گروه : تیتریک
ساعت : 10:25
شناسه : 20036
تاریخ : 25 دی 1397
با تفاوت نظر ها کنار بیاییم با تفاوت نظر ها کنار بیاییم

هر یک از ما انسان ها یگانه هستیم و نگرش ما به زندگی متفاوت از دیگری است. ارجحیت های خود را داریم و مسائل را به روشی خاص تفسیر می کنیم.

هاتف سیستان و بلوچستان، هر یک از ما انسان ها یگانه هستیم و نگرش ما به زندگی متفاوت از دیگری است. ارجحیت های خود را داریم و مسائل را به روشی خاص تفسیر می کنیم، زیرا هر یک از ما به روشی خاص پرورش یافته ایم و به ما آموزش داده اند به روشی خاص فکر کنیم و روش های ظریف خود را در حل تعارضات و دلایل خود را برای توجیه علل وقوع اتفاقات داریم.
 
هر یک از ما برای اهمیت قائل شدن برای آنچه واقعا مناسب و مهم می دانیم، درجه بندی های مختلفی داریم و تقریبا همواره می توانیم اشتباهات شیوه ی فکری و رفتاری دیگران را بیابیم و اعتبار دید خود به واقعیتی را با ارائه ی مثال هایی مطرح کنیم که تصور می کنیم حقانیت ما را به اثبات می رساند.
 
خلاصه، شیوه ی نگرش ما به زندگی از نظر خود ما بر حق، منطقی و صحیح است و مشکل این است که همه همین تصور را دارند.
 
همسران، فرزندان، والدین، دوستان و همسایگان ما بر این عقیده اند که فقط دید آنها دقیق ترین دیدهاست و مسلما افراد متوجه نمی شوند که چرا نگرش و تفکر شما با آنان متفاوت است و تصور می کنند چقدر خوب می شد اگر شما مانند آنها فکر می کردید و در آن صورت همه چیز به خوبی پیش می رفت.
 
با علم به حقیقت این موضوع، چرا اکثر ما از اینکه با ما مخالفت می شود، ناراحت و مستاصل می شویم؟ چرا از اظهار نظر، دیدگاه متفاوت، تعبیر و تفسیر متفاوت شخصی که می شناسیم یا دوست داریم، به راحتی ناراحت می شویم؟ چرا از اینکه تصور می کند ما اشتباه می کنیم، ناراحت می شویم؟
 
من معتقدم پاسخ این سوال ها بسیار ساده است. ما این نکته را فراموش کرده ایم که از دیدگاه روان شناسی، واقعیت های هر یک از ما با دیگری متفاوت است. تفسیر ما از وقایع اطراف به عوامل مختلفی بستگی دارد که منحصر به زندگی ماست. کودکی و تجربیات من با شما متفاوت بوده است و هست، پس تعبیر من از زندگی با شما متفاوت است. اتفاقی که من را ناراحت می کند، ممکن است از نظر شما کاملا بی اهمیت باشد.
 
برای آنکه آرام شوید و واکنش کمتری نشان دهید، به خود یادآوری کنید که اشکالی ندارد، کمی متفاوت از هم باشیم. به جای آنکه از این حقیقت زندگی تعجب کنید، می توانید بیاموزید که انتظار آن را داشته باشید و حتی به استقبال آن بروید؛ به جای آنکه وقتی یکی از عزیزان شما با شما مخالفت می کند عصبانی شوید، سعی کنید به خود بگویید: “واضح است که او دیدی متفاوت دارد.”
 
به جای آنکه برخورد تدافعی با کسی که در تفسیر واقعیتی با هم اختلاف دارید، از موارد مشترک معدودی که در دید و تفکر دارید، خوشحال و متشکر باشید.
 

 
شما می توانید “موافق مخالفت ها باشید.” این بدان معنی نیست که دیدگاه شما کم اهمیت یا نادرست است، بلکه نباید از این حقیقت مستاصل و درمانده شوید که دیگران همواره موافق شما نیستند یا اینکه دیدگاه متفاوت از شما دارند.
 
موارد بسیاری وجود دارد که پافشاری شما بر نظرات و ارزش های خودتان صحیح است؛ اما می توانید این کار را با احترام و درک خالصانه ی نظرات دیگران نیز انجام دهید. با این کار بسیاری از فشارها و بحث های در شرف وقوع را محو می کنید و طرف مقابل احترام قلبی شما را حس می کند و در نتیجه واکنش کمتری در قبال نظر شما نشان می دهد.
 
با این روش به مرور خود را برای شنیدن عقاید دیگران مشتاق تر خواهید یافت، در نتیجه احساس شادمانی شما افزایش می یابد و می آموزید که بهترین های هرکس را گلچین کنید و اجازه ی چنین کاری را نیز به دیگران می دهید؛ در نهایت هم همه برنده هستند.
 
این تغییر دیدگاه به بسیاری از ازدواج ها، دوستی ها و روابط خانوادگی ها کمک کرده است. این کار آسان است و زندگی را شاداب تر می کند. پس با شروع آن از امروز، سعی کنید موافق مخالفت ها باشید. تلاشی ارزشمند است.