حاصل که کار همان بخار داغ را در توربین بخار انجام می‌دهد وارد توربین گازی شده و باعث چرخاندن ژنراتور می‌شود. کمپرسور به کار رفته در نیروگاه گازی همانند توربین می‌باشد.
 
توربین‌های گازی که در نیروگاه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند مزایای زیادی دارند. اندازه نیروگاه توربین گازی، در مقایسه با نیروگاه بخار، کوچکتر، وزنش کمتر و هزینه اولیه آن برای تولید هر واحد توان از هزینه مربوط به نیروگاه بخار کمتر است.
 
وی گفت: برای راه اندازی سیستم اولیه یک توربین گاز می‌توان از سیستم‌های مختلفی استفاده کرد. طراحی و اجرای سیستم راه اندازی یک توربین گاز بر اساس نوع توربین یا سفارش کارفرما می‌تواند متفاوت باشد.
 
نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی زاهدان توان بالایی در زمینه قابلیت های تولید جزیره ای و خارج از شبکه دارد و از توان تامین برق برای ۴۰ هزار مشترک در هرشبانه روز برخوردار است.