گروه : گزارش
ساعت : 10:48
شناسه : 19949
تاریخ : 19 دی 1397
معتبرترین گذرنامه؛ کاهش قدرت پاسپورت ایران، ژاپن صدرنشین معتبرترین گذرنامه؛ کاهش قدرت پاسپورت ایران، ژاپن صدرنشین

“شاخص گذرنامه هنلی” برای سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که گذرنامه ژاپنی معتبرترین یا “نیرومندترین” گذرنامه در جهان است و دارندگان این گذرنامه با کمترین محدودیت و نیاز به اخذ روادید قادر به سفر بیشترین تعداد کشورهای جهان هستند. پس از ژاپن، با ۱۹۰ امتیاز، کشور سنگاپور با ۱۸۹ امتیاز در رده دوم، ، […]

“شاخص گذرنامه هنلی” برای سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که گذرنامه ژاپنی معتبرترین یا “نیرومندترین” گذرنامه در جهان است و دارندگان این گذرنامه با کمترین محدودیت و نیاز به اخذ روادید قادر به سفر بیشترین تعداد کشورهای جهان هستند.

پس از ژاپن، با ۱۹۰ امتیاز، کشور سنگاپور با ۱۸۹ امتیاز در رده دوم، ، فرانسه، آلمان و کره جنوبی با ۱۸۸ امتیاز در رده سوم و دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با ۱۸۷ امتیاز در رده چهارم جهانی قرار دارند. بریتانیا و ایالات متحده با کسب ۱۸۶ امتیاز در رده پنجم جای گرفته‌اند.
گذرنامه‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و ایران با ۴۳ امتیاز مشترکا رده ۹۸ از ۱۰۶ رده را در اختیار دارند. کشورهای سومالی و سوریه با ۳۲ امتیاز در رده ۱۰۵ و افغانستان و عراق با ۳۰ امتیاز در رده ۱۰۶ قرار گرفته اند. تاجیکستان با ۵۸ امتیاز در رده ۸۳ جای گرفته است.
در مقایسه با سال گذشته، رده ایران و افغانستان بدتر شده، رده تاجیکستان تغییری نکرده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با سریلانکا و بنگلادش در رده ۹۵، افغانستان در رده ۱۰۴ و تاجیکستان در رده ۸۳ قرار داشتند.
در جدول سال ۲۰۱۷، آلمان با ۱۷۶ امتیاز در رده اول، سوئد با ۱۷۵ امتیاز در رده دوم، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا با ۱۷۴ امتیاز در رده چهارم و اتریش، بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، نروژ، سنگاپور و بریتانیا با ۱۷۳ امتیاز در رده پنجم بودند. سال گذشته ژاپن با ۱۷۲ امتیاز در کنار جمهوری ایرلند و نیوزلاند در رده پنجم جهانی قرار داشت. به این ترتیب، موقعیت ژاپن و سنگاپور هر دو نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.