گروه : اخبار ایران و جهان
ساعت : 10:41
شناسه : 20254
تاریخ : 11 بهمن 1397
توسعه افغانستان از چابهار می‌گذرد توسعه افغانستان از چابهار می‌گذرد

بازار هدف همچون شبه جزیره هند و چین باید زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری برای تولید و صنعت حمل و نقل در کشور شود.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، در جلسه نشست تخصصی کمیته ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در سالن جلسات موزه منطقه‌ای زاهدان برگزار شد، با اشاره به قدمت یک صد ساله راه آهن در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با نفوذ انگلیسی‌ها مقصد مسیر راه آهن سراسری را از زاهدان و چابهار به بندرعباس تغییر دادند.
 
وی افزود: راه آهن به قدری حائز اهمیت است که انگلیس جلوی توسعه آن را در منطقه جنوب شرق گرفت تا مستعمره اش از نفوذ سایر دولت‌های قدرتمند در امان بماند.
 
وی ضمن اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل روزبه روز جایگاه ویژه پیدا می‌کند، گفت: بازار هدف همچون شبه جزیره هند و چین باید زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری برای تولید و صنعت حمل و نقل در کشور شود. اصلاح راه آهن زاهدان – میرجاوه و بهره برداری راه آهن چابهار به سرخس متضمن آبادانی و توسعه کشور خواهد بود.
 

 
موهبتی اضافه کرد: باید به نقش صنعت حمل و نقل ریلی در توسعه سیستان و بلوچستان در بین مدیران راه آهن توجه شود، در غیر این صورت باعث آسیب جدی به مسیر توسعه استان خواهد شد. توسعه کشورهای همسایه تاثیر بسزایی در توسعه ایران خواهد داشت. کیفیت حداکثری و هزینه حداقلی یکی از مهمترین مؤلفه‌های مورد نیاز برای توسعه و ترقی است.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه افغانستان از چابهار می‌گذرد، اظهار کرد: هزینه بیشتر امروز برای زیرساخت‌ها تضمین کننده آینده بهتر است، پس نباید با هزینه کم آینده را به خطر انداخت. اصلاح راه آهن زاهدان-میرجاوه یکی از مطالبات جدی است.