گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 17:03
شناسه : 19650
تاریخ : 11 آذر 1397
ظرفیت بی‌نظیر مرز در سیستان و بلوچستان مغفول مانده است ظرفیت بی‌نظیر مرز در سیستان و بلوچستان مغفول مانده است

ظرفیت‌های بی‌نظیر مرز و بازارچه‌های مرزی که امکان ایجاد تعداد زیادی اشتغال دارند تاکنون در سیستان و بلوچستان مغفول مانده است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، در حاشیه بازدید از بندر چابهار اظهار داشت: معدل فاصله مرزهای رسمی در کشور ۲۱۴ کیلومتر است, این در حالی است که در استان ما در ۹۵۰ کیلومتر مرز با کشور پاکستان تنها یک بازار رسمی داریم که این موضوع آسیبی برای استان است.
 
وی افزود: از آستارا در گیلان تا خرمشهر در خوزستان ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله است و در این بین ۲۰ مرز رسمی وجود دارد و فاصله دو مرز رسمی در غرب کشور ۱۵ کیلومتر است اما از بندر ترکمن تا چابهار ۳۰۰۰ کیلومتر فاصله است و تنها ۷ مرز رسمی در این بین وجود دارد، دو مرز رسمی ریمدان و پیشین هم مدت زیادی است که تصویب شده اما راه‌اندازی نشده است.
 
وی گفت: مرزهای آبی استان ما و دسترسی به اقیانوس فرصت بسیار طلایی است که بسیاری از کشورها حتی آرزوی داشتن ۱۰ کیلومتر از این مرز را دارند در حالی که در این استان نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم که فرصت بی‌بدیلی برای استان است.
 
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مرز فرصتی بی‌بدیل برای استان است بنابراین با وجود منطقه آزاد چابهار و معافیت این منطقه از تحریم‌های ظالمانه ظرفیت مناسبی برای ما و همسایگان مان به وجود آمده و باید تلاش کنیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم حداکثر بهره‌برداری از این بخش را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: وجود بازارچه‌های مرزی مفید است اما آنچه که در دنیا شناخته شده مرزهای رسمی است که بر اساس این باید تسهیل گری کنیم و مبادلات غیررسمی را کم کنیم. متاسفانه مرزهای رسمی را که باید فعال باشند بسته شده و بازارچه زده‌ایم؛ بازارچه را نیز تعطیل کرده‌ایم و گذر مرزی راه‌اندازی کرده‌ایم که این محل اشکال است.