گروه : فرهنگی و هنری » گزارش
ساعت : 19:39
شناسه : 19662
تاریخ : 16 آذر 1397
شرط حیات دانشگاهها در مواجهه با ریزش شدید دانشجو شرط حیات دانشگاهها در مواجهه با ریزش شدید دانشجو

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،کاهش جمعیت دانش‌آموزی امروز به آموزش عالی رسیده است، راه اشتغال لزوماً از تحصیل در دانشگاه نمی‌گذرد. تکثر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بدون آینده پژوهی هم اکنون آفتی بر جان جوانان این مرز و بوم گردیده است که نه تنها چندین سال زندگی آنها را در مسیر دانشگاهای بدون […]

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،کاهش جمعیت دانش‌آموزی امروز به آموزش عالی رسیده است، راه اشتغال لزوماً از تحصیل در دانشگاه نمی‌گذرد.

تکثر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بدون آینده پژوهی هم اکنون آفتی بر جان جوانان این مرز و بوم گردیده است که نه تنها چندین سال زندگی آنها را در مسیر دانشگاهای بدون خروجی تلف کرده بلکه باعث افزایش توقع در جذب مشاغل دولتی و متناسب با مدرک دانشگاهی خود کرده است.

دکتر قربانی عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: برای آموزش عالی در عصر حاضر داشتن برنامه ها و ایده های نو بسیار حائز اهمیت است. در ایران ۳۳۲۰ مرکز و دانشگاه داشتیم و وقتی آفتی زیاد شود بدون ظرفیت سازی برای دانشگاه و بدون آنکه به آینده و پیامد آن فکر کنیم، مشکلات بیشتری گریبانگیر جامعه خواهد شد. تنها شرط حیات دانشگاه ها ایده، ایده پروری و انطباق با شرایط جدید است. باید فکر ی نو در دانشگاهها ایجاد شود. منشاء تحولات اصلی دانشگاه است. هر وقت جامعه نتوانست مشکلات خود را حل کند دانشگاه در آن راستا ورود پیدا کرد.

وی گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات دانشجویان، ابهام نسبت به آینده شغلی و کاری آنهاست. نگرشی که در گذشته نسبت به دانشگاه ها وجود داشت امروز تغییر کرده است؛ در گذشته دانشگاه محلی برای کسب علم و دانش و مهارت ها بود. اما امروز مدرک گرایی گسترش پیدا کرده چرا که مدرک در جامعه ما از دانش و مهارت مهم تر شده است. در گذشته افراد به دلیل مهارت هایی که کسب می کردند استقلال بیشتری داشتند و حتی زودتر تشکیل خانواده می دادند اما در حال حاضر دانشجویان به شدت به خانواده های خود وابسته هستند و برای کوچک ترین کارهای خود هم به خانواده خود نیاز دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: اگر جایی فرار سرمایه شکل بگیرد، آنجا به نابودی می گراید. در صورتی که آیا آمریکا به این شکل است؟ بله سرمایه فراری آن از ورودی اش بیشتر است و آمریکا در دراز مدت رو به وفول می رود و چین یکی از بزرگترین کشورهای جهان خواهد شد.

قربانی تاکید کرد: سیاست منطقه با ایجاد این همه آلودگی سیاسی، سیاست خوبی است. قدرت ایران قدرت بسیار بهتری در منطقه خواهد بود. جمعیت ما بالای ۸۵ درصد هر کدام یک سیاستمدار است. قوانین اقتصادی را بررسی نمایید، اگر چندین مورد را به هم پیوند دهیم به چه نتایجی خواهیم رسید .

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای خصوصی به دلیل تعصب به کار رشد می کنند و شرکتهای دولتی به دلیل مزدبگیر بودنشان رشدی ندارند. چون این شرکتهای خصوصی می دانند که با نفع شرکت، آنها هم نفع خواهند برد.

قربانی درباره آسیبهای مدرک گرایی افزود: مدرک در کشورهای پیشرفته ای همچون ژاپن قیمت ندارد، بلکه خود فرد است که قیمت دارد. چون مهارت او تخصصی وی است.

عضو هیات علمی عنوان کرد: اگر مسئولین و کارکنان مراکز و دانشگا ه ها در درآمد آن شریک بودند خیلی اوضاع بهتری داشتیم. در دانشگاههای خوب، درسهای کاربینی، کارورزی و کارگاه دارای ارزش است و با جدیت اجرا می شود. در دانشگاهها اگر کیفیت نداشته باشیم نه تئوری داریم نه عملی.

وی در انتها افزود: ایده پردازی ها باید جهت داده شوند، بعضی با وجود بی سوادی ایده هایی دارند که بسیار کاربردی است، ما باید در این ایده پردازیها، بعضی صنایع را که در حال نابودی هستند مثل صنایع کشاورزی را احیاء کنیم.