گروه : تیتریک » گزارش
ساعت : 14:30
شناسه : 19916
تاریخ : 15 دی 1397
سونامی جاده چابهار در آینده سونامی جاده چابهار در آینده

ورود ۲۰ درصد کالاهای اساسی از بندر چابهار مشروط به ایجاد خط ریلی است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، یکی از چالش ها که در افزایش تصادفات با آن رو به رو هستیم توسعه نامتوازن است. دکتر مرتضی باقری دستیار و مشاور وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در کمیسیون اجرایی ایمنی و حمل و نقل استان که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد اظهارداشت: توسعه نامتوازن از مشکلات این استان محسوب می شود به طوری که یک کیلومتر آزاد راه در استان نداریم اما پنج فرودگاه داریم، ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته اما شبکه حمل و نقل تقویت نشده است.
 
وی افزود: قرار است ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور از طریق بندر چابهار تامین شود، در حالی که هنوز راه های مناسبی در اختیار نداریم و در صورت اجرای آن شاهد سونامی کشتار جاده ای خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: تا زمانی که به پسکرانه های ریلی بندر چابهار توجه نشود، وزارت راه و شهرسازی با ورود و تامین ۲۰ درصد کالاهای ضروری کشور موافقت نخواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های استان، توسعه خودرو محور است، زیرا شاهد به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در جامعه نیستیم ،ضمن این که توسعه ریلی استان هم بر اساس محور نیاز استان در نظر گرفته نشده است.
 
وی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در هیچ استانی نماینده ویژه ندارد اما در سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت توسعه استان این مهم مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی افزود: مدیریت ترافیک باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و ناوگان ریلی استان در زمینه راه ها نیز تقویت شود، در حوزه حمایت های معنوی هم وزارتخانه با پیگیری مصوبات و بازدیدها از راه ها و مشکلات موجود به کمک مسئولان استانی خواهد آمد.
 
وی گفت: مطالعه دقیق ایمنی جاده ها برای کل محورهای مواصلاتی استان با به کارگیری متخصصان ایمنی جاده ها انجام شود که تامین اعتبارات آن بر عهده وزارتخانه خواهد بود.
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: یک‌سری شاخصه ها در کمیسیون اجرایی ایمنی و حمل و نقل استان مشخص و دنبال شود زیرا چنان‌چه شاخصه ای وجود نداشته باشد مشکلی از مشکلات ایمنی جاده ها رفع نخواهد شد. برای رفع مشکلات جاده ای استان و ایمن ساختن جاده ها باید از نظرها و راهکارهایی که دانشگاه های استان ارائه می دهند استفاده کرد.
دکتر پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور هم گفت: سالانه حدود ۳۸۰ هزار مصدوم در کشور داریم که ۱۵ تا ۲۰ درصد آن ها قادر به بازگشت به کار نیستند.
 
وی افزود: افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی و استقرار سامانه جامع اطلاعات حوادث ترافیکی، یکی کردن نظام جامع اطلاعات و راه اندازی سامانه الکترونیکی ۱۱۵ تا پایان امسال یا اردیبهشت سال آینده در همه دانشگاه های علوم پزشکی از جمله سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر در دستور کار است.
 
وی ادامه داد: این سازمان آمادگی دارد دوره های آموزشی فوریت های پزشکی را در برخی مجموعه ها از جمله هواپیمایی و راه آهن با همکاری مسئولان این دستگاه ها اجرا کند و سیستان وبلوچستان می تواند با اعلام آمادگی خود دومین استان از نظر دریافت این آموزش ها باشد.
 
وی تصریح کرد: آخرین استانداردهای آموزش فوریت های پزشکی که در دنیا استفاده می شود برای کادر نیروهای اورژانس کشور از جمله دانشگاه های زابل، زاهدان و ایرانشهر به صورت شبیه سازی مجازی و اجباری اجرا خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: برای هر استان از جمله سیستان وبلوچستان سهمیه طب اورژانس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است، ۳۳۰ موتور آمبولانس در کشور فعالیت دارد که به زودی هزار دستگاه به این تعداد اضافه و سهمیه استان به شبکه اورژانس آن افزوده می شود.
 
وی بیان کرد: طبق برنامه ششم ۸۶ پایگاه اورژانس باید در استان راه اندازی شود که شهرداری ها با واگذاری زمین می توانند در احداث و تجهیز اورژانس های جاده ای و شهری همکاری کنند.
 

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: تحلیل ها نشان می دهد که باید به دنبال دلیل افزایش تصادفات برویم که مهم‌ترین آن نگرش فرهنگی به این موضوع است. چنان‌چه قرار است به نقطه خوبی دست پیدا کنیم، باید تحلیل و تجربه درستی از ایمنی جاده ها و تصادفات داشته باشیم.
 
وی افزود: قاچاق انسان و تردد اتباع بیگانه و برخورد با حیوانات اهلی از جمله عوامل افزایش تصادفات است که باید برای آن اقدام های موثری از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.
 
وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد تخریب دوربین های کنترل در جاده ها و از بین بردن علائم راهنمایی و رانندگی هستیم که باید از طریق آموزش های فرهنگی از این موضوع جلوگیری کرد.
 
وی اظهار کرد: چنان‌چه بی توجه از کنار این موضوع ها بگذریم و با مدل دیگری به سراغ مشکلات برویم با مشکلات بزرگ تری روبه رو خواهیم شد.
 
وی ادامه داد: کار مطالعات ایمنی حمل و نقل انجام شود که اعتبارات آن قابل تامین است و بر اساس آمار ها اولویت ها مشخص و کار دنبال شود، هر چه در داخل استان برای این کار اعتبار نیاز باشد تامین و آن چه کمبود داریم از بیرون استان تامین خواهیم کرد.
 
وی اضافه کرد: استان با داشتن ۳٫۴ درصد جمعیت کشور، بیش از ۶٫۵ درصد تلفات را دارد که آمار خطرناک و تکان دهنده ای است، بنابراین باید استانداردهای جهانی و کشوری عملیاتی شود.