دوشنبه / ۴ تیر / ۱۴۰۳ Monday / 24 June / 2024
×
هاتف سیستان و بلوچستان - پس از ۶ روز، نتیجه رد یا تأیید صلاحیت‌ها رسید. شورای نگهبان که در مهلت پنج‌روزه خود بررسی ۸۰ نامزد را به پایان نبرده بود، طبق قانون مهلت خود را تمدید و دیروز در ششمین روز بررسی‌ها نتیجه را به وزارت کشور ارسال کرد.
آغاز ماراتن انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۳

از میان ۸۰ نامزد واجدالشرایط که احساس تکلیف برای خدمتگزاری پس از شهید جمهور داشتند، صلاحیت ۶ نفر از سوی شورای نگهبان احراز شد.

پزشکیان؛ نامزد رسمی اصلاح‌طلبان

مسعود پزشکیان که دوره قبل هم نام‌نویسی کرده بود و در نهایت توسط شورای نگهبان حذف شده بود، در این دوره توانست تأیید صلاحیت لازم را کسب کند. وی گزینه رسمی اردوی اصلاح‌طلبان است.

پیش از این اعلام شده بود جهانگیری، آخوندی و پزشکیان سه گزینه اصلی این جبهه هستند. پزشکیان متولد شهر مهاباد و هفتادساله است. در رشته پزشکی تحصیل کرده و فوق‌تخصص جراحی قلب دارد. او پس از جلب و کسب نظر مردم تبریز در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، در چهار دوره متوالی دیگر هم نماینده این حوزه در بهارستان ماند. در کابینه اول دولت خاتمی معاون وزارت بهداشت و درمان بود و در کابینه دوم، وزیر این وزارتخانه شد. اجرای سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه توسعه، افزایش مشارکت انتخاباتی و برقراری عدالت در برخورداری از امکانات کشور راهبرد‌های مدنظر او برای ریاست جمهوری است. وی پیش‌تر گفته بود برجام را قبول ندارم ولی اف‌ای‌تی‌اف را قبول دارم.

پورمحمدی در تدارک «دولت قرار»

مصطفی پورمحمدی دیگر گزینه‌ای است که صلاحیتش تأیید شده. وی متولد سال ۱۳۳۸ در شهر قم اما اصالتاً رفسنجانی است. مدرکش که سطح ۴ حوزه علمیه در گرایش فقه و حقوق اسلامی است، معادل دکتراست. پورمحمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد. از سال ۸۷ تا ۹۲ هم رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود و پس از آن در دولت حسن روحانی، چهارسال وزیر دادگستری بود. اکنون دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان نامزد شد و صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در شهرری و درحال حاضر چهل‌وهفتمین شهردار تهران است. او از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصول‌گرا و تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. زاکانی در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم به کارنامه خود افزود.

همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران هم منصوب شد. زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر(عج) نیز فعالیت پزشکی دارد. وی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داوطلب، اما در نهایت به نفع آیت الله سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. شهردار تهران، پس از نام‌نویسی در انتخابات در پاسخ خبرنگار قدس که از او پرسید آیا تا آخر رقابت‌ها می‌ماند یا خیر؟ گفته بود، آمده است که بماند اما به عقل جمعی در جبهه نیرو‌های انقلاب احترام می‌گذارد.

جلیلی در راه «جهاد بزرگ»

سعید جلیلی، سیاستمدار اصول‌گرا، متولد شهر مشهد و پنجاه ونه ساله است. دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) دارد و در این دانشگاه دیپلماسی پیامبر(ص) را تدریس می‌کند. سعید جلیلی سابقه‌ای هجده‌ساله در وزارت امور خارجه دارد و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی بود. جلیلی با شعار «حیات طیبه» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و با کسب بیش از ۴ میلیون رأی سوم شد. او در دوره قبل هم، با شعار «جهاد بزرگ برای جهش ایران» نامزد شد؛ اما به نفع آیت الله سید ابراهیم رئیسی انصراف داد. از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی شد. جلیلی در جنگِ ایران و عراق رزمنده بود و در عملیات کربلای ۵ پای راست خود را از دست داد.

قالیباف و تلاش برای «ایران سربلند»

محمدباقر قالیباف سیاستمدار و نظامی، شصت‌ودوساله و متولد طرقبه در مشهد است. او که سیلی از سوابق کوچک و بزرگ را در کارنامه دارد، مدرک دکترا در رشته جغرافیای سیاسی گرفته است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده‌. دارای درجه نظامی سرتیپ پاسدار و مرتبه علمی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است. در سال ۱۳۷۳ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شد و سه سال بعد با حکم ولی‌فقیه، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. قالیباف در کارنامه، فرماندهی نیروی انتظامی و ۱۲ سال شهرداری تهران را هم دارد. همچنین پس از سه دوره ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی، قالیباف موفق شد با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجالس سه دوره متوالی تاکنون رئیس مجلس شورای اسلامی باشد. قالیباف در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی، با کسب ۶ میلیون رأی دوم شد و در دوره قبل هم نامزد شد اما به نفع آیت الله سید ابراهیم رئیسی از رقابت کناره‌گیری کرد. مجله نیوزویک در سال ۲۰۰۹ قالیباف را در رتبه هشتمین فرد قدرتمند در ایران قرار داد.

قاضی‌زاده هاشمی؛ جوان ترین نامزد

سید‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در شهر فریمان است. از سال۱۴۰۰ سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم بر عهده او است. قاضی‌زاده هاشمی که سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، پیش از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود. در دوره‌های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بود. او در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کرد.

چهره‌هایی که صلاحیتشان احراز نشد

علی لاریجانی، عباس آخوندی، محمود احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش، وحید حقانیان، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی هم هشت چهره شاخص میان ردصلاحیت شدگانِ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *