گروه : تیتریک
ساعت : 18:10
شناسه : 20229
تاریخ : 09 بهمن 1397
چگونه با انتقادات دیگران برخورد کنیم؟ چگونه با انتقادات دیگران برخورد کنیم؟

راه های اصلاح و درست کردن آن را سوال کنید، اگر نتوانستند سوال شما را جواب دهند، انتقاد را نادیده بگیرید و فکر کنید که کارتان را خوب انجام داده اید، چون بعضی افراد ذاتا منفی باف هستند.

هاتف سیستان و بلوچستان، افراد موفق بسیاری معتقدند که تنها دلیل موفقیت آنها این بوده است که به خود اجازه دادند تا شکست بخورند. حقیقت این مسئله زمانی مشخص می شود که در زندگی بسیاری از تاجران موفق جستجو کنیم، خواهیم دید که در راه رسیدن با اهدافشان، چطور بارها و بارها شکست خورده اند تا اینکه به موفقیت دست یافته اند.
 
چیز دیگری که به همین اندازه در موفقیت آنها مهم بوده این است که آنها می دانند چطور از انتقادات دیگران چه سازنده باشد و چه نباشد بهترین استفاده را ببرند، آنها با استفاده از انتقادهای دیگران تشکیلات خود را راه اندازی می کنند.
 
ظرفیت برخورد با انتقادات و پیشرفت کردن به واسطه ی آنها یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت است. به نکات زیر در این رابطه دقت کنید تا شما هم بتوانید یکی از آن افراد موفق باشید.
 

انتقاد دو نوع دارد: سازنده و مخرب، با هر دو این انتقادها باید به دقت اما به طریقی متفاوت برخورد کرد.

 
اکثر افراد تصوری منفی از کلمه ی انتقاد دارند و فکر می کنند همه ی انتقادها لزوماً مخرب هستند، این به این دلیل است که در کودکی به دلایلی نامشخص مورد انتقاد دیگران قرار گرفته ایم و خاطرات آن از کودکی تا بزرگسالی به همراه ما بوده است، هدف انتقاد مخرب، خراب کردن و آسیب زدن به اعتماد به نفس افراد و بازداشتن آنها از انجام کارهایشان و لطمه زدن به شخصیت آنها است.
یکی از بهترین نمونه های انتقاد مخرب این است که رئیستان به شما بگوید: چطور توانستی چنین اشتباه احمقانه ای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر می کردی؟ اصلا من نمی دانم چرا تو را استخدام کردم.
 
البته چنین رئیسی فکر می کند با این طریق حرف زدن، کارمندش را تحریک خواهد کرد بهتر کار کند، اما کارمند از چنین رئیسی متنفر شده و کار را ترک خواهد کرد. این به این دلیل است که انتقادش خیلی کلی و منفی بوده و به کارمند نفهمانده است که چطور فعالیت و کارکردش را اصلاح کند، فقط او را محکوم کرده است.
 
انتقاد مخرب به هیچ وجه سودمند نیست، ممکن است به شما بفهماند که اشتباهی مرتکب شده اید، اما تا زمانی که هیچ علاج و راه چاره ای جلوی رویتان نمی گذارد، تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت.
 

روش برخورد: تنها راه و بهترین راه برخورد با چنین انتقاداتی این است که آنها را نادیده بگیرید و به مسائل مثبت تری فکر کنید.

 
مثال قبلی از انتقاد مخرب را در نظر بگیرید. به جای گفتن، چطور توانستی چنین اشتباه احمقانه ای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر می کردی؟ اصلا من نمی دانم چرا تو را استخدام کردم، یک رئیس دانا و کار کشته می تواند بگوید:از گزارش شما ممنونم، می دانم تلاش زیادی برای تهیه آن کرده اید، اما داشتم فکر می کردم اگر کمی آن را خلاصه تر کرده و چند نمودار هم به آن اضافه می کردید بهتر می شد، اگر بتوانی این تغییرات را در آن بدهی و باز به من نشان دهی واقعا متشکر خواهم شد.
 
چرا چنین انتقادی خوب است؟ و چرا شما باید با رفتاری مثبت با این نوع انتقاد برخورد کنید؟ کاملا مشخص است، این انتقاد، انتقادی سازنده است چون راه های اصلاح را جلوی پای شما قرار داده است، همچنین خوشحال خواهید بود چون از جنبه های خوب کارتان نیز قدردانی شده است.
 

راه های برخورد: شما متوجه خواهید شد که انتقادی سازنده است، سعی کنید کاملا منظور انتقاد کننده را فهمیده و درمورد راه های اصلاح کارتان سوالات لازم را بپرسید، و از فرد برای انتقاد سازنده اش تشکر و قدردانی کنید.

 

 
تصور کنید انتقاد نوع اول نوع منفی را دریافت کرده اید چطور می توانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟
 
ابتدا باید اطمینان یابید که منظور را فهمیده اید کار خود را توجیه نکنید چون ممکن است می توانسته اید کار خود را بهتر انجام دهید حال به مرحله ی بعد می رویم، از منتقد بپرسید چه چیزی را در کارتان اشتباه دیده است و چرا و بعد از او راه های اصلاح و درست کردن آن را سوال کنید، اگر نتوانستند سوال شما را جواب دهند، انتقاد را نادیده بگیرید و فکر کنید که کارتان را خوب انجام داده اید، چون بعضی افراد ذاتا منفی باف هستند.
 
اما فکر کنید انتقاد صحیح بوده است، می توانید با فرد منتقد در مورد راه های اصلاح کارتان گفتگو و مشورت کنید. قدم آخر انجام اصلاحات و تغییرات در کارتان است، یادتان باشد که حتما باز با فرد منتقد چک کنید تا ببینید اصلاحاتتان را درست انجام داده اید یا خیر.
 
اگر سعی کنید همه ی انتقادها را با دیدی مثبت ببینید و به روش های بالا به آن جواب دهید مطمئنا نتایج خوبی خواهید گرفت و در پیشبرد اهدافتان موفق خواهید شد.