گروه : فرهنگی و هنری
ساعت : 17:33
شناسه : 20301
تاریخ : 14 بهمن 1397
فرهنگ بلوچی- فارسی کتاب سال ایران شد فرهنگ بلوچی- فارسی کتاب سال ایران شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: کتاب فرهنگ «بلوچی- فارسی» تالیف و نویسنده عبدالغفور جهاندیده به عنوان کتاب سال ایران انتخاب شد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: سال گذشته در چهارمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان از دکتر عبدالغفور جهاندیده به خاطر کتاب فرهنگ بلوچی – فارسی تقدیر ویژه به عمل آمد واین کتاب در نوزدهمین نمایشگاه کتاب استانی رونمایی شد.
 
وی افزود: این کتاب در دو جلد توسط عبدالغفور جهاندیده از نویسندگان برجسته و بومی سیستان وبلوچستان تالیف شده که سال گذشته نیز در چهارمین دوره کتاب سال سیستان وبلوچستان رونمایی و از آن تقدیر ویژه ای انجام شد.
 
وی گفت: در این کتاب دوجلدی قطور ۶۰ هزار واژه و اصطلاح بلوچی به همراه ترجمه معادل فارسی آنها آمده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته که پس از انجام داوری در تهران نیز به عنوان کتاب برتر سال ایران انتخاب شد و قرار است طی هفته جاری از نویسنده آن در تهران با حضور مدیران ارشد کشوری و وزارتی تقدیر شود. این کتاب دارای دو هزار و۷۳۶ صفحه و حاصل زحمات ۲۰ ساله نویسنده آن است که برای جمع آوری و تالیف آن تلاش های بسیاری انجام داده است که به حق این انتخاب شایسته و بجا بود.
 
مسگرانی تصریح کرد: اساس کار این فرهنگ بر مبنای گویش مکرانی است که در میان گویش های بلوچی نوعی معیار به شمار می آید چون بیشترین کتاب ها و نشریه ها با این گویش چاپ و منتشر می شود. در این فرهنگ دو زبانه، کلیه واژه ها و عبارت های بلوچی علاوه بر خط بلوچی، به خط لاتین نیز نگاشته شده است و واژه هایی که معادل فارسی داشته اند، معادل آنها هم ذکر شده است و این فرهنگ علاوه بر گنجینه ای از واژگان بلوچی، گنجینه ای از ضرب المثل های بلوچی نیز در دل خود جای داده است.