دوشنبه / ۴ تیر / ۱۴۰۳ Monday / 24 June / 2024
×
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: قرارداد ۱۰ساله ایران با کشور هند در خصوص تجهیز و مدیریت عملیات بارگیری و تخلیه کالا در بندر شهرستان چابهار باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد شد.
قرارداد ایران با هند برای مردم بومی منطقه اشتغال‌آفرینی می‌کند

قاسم عسکری نسب، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: قرارداد کشور هند و جمهوری اسلامی ایران در راستای تفاهم‌نامه‌هایی که در ادوار گذشته بین دو دولت بسته شد، بوده است و این قرارداد که هفته‌های گذشته به امضا رسید یک قرارداد ۱۰ساله سرمایه‌گذاری کشور هند است که در حوزه پایانه داری یا عملیات تخلیه و بارگیری پایانه کانتینری و پایانی چندمنظوره یا کالای عمومی بندر شهید بهشتی بوده است.

وی با بیان اینکه طی این ۱۰ سال فقط حوزه عملیات کانتینر و کالای عمومی، انتقال کالا به محوطه‌ها، نگهداری کالا و همچنین بارگیری کالا توسط هندی‌ها انجام می‌شود افزود: در این قرارداد هندی‌ها در تفاهم‌نامه اولیه ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده بودند که این رقم به ۱۲۰ میلیون افزایش پیدا کرد و همچنین یک خط اعتباری ۲۵۰ میلیون‌دلاری هم متعهد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران شدند.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان،با اشاره به اینکه در این قرارداد هندی‌ها ۸۸ دستگاه تجهیز، تخلیه و بارگیری وارد بندر شهید بهشتی خواهند کرد، ادامه داد: طی این ۱۰ سال هندی‌ها از این تجهیزات استفاده می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات متعلق به بندر شهید بهشتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و در این فاصله اداره کل بنادر و دریانوردی با تجهیزات قبلی که در تخلیه و بارگیری داشتند ۱۸ مورد از تجهیزات در اختیار هندی‌ها قرار می‌دهند مشروط به اینکه تعمیر و نگهداری آنها با هندی‌ها باشد و بهره‌برداری کنند.

عسکری نسب، با بیان اینکه در این قرارداد از ۴۵۰ هکتار از اراضی کرانه بندر شهید بهشتی حدود ۷۰ هکتار در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد که همان محدوده کانتینری و کالای عمومی است، گفت: در این مدت زیرساخت متعلق به اداره کل بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و عملیات تخلیه و بارگیری از جمله مسئولیت بیمه‌ها، نیروی انسانی، نگهداری از فضاهایی که در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد نگهداری از ساختمان‌ها با هندی‌ها است.

وی تصریح کرد: درآمد دریایی که صفر تا صد آن متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی ایران است شامل حوزه کانال‌ها و چراغ‌های دریایی و یدک‌کش و لایه روبی است و در حوزه عملیات هندی‌ها درآمد تقسیم می‌شود. وقتی ما کالا را وارد کنیم و هندی‌ها تخلیه کنند ۷۰ درصد درآمد برای ما و ۳۰ برای هندی‌ها است در حوزه ترانزیت یعنی اگر هندی‌ها کالای ترانزیتی را برای کشور ثالثی وارد بندر کنند درآمد ۵۰ به ۵۰ است. البته باید گفت که این درآمدها به دو دوره پنج‌ساله تقسیم می‌شوند که این موارد مربوط به ۵ سال اول است.

وی با اشاره به اینکه در پنج سال دوم ۱۰ درصد از درآمدها به اداره کل بنادر و دریانوردی می‌رسد، خاطرنشان کرد: بندر چابهار تنها بندری است که خارج از خلیج‌فارس است و موردتوجه بسیاری از کشورها است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: به علت نقطه ژئواستراتژیکی که چابهار برخوردار است و اولین حلقه از کریدور شمال به جنوب است و شاهراهی است که کریدور شرق هم از اینجا عبور می‌کند، نگاه کشور هند و بسیاری از کشورها به چابهار است؛ زیرا پل ارتباط کل کشورهای محصور در خشکی از جمله کشور افغانستان و تاجیکستان و غیره است و همچنین دسترسی هند به کشورهای آسیا میانه تا روسیه را باعث می‌شود و این اهمیت بندر چابهار را دوچندان می‌کند.

وی گفت: تأثیر این موضوع روی ایجاد اشتغال پایدار جوانان این مرزوبوم مخصوصاً جوانان استان سیستان و بلوچستان است. در قرارداد پیش‌بینی‌شده تمام نیروهای انسانی از ایران و بومی باشند و فقط مدیر شرکت و معاون عملیات هندی و مابقی تخصص‌ها در ایران از ظرفیت بومی استفاده خواهد شد و استفاده از شرکت ثالث یعنی هندی‌ها اجازه دارند با هماهنگی اداره بنادر از یک اپراتور دیگر نیز استفاده کنند.

عسکری نسب تصریح کرد: اپراتور تأمین نیروی انسانی در حوزه تخلیه و بارگیری و همچنین در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات تأکید بر این بوده که از نیروهای بومی استفاده شود و هم اکنون نیز ۶۴ نفر نیروی بومی در این قرارداد مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: کشور هند یکی از کشورهایی است که علی‌رغم اینکه بیشترین جمعیت در دنیا را دارد از بعد اقتصادی هم به سمت ارتقا در حال حرکت است و پنجمین اقتصاد دنیا به شمار می‌رود و نیاز است که ما با یک کشور بزرگ اقتصادی ارتباط تجاری داشته باشیم. در تمامی بنادری که در اطراف ما هستند نظیر بندر عمان، عراق، جبل العلی و غیره از ظرفیت‌های کشورهای دیگر به‌منظور فعال‌کردن بنادر خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: استفاده از پایانه دارهای خارجی باعث تبادل تجربه و دانش می‌شود و از ظرفیت کشور دیگر برای جابه‌جایی کالا استفاده می‌شود به‌تبع هندی‌ها به کالای ما نیز نیاز دارند و برای خود واردات انجام می‌دهد که برای ما توسعه صادرات نیز اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *