• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
نگرانی شدید مردم شهر چابهار از عبور خط انتقال متانول پتروشیمی

خط انتقال متانول از محدوده شهرچابهار تاییدیه محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور را دارد

  • کد خبر : 159670
  • 25 شهریور 1402 - 12:24
خط انتقال متانول از محدوده شهرچابهار تاییدیه محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور را دارد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEQ) شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران(چابهار) گفت: عبور خط انتقال متانول از محدوده شهر چابهار تاییدیه و مجوزهای لازم از سوی سازمان محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور و سایر مراجع را دارد و جای هیچ نگرانی برای سلامت مردم و محیط شهر را ندارد.

محمود ذوقی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در چند وقت اخیر برای این خط لوله حرف و حدیث های زیادی در فضای مجازی توسط افراد غیرکارسناس مطرح شده و جوسازی و جریان رسانه‌ای زیادی به راه انداخته شده که همه موارد را رد می کنیم.

وی افزود: طرح این مسائل در مقطع کنونی ممکن است، اهداف خاص دیگری به غیر از موضوعات ایمنی و سلامت شهروندان را دنبال نماید و اهداف خاص طراحان موضوع با سو استفاده از عدم آگاهی عمومی در قالب موضوعات سلامت، ایمنی و محیط زیست مطرح شده باشد.

وی ادامه داد: حفظ محیط زیست، احترام به طبیعت، رعایت اصولی ایمنی و بهداشت و حفظ سلامت مردم نمی‌تواند برای این شرکت حائز اهمیت نبوده و نسبت به آن بی توجه باشد. طی غریب به ۱۰ سال فعالیت این مجموعه احترام به ارزش های سازمانی و تلاش در جهت تعالی شهرستان چابهار کاملاً مشهود است.

وی گفت: نمونه بارز این فعالیت ها را می‌توان در توسعه زیرساخت تامین آب آشامیدنی، ایجاد مرکز مهارت افزایی، برداشت آب دریا به روش میکروتونلینگ زیر دریا به عنوان سازگارترین روش شناسایی شده با محیط زیست و اجرای سیستم تصفیه و بازچرخانی آب بدون تخلیه قطره‌ای پساب به خارج شهرک پتروشیمی مکران و ایجاد هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم و صدها فعالیت کوچک و خرد دیگری که این شرکت طی عمر فعالیت خود تا به امروز انجام داده تا مردم منطقه طعم شیرین توسعه را بچشند.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEQ) شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران(چابهار) بیان کرد: از سویی دیگر تلاش مجموعه در اخذ مجوزهای لازم پیش از شروع فعالیت ها خود نمونه ای دیگر از اهتمام این صنعت در حفظ و حراست از مواهب طبیعی منطقه و احترام به مطالبات مردمی است. اما امروزه طعم شیرین توسعه منطقه با ایجاد شائبه و شایعه و سو استفاده از ناآگاهی مردم در کام مردم خوش قلب منطقه مکران تلخ شده است.

مطالعات خط متانول ۶ سال گذشته در بخش‌های مختلف انجام شده است

ذوقی با اشاره به اینکه خط لوله انتقال متانول شهرک پتروشیمی مکران بر اساس مطالعات گسترده انجام شده و تاییدات اخذ شده امروزه در مرحله اجرا قرار دارد، گفت: مطالعات این خط انتقال طی ۶ سال گذشته در بخش‌های مختلف شامل مسیر یابی، طراحی پایه، طراحی تفصیلی و مطالعات ایمنی، بهداشت و محیط زیست انجام و کلیه مجوزهای و تاییدات لازم اخذ شده است.

وی بیان کرد: در مطالعات مسیریابی کلیه مسیرهای ممکن جهت انتقال محصول متانول از شهرک پتروشیمی مکران به بندر شهید بهشتی در غالب ۶ واریانت مسیر، پیشنهاد و مزایا و معایب کلیه مسیر ها با حضور کلیه دستگاه های ذی ربط در سطح شهرستان بررسی و مورد توافق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس نظر مدیریت ایمنی HSEQ مجموعه مکران گزینه منتخب فعلی به سبب هزینه‌های بسیار بالاتر در اجرا و ظرافت‌های طراحی به واسطه گذر از شهر، نسبت به سایر گزینه‌ها گزینه مطلوبی برای پتروشیمی در ابتدا نبوده ولی به سبب توافق نظر تمامی دستگاه‌ها و متولیان امر علی رغم تحمیل هزینه های بیشتر، طراحی‌ها بر روی مسیر منتخب کنونی انجام پذیرفت.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEQ) شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران(چابهار) گفت: طراحی‌های انجام شده برای این خط توسط مشاورین رتبه یک حوزه نفت و گاز تایید شده است. همگام با طراحی های انجام شده با توجه به حساسیت عبور خط از محدوده شهری، مطالعات جامع مدیریت و ارزیابی ریسک خط انتقال با معتبر ترین ابزار موجود و تایید شده مراجع علمی بین المللی در این حوزه، توسط یکی از شرکت های تخصصی و صاحب صلاحیت حوزه ایمنی به منظور اطمینان بخشی بیشتر و پیش بینی تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن نگرانی‌ها انجام شد.

احتمال رخداد حادثه در مسیر خط انتقال متانول در شهرچابهار نزدیک به صفر است

ذوقی با اشاره به اینکه در این راستا ارزیابی جامع انواع ریسک‌های طرح عبور خط از محدوده شهری توسط این مشاور تخصصی بررسی و کفایت ایمنی اجرای خط لوله در محدوده مسیر شهری و غیر شهری تایید شد، افزود: مسئولان پتروشیمی نتایج مطالعات ریسک نشان می دهد که احتمال رخداد حادثه در مسیر خط لوله مقداری برابر با ۰٫۰۳ به ازای هر یک‌هزار کیلومتر خط لوله در سال است، که این میزان با تناسب پنج کیلومتری مسیر شهری در مقابل یک‌هزار کیلومتر، بسیار بسیار ناچیز بوده و نزدیک به صفر است که حسب مراجع علمی و بین المللی این میزان در محدوده کامل قابل پذیرش است.

وی بیان کرد: در کنار این موارد با تمهیدات پیش بینی شده در خصوص ایمنی خط باید گفت حتی در صورت رخداد حادثه با احتمال نزدیک به صفر گفته شده در بالا، پیش‌بینی‌های لازم و کاملی برای کاهش پیامدهای ناشی از آن در طراحی و اجرا مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این رو اطمینان کاملی برای اجرای این خط وجود داشته و جای نگرانی نیست. بر این اساس حسب گفته مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست پتروشیمی و استعلام های انجام شده و مجوزهای صادره کلیه نگرانی ها در خصوص این خط مرتفع و تمهیدات کاملی برای ریسک‌های احتمالی خط انتقال برای عبور از محدوده شهری پیش‌بینی شده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEQ) شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران(چابهار) گفت: در ادامه با مراجعه به مستندات علمی و مقایسه محصول متانول با سایر مواد شیمیایی و خطوط انتقال، نگرانی‌ها در خصوص ماده متانول را به صورت اطمینان بخشی کم می‌کند. چراکه بخارات این ماده در محیط های باز بر خلاف بنزین و گاز طبیعی خاصیت انفجاری نداشته و خواص آتش‌زایی نیز به مراتب پایین تر از بنزین و گاز طبیعی است.

ذوقی ادامه داد: مضافا، میزان انرژی آزاد شده به ازای واحد حجم از ماده متانول در زمان رخداد آتش سوزی، به مراتب در سطح کمتری از مقدار مربوطه برای مواد بنزین، گازوییل و گاز طبیعی است.

وی افزود: همچنین نقطه خود اشتعالی این ماده نیز بالای ۴۰۰ درجه سانتی گراد است در خصوص سمیت متانول نیز باید یادآور شد باتوجه به تمایل بالای این ماده به رقیق شدن با هوای محیطی از منظر سلامت نیز تهدیدی پیش بینی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع مورد اتفاق نظر کارشناسان ایمنی بوده و عبور خطوط انتقال مواد شیمیایی را یکی از پروژه های رایج توسعه صنایع می‌دانند، ادامه داد: همچنین بررسی تجربه های جهانی نیز تجربه های عبور خط متانول از محیط های شهری را تایید می‌کند.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر با توسعه علم و تکنولوژی امروزه متانول به عنوان سوخت پاک طبقه بندی شده و در کشورهای مختلف ایستگاه‌های سوخت متانول در شهرها در حال توسعه است. بنابراین، عبور خط انتقال متانول از محدوده شهری در مقایسه با خطوط دفنی گاز شهری و سوخت تهدیدی را به همراه نخواهد داشت.

قرارداد با شهرداری شهر چابهار برای بهره گیری از حق انتفاع در خصوص اراضی واگذاری عبور خط لوله از شهر در مرحله نهایی سازی بوده و قطعی نشده است

وی گفت: بررسی اسناد و مدارک موجود، مستندات مرتبط با مجوزهای اخذ شده و استعلام از مراجع ذی‌صلاح، عبور خط انتقال متانول از محدوده شهری را با رعایت کلیه الزامات و تمهیدات پیش بینی شده اصولی و ایمن ارزیابی می‌دانیم و شواهد نشان می دهد کلیه مستندات و مجوزها از سوی مسئولان امر ارائه و اخذ شده و تنها قرارداد با شهرداری شهر چابهار برای بهره گیری از حق انتفاع در خصوص اراضی واگذاری عبور خط لوله از شهر در مرحله نهایی سازی بوده و قطعی نشده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEQ) شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران(چابهار) ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که توسعه را در جوامع ، معطل نگه داشته و به تعویق می‌اندازد، مقاومت جامعه نسبت به فرآیند توسعه است و آنچه به این مقاومت دامن می‌زند، ارائه اطلاعات نادرست و بعضا هدایت‌شده و سواستفاده از عدم آگاهی جامعه نسبت به موضوعات تخصصی است.

وی گفت: اشاعه این دست اطلاعات غیر فنی و ایجاد شائبه در اذهان عمومی از طریق انتشار مطالب غیرتخصصی شاید در کوتاه‌مدت فرآیند توسعه را تعویق بیندازد، اما در نهایت جامعه برای فرآیند توسعه آغوش باز خواهد کرد، و انشاالله چابهار با الگویی پایدار، در مسیر پیشرفت قرار گرفته و صنایع موجود نیز مسئولانه در این مسیر قدم بردارند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=159670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.