دوشنبه / ۴ تیر / ۱۴۰۳ Monday / 24 June / 2024
×
هاتف سیستان و بلوچستان - با حضور وزیر نیرو و هیئت همراه بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور با ظرفیت ۵۰ مگاوات افتتاح شد. این نیروگاه شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی است.

طی سفر «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان علاوه بر طرح‌های آب و برق بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۶.۵ میلیارد یورو هم به افتتاح رسید.

نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت ۵۰ مگاوات شامل ۲۰ واحد توربین بادی ۲.۵ مگاواتی تیپ دو است، کار ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است.

بنا بر این گزارش با احداث این نیروگاه به ازای هر ۱۰۰ مگاوات تولید انرژی تجدید‌پذیر سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر آب و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود. توربین‌هایی که در این منطقه به کار برده شده برای سرعت‌های باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دما‌های بالای محیط و شرایط گردو غبار با اجرای آخرین إصلاحات تجهیز شده‌اند.

همچنین طبق اعلام ساتبا برنامه توسعه انرژی بادی در منطقه میل نادر تا ۷۰۰ مگاوات طی سال‌های پیش رو تدوین شده است.

همچنین امروز پنجشنبه همزمان با سفر وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان و در ادامه افتتاح طرح‌های وزارت نیرو در راستای اجرای طرح‌های تأمین آب در این استان، بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی افتتاح شد.

ساخت بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب با ظرفیت یکصد هزار مترمکعب در شبانه‌روز با هدف ارتقای شاخص کیفیت آب استحصال شده از چاه‌ها برای تأمین آب شرب زاهدان و سیستان از مهرماه سال گذشته آغاز شده است.

با اجرای این پروژه، کمبود بخشی از آب شرب شهر زاهدان جبران شده و وابستگی آب شرب منطقه سیستان به آب‌های خارج از حوضه تا تکمیل طرح انتقال آب از دریا به استان سیستان و بلوچستان کاهش پیدا می‌کند.

حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال آب و برق، ایجاد راه دسترسی در پهنه‌ای به مساحت ۴۰ هزار هکتار، حفر و تجهیز ۱۵حلقه چاه‌ عمیق در محدوده حرمک با امکان برداشت آب به‌میزان ۴۵۰ لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز ۳۵ حلقه چاه‌ عمیق در محدوده هامون هیرمند با امکان برداشت آب لب‌شور به ‌میزان ۱۲۵۰ لیتر در ثانیه از جمله اقدامات برای اجرای این پروژه است.

چهار پروژه طرح تأمین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تأمین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره برداری می‌رسد.

از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله برای آبرسانی از آب شیرین کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.

علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان (واحدهای گازی زاهدان ۱ تا ۳) در دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

در این افتتاح های دولت سیزدهم همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان از جمله احداث خطوط اسپکه- نیکشهر (قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار ۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *