جلیل اسلامی سرپرست معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی هر آنچه که به حوزه دریا و بندر برای چابهار لازم بود را انجام داده است و با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری که سازمان بنادر در این بندر صورت داد مگا پروژه بندر چابهار عملا آغاز شده است.
وی افزود: اقدام ارزشمند راه اندازی خط منظم کشتیرانی «چابهار-هند» از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار، لجستیک منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
سرپرست معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی جایگاه بندر چابهار در منطقه و حوزه بین الملل را مهم و راهبردی ارزیابی کرد و ادامه داد: در اجلاس اخیر پیمان شانگهای نیز بارها به بندر چابهار و اهمیت لجستیکی آن اشاره و پرداخته شد و اکثر کشورهای آسیای مرکزی طی ماه های اخیر در جلساتی که با سفیران آنها برگزار شد، آمادگی خود را برای حضور در بندر چابهار اعلام کردند.
اسلامی با اشاره به پیمان سه جانبه موسوم به پیمان چابهار بین کشورهای ایران، هند و افغانستان، گفت: کشورها متقاضی پیوستن به این پیمان بوده و الحاق رسمی بندر چابهار به کریدور شمال-جنوب را خواستار شده اند.
وی تصریح کرد: کارکرد چابهار در اولویت اول، ترانزیت می باشد، بدون توسعه این امر، جذب سرمایه و کالای خارجی دشوار خواهد بود.
وی در پایان با بیان اینکه طی سال جاری بندر چابهار موفق به ثبت رکورد جابجایی ۴ میلیون تن کالا شد، بیان کرد: خوشبختانه در بخش سخت افزاری مشکلات حل شده است اما در لایه های نرم افزاری و مدیریتی هنوز به جایگاه لازم دست نیافته ایم که امیدواریم این امر نیز مرتفع شود.