چهارشنبه / ۱۳ تیر / ۱۴۰۳ Wednesday / 3 July / 2024
×
هاتف سیستان و بلوچستان- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به همسایگی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان توجه بیشتر همه هم استانی های عزیز را به بیماری سل می‌طلبد.
هشدار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به شیوع بیماری سل
  • کد نوشته: 160932
  • ۲۴ مهر
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    دکتر مهدی زنگنه گفت: درمیان سایر استانهای کشور،  سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع بیماری سل را در کشور دارا هستند.

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در سال۱۴۰۱ میزان بروز موارد جدید انواع سل  در حوزه تخت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۸ نفر در هر صد هزار نفر بوده که بیشتر از ۵۰ درصد موارد را بیماران دارای سل ریوی اسمیر مثبت تشکیل می دهند و در بین مبتلایان به سل بالغ بر ۳۳ درصد را اتباع غیر ایرانی تشکیل میدهند.

    دکتر زنگنه افزود: همسایگی استان  ما با دو کشور افغانستان و پاکستان که در زمره ۲۲ کشور پر خطر دنیا هستند، ضرورت توجه بیش از پیش ما را به این بیماری متذکر می کند.

    وی با اشاره به این موضوع که  تشخیص و درمان به موقع بیماری سل فعال و عفونت سل نهفته گام های حیاتی برای از بین بردن سل است، افزود: هر فرد دارای علامت با سابقه سرفه بیش از دو هفته، تعریق شبانه، کاهش وزن و…باید جهت بررسی بیشتر به نزدیکترین مرکز ارائه دهنده خدمت مراجعه کند.

    وی گفت: در حال حاضر خدمات تشخیص ، کنترل  و درمان سل در تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت تحت پوشش دانشگاه به صورت رایگان در دسترس می باشد.

    وی در خصوص این بیماری گفت: سل (TB) یک بیماری ناشی از باکتری است که معمولاً ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند سایر قسمت های بدن مانند مغز، کلیه ها یا ستون فقرات را نیز درگیر کند، در بیشتر موارد، سل قابل درمان است.

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: سل از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سل ریه یا گلو سرفه، عطسه، صحبت یا آواز می خواند، باکتری سل وارد هوا می شود. افراد نزدیک ممکن است در این باکتری ها تنفس کرده و آلوده شوند.

    گفتنی است: اگرچه سل قابل پیشگیری و درمان است، اما همچنان یکی از کشنده ترین بیماری های عفونی جهان است که سالانه جان ۱.۶ میلیون نفر را می گیرد، شعار امسال در روز ملی سل که مصادف به ۲۳ مهر ماه می باشد «هم پیمان تا پایان بیماری سل »، نامگذاری شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *