گروه : یادداشت
ساعت : 18:51
شناسه : 20222
تاریخ : 07 بهمن 1397
انگ قاچاق به نام سیستان و بلوچستان انگ قاچاق به نام سیستان و بلوچستان

سال ها مردم دچار خشکسالی و مشکلات دیگر هستند و برای تامین معاش به دیگر مناطق کشور و استان کوچ می کنند و در این میان برخی نیز به قاچاق رو می آورند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، خشکسالی های دو دهه اخیر، محرومیت های شدید اقتصادی در سیستان و بلوچستان و آمار زیاد بیکاری سبب شده است قاچاق در استان افزایش پیدا کند.
 
از طرفی زمینه های مساعد برای اشتغال سالم ساکنان مناطق مرزی نیز فراهم نشد و در برخی مناطق، تبادلات مرزی با قوانین دست و پاگیر برخی نهادها مواجه و مجموع این مشکلات سبب شد بسیاری به مشاغل کاذب و عده ای هم به قاچاق روی آورند.
 
همیشه وصله قاچاق به استان زده می شود و متاسفانه نگاه ها به این خطه واقعی نیست، در حالی که شاید بسیاری از افرادی که در قاچاق دست دارند، از این استان نباشند و از طرفی هم خیلی ها از روی ناچاری به این مشاغل رو آوردند.
 
با وجود خدمات نظام و دولتمردان به این منطقه اما هنوز چاله های زیادی در استان وجود دارد که پر نشده و برای رفع آن نیز چاره اندیشی نشده است، به عنوان نمونه برای ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی به منظور اشتغال زایی جوانان اقدام جدی انجام نشده است و به ناچار برخی برای تامین مایحتاج زندگی به سمت قاچاق سوخت یا دام می روند و در این میان حتی ممکن است جان خود را نیز از دست بدهند.
 

 
قاچاق سوخت و دام فقط منحصر به این منطقه نیست، در حالی که در بسیاری از استان ها قاچاق و بارگیری کالاهای ممنوع انجام و برای سود بیشتر از مرز ها خارج می شود اما اغلب به نام مردم این استان ثبت می شود.
 
سال ها مردم دچار خشکسالی و مشکلات دیگر هستند و برای تامین معاش به دیگر مناطق کشور و استان کوچ می کنند و در این میان برخی نیز به قاچاق رو می آورند که البته قابل توجیه و دفاع نیست اما باید قبول کرد که فرصت اشتغال در منطقه بسیار کم است، از طرفی شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری بود که آن هم از بین رفته است.
 
محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان، در این باره می گوید: در قسمت دام زنده ورودی، بیشتر از خروجی است، خارج شدن دام از مرزها بیشتر به سمت مرزهای غربی و جنوبی است و عمده قاچاقی هم که در حوزه دام در استان می شود، بیشتر خروجی دام به عمق کشور و بیشتر از نوع شتر است.
 
وی افزود: با توجه به کاهش قیمت روپیه در پاکستان به تازگی قاچاق شتر به استان را شاهد بودیم که برای قاچاقچیان سود خوبی به همراه دارد اما نکته قابل تامل این است که برای ارائه تسهیلات به وارد کنندگان دام و کاهش زمان قرنطینه و ارز مبادله ای باید اقدامات زیادی انجام شود که قدم هایی برداشته شده و به عنوان نمونه، مدت قرنطینه از ۲۴ روز به پنج روز کاهش یافته است. این امر به منظور تشویق سرمایه گذاران و وارد کنندگان دام انجام شده است تا قاچاق کاهش یابد.
 
وی گفت: برای مبارزه با قاچاق، انسجام دستگاه های متولی در این هدف گیری از مهم ترین موضوع هاست که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز سبب افزایش تولید ملی و قابلیت مصرف آن در کشور می شود و مردم نیز باید با حمایت و خرید کالاهای تولیدی داخل به این امر کمک کنند، زیرا ورود قاچاقی کالا از خارج به داخل در عمل سبب ضربه زدن به تولیدات داخلی و بیکاری افراد و در نتیجه روی آوردن افراد به قاچاق می شود.
محبی اضافه کرد: برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز باید حساسیت های آن به دیگر استان ها از جمله استان های همجوار و مرکزی هم منتقل شود و نکته اصلی این که با برآورد میدانی که انجام دادیم، بیش از ۸۵ درصد قاچاق انجام شده از مرز های استان در حوزه سوخت مربوط به این استان نبود و سیستان و بلوچستان فقط مسیر عبور بود و قربانی این قاچاق لقب گرفت، در حالی که خاستگاه قاچاق سوختی که انجام می شود بیشتر شیراز، اصفهان، کرمان و حتی تهران است که باید دقت نظر بیشتری بر آن شود.
 
به گفته وی، یکی از دلایل طولانی شدن صف های بنزین و گازوئیل در استان، ورود کارت های سوخت مهاجر است که از دیگر نقاط کشور وارد می شود.