• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

راه آهن چابهار – زاهدان ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

  • کد خبر : 154263
  • 10 دی 1401 - 13:23
راه آهن چابهار – زاهدان ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: راه آهن چابهار - زاهدان بیش‌از ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به میزان هفت هزار میلیارد تومان، تا اواخر سال ۱۴۰۲ این طرح مهم و ملی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

مجتبی شجاعی گفت: خط ریلی مسیر زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر با اقدامات دولت سیزدهم همزمان با هفته دولت در شهریور ماه امسال افتتاح شد.

وی بیان کرد: ساخت خطوط ریلی در تمامی کشورها از دیر باز همواره به عنوان پیشران و یکی از محرک‌های اساسی برای توسعه سایر بخش‌های اقتصادی قلمداد شده به همین لحاظ عمده شهرهایی که مسیر رشد اقتصادی آنها بصورت شتابان بوده یا در مسیر رودخانه و ساحل دریا قرار داشته‌اند و یا عبور خط راه آهن و یا وجود صنایع مادر موجب خیز اقتصادی آنها شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: بنابراین ایجاد و توسعه شبکه ریلی با توجه به نقش بسزای آن در ارزش افزوده سایر بخش‌های اقتصادی بویژه بخش ترانزیت، حمل ونقل، گردشگری، کشاورزی، صنایع و معادن و به تبع آن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید ناشی از افزایش شدید تقاضا در این بخش ها از الزامات اساسی در مسیر توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: ایجاد شبکه ریلی در شهرهای بندری به واسطه تاثیر آن در حجم بالای جابجایی کالا و حذف بار ترافیکی ناوگان حمل و نقل و به تبع آن جلوگیری از وقوع خسارت‌های مالی و جانی تصادفات جاده‌ای و کاهش چشمگیر هزینه‌های سوخت بسیار پررنگ است.

شجاعی تصریح کرد: یکی از مهمترین طرح‌های که در اولین اسناد توسعه‌ای سیستان و بلوچستان از جمله سند توسعه محور شرق مورد لحاظ قرار گرفته ساخت راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است.

وی تاکید کرد: از مهمترین اهداف اجرای خط ریلی یاد شده می‌توان به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدورهای ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: موقعیت جغرافیایی استراتژیک چابهار و دسترسی به آبهای آزاد بین المللی و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند و حوزه خلیج فارس و وجود بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و اقتصادی‌ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کشورهای افغانستان،پاکستان و آسیای میانه در کنار ظرفیت‌های خاص شیلاتی، گردشگری، اقلیمی و، شرایط ویژه و منحصربه فردی را در این منطقه فراهم آورده تا بتواند نقش بسزایی در توسعه ملی کشور بویژه از طریق ایجاد محور ترانزیتی شرق کشور ایفاء کند و تحقق این مهم منوط به بهره‌برداری از زیرساخت‌های مکمل آن بویژه طرح احداث راه آهن چابهار- زاهدان- میلک است.

وی اظهارداشت: یکی از مهمترین طرح‌های اجرا شده در سیستان و بلوچستان، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است که خوشبختانه این طرح در سال ۱۳۹۶، به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۵.۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال ارتقاء یافته و کشتی‌های بالای ۱۲۰ هزار تن قادر به پهلوگیری در این بندر هستند.

شجاعی ادامه داد: نکته مهم این است که طی سال‌های گذشته حجم بار تخلیه شده از بندر چابهار به دلیل عدم وجود خط ریلی برای انتقال کالا به مقاصد، بطور متوسط کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده و در این راستا و در جهت بهره‌گیری مناسب از ظرفیت جدید بند شهید بهشتی چابهار، تکمیل طرح اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسری با جدیت در حال اجراست.

وی افزود: تحولات اقتصادی مهمی در سایر کشورها در حال انجام است؛ به عنوان نمونه می‌توان به زیرساخت‌های اجرا شده در بندر گوادر پاکستان اشاره کرد که کاملاً در رقابت با بندر چابهار بوده از اینرو تسریع در بهره‌برداری از این طرح مهم به لحاظ تاثیرگذاری ملی و فراملی آن بسیار حائز اهمیت است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=154263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.