دوشنبه / ۱۱ تیر / ۱۴۰۳ Monday / 1 July / 2024
×
هاتف سیستان و بلوچستان - ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون ارزش کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان ۲۸۸ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۷۰ دلار و از نظر وزنی ۸۸۱ هزار و ۵۷۲ تن بوده است.
۸۸۱ هزار تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شد

محمد علی خاشی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ارزش کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان ۲۸۸ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۷۰ دلار و از نظر وزنی ۸۸۱ هزار و ۵۷۲ تن بوده که این میزان کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحظ ارزش ۱۱ درصد کاهش و از نظر وزن هشت درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه این میزان صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده، افزود: از ابتدای سال یک‌هزار و ۷۶۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۲۸ دلار به وزن بیش‌از ۳۵۸ هزارو ۹۶۲ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۷ درصد، از نظر ارزش ۸۰ درصد و از نظر وزن ۹۳ درصد افزایش را نشان می‌ دهد.

وی گفت: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز، تره بار، سم کشاورزی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، سیب درختی، سایر محصولات کشاورزی و مواد خوراکی مجاز بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق و امارات صادر شده‌ است.

خاشی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات سیستان و بلوچستان در بازارچه‌ های مرزی گفت: پروانه اعلام وصول شده هفت هزارو ۸۴۴ فقره به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۲ دلار به وزن بیش از ۵۲۲ هزارو ۶۱۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۲ درصد، از نظر ارزش ۲۰ درصد و از نظر وزن ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌‌دهد. عمده اقلام خروجی این صادرات شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک،آهن و فولاد، موادغذایی مجازو تره بار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تعداد یک‌هزار و ۳۲۳ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۴۰۲ میلیون و ۷۶۲ هزارو ۵۲۱ دلار به وزن ۴۸۷ هزار و ۲۹۴ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۴۹ درصد و از نظر ارزش ۴۲ درصد افزایش و از نظر وزن یک درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل گندم، برنج، انبه، موز، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، لوازم یدکی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که از کشورهای روسیه، پاکستان، افغانستان، هند، امارات متحده عربی، چین و تایلند وارد شده است.

خاشی با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۶۳ هزار و ۸۲ نفر مسافر ورودی و ۵۲ هزار و ۹۶۲ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند. مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴۳ درصد و خروجی ۲۹۳ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌ های مسافری گمرک در مرزهای مجاز سیستان و بلوچستان تردد کرده‌ اند.

مدیرک ل گمرک زاهدان بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲ هزارو ۲۷ کامیون و ۳۹۸ واگن به وزن ۲۴۸ هزارو ۴۵۷ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، ماش، سنگ لاجورد، مغز بادام، گاز، سیب درختی، لاستیک، سیب زمینی، برنج خوراکی، گاز مایع، سیمان و گوگرد از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، جمهوری آذربایجان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *