گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 14:42
شناسه : 19919
تاریخ : 15 دی 1397
بودجه ۹۸ استان سیستان و بلوچستان از نگاه نمایندگان بودجه ۹۸ استان سیستان و بلوچستان از نگاه نمایندگان

لایحه بودجه سال ۹۸ کشور، سه شنبه هفته گذشته از طرف رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و نوبت به نمایندگان شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در خانه ملت رسید تا به بررسی جزئیات بودجه سال آینده استان بپردازند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، حبیب الله دهمرده نماینده مردم شمال سیستان و بلوچستان، در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اصل کل بودجه مناسب نیست، در درآمدها، قسمت مالیات ضعیف دیده شده و شفاف سازی نشده و بیشتر آن جاری است و به طور کلی کار مهمی پیش بینی نشده است. البته پیشنهادهایی دادیم و آن را دنبال می کنیم.
 
وی افزود: باید تلاش کنیم چون بیشتر پروژه ها ملی است و ارقام استانی خیلی قابل توجه نیست بنابراین باید در سطح ملی دنبال کنیم از جمله راه آهن، گاز، انتقال آب از دریا، آب ژرف و از این جنس پروژه ها، بودجه دو قسمت ملی و استانی دارد و بیشتر فشار ما روی بودجه ملی است.
 
به گفته وی، برای پروژه های چندین برابری زیرساخت های استان سیستان و بلوچستان باید تلاش کنیم که پروژه ها را قوی ببینند اما منابع دولت ضعیف است و گرفتاری هایی در این قسمت ها داریم البته خیلی نا امید نیستم، تلاش می کنیم و امیدواریم اتفاق هایی در استان رخ دهد.
 
وی با اشاره به اولویت های استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: راه آهن چابهار – زاهدان – زابل – بیرجند، بزرگراه ها از چابهار تا زابل (محور شرق)، چندین پروژه مهم در شمال و جنوب استان و گاز از مهم ترین پروژه های استان است و روی این طرح ها کار می کنیم و بودجه همه این پروژه ها ملی است.
 

 
وی با بیان این که دو عنصر حمل و نقل و انرژی اهمیت زیادی دارد و عوامل تعیین کننده توسعه است، ادامه داد: نیروگاه بادی زابل نیز از دیگر طرح های مهم است تا بتوانیم تهدید بادهای ۱۲۰ روزه را به فرصت تبدیل کنیم و فقط ریزگرد نصیب مردم نشود که اقداماتی در حال انجام است و وزارت نیرو قول داده است در سال ۹۸ به بهره برداری برسد.
دهمرده گفت: برای کارخانه های بزرگ و کوچک هم کار می شود اما موضوع مهم دیگر آب است، چند طرح در این باره دنبال می شود که برای برخی ردیف ایجاد شده و در حال انجام است و بعضی طرح ها در صحن در دست پیگیری است.
 
وی اضافه کرد: در موضوع حقابه آن طور که باید دولت موفق نبوده، با وجود این که قانون هم داریم نتوانسته است حق جمهوری اسلامی ایران را بگیرد، این ضعف دیپلماسی و دولت را نشان می دهد. موضوع دیگر آب ژرف است که برای اولین بار در ایران پیگیری آن در شمال سیستان و بلوچستان در حال انجام است و یک کار تحقیقاتی و آزمایشی است که گزینه مهمی برای آب محسوب می شود.
 
وی گفت: به موازات این طرح، موضوع رسوب گذاری چاه نیمه ها مطرح است که البته ردیف دارد، انتقال آب از دریای عمان نیز به طور جدی دنبال می شود، دولت پذیرفته و اعلام کرده است که به کل محور شرق آب منتقل می کند که طولانی خواهد شد، به همین دلیل اصرار بر این است که آب شرب مردم زاهدان و زابل که به رودخانه هیرمند وابسته است و پایداری ندارد، تامین و ابتدا این خط اجرا شود، بعد از آن برای دیگر نقاط کشور اقدام شود.
 
به گفته وی، مرز هم یک فرصت است و باید قسمتی از کارها در استان انجام شود که کوتاهی شده است و در زیرساخت ها، مسئولان استانی مقصر هستند، قسمتی از کارها مربوط به تهران است که دولت مصوب کرده و کارهایی در حال انجام است.
 
وی اضافه کرد: درباره ریزگردها نیز که نیاز به کار علمی دارد، اقداماتی در حال انجام است، باید اراده ای باشد، توافقی با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برقرار و بهانه از همه گرفته شد، در چند محور صورت جلسه ای تنظیم شد، درباره آب ژرف، تبخیر و رسوب گذاری چاه نیمه ها و ریزگردها باید اقداماتی انجام شود.
 
وی افزود: یک مورد به قیرپاشی سنتی منتهی می شود که در حال انجام است اما موضوع اساسی علمی است و از حدود یک سال قبل روی پدیده هایی که در دنیا وجود دارد، بررسی هایی انجام می شود، قرار است برای گزینه هایی که مناسب سیستان و بلوچستان است به عنوان آزمایشی در چند نقطه کار کنندو اگر مناسب بود به آن ورود کنند، این موارد بودجه دارد و از نظر مالی مشکلی ندارد.
 
دهمرده ادامه داد: بودجه روی کاغذ است اما آن چه اهمیت دارد این است که چه میزان از این بودجه تخصیص پیدا می کند؟ برخی استان ها همه بودجه را دریافت می کنند و برخی خیر، دریافتی های سیستان و بلوچستان کافی نیست و عملکرد استان در جذب بودجه و بسیاری از منابع ضعیف است.
علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان نیز گفت: درباره بودجه ۹۸ نظر ندهیم بهتر است، متاسفانه برای استان رقم هایی که گذاشتند خوب نیست، در بررسی بودجه بیشتر تمرکزم روی راه آهن و راه هاست.
 
وی افزود: در بودجه امسال، ۷۵ میلیارد تومان از محل ردیف و رقمی از محل تبصره ۱۹ به راه آهن اختصاص یافت اما هر دوی آن محقق نشد. در بودجه سال آینده هم، ۱۱۰ میلیارد تومان از محل ردیف اختصاص دادند و رقم تبصره ۱۹ نیز هنوز مشخص نیست.
 
به گفته وی، راه آهن در اولویت طرح های عمرانی است اما در بودجه ۹۸ به اولویت ها توجه نشده است، بررسی ها را انجام دادیم و راهکارهایی پیشنهاد خواهیم داد شاید نتیجه بخش باشد، هفته آینده زمان اعلام نظرها و پیگیری ها در مجلس است.