• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

آبگرفتگی اغلب منازل روستایی سیستان و بلوچستان/ کافی نبودن امکانات هلال احمر

  • کد خبر : 123285
  • 22 دی 1398 - 16:29
آبگرفتگی اغلب منازل روستایی سیستان و بلوچستان/ کافی نبودن امکانات هلال احمر

هاتف سیستان و بلوچستان- بارش‌های سنگین پیش‌بینی شده از سوی هواشناسی از راه رسیدند و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان را گرفتار سیلاب کرد.

سیستان و بلوچستان بارش‌های سنگین پیش‌بینی شده از سوی هواشناسی از راه رسیدند و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان را گرفتار سیلاب کرد؛ در پی آن تاکنون ۱۳ محور مواصلاتی سیستان و بلوچستان مسدود شده و خسارتهای فراوانی به زیرساخت های شهری و روستائی در برخی مناطق از جمله دلگان وارد شده است.

خسارت ۳۰ تا ۶۰ درصدی سه روستای بخش مرکزی خاش در سیستان وبلوچستان

 رئیس شورای اسلامی روستای شوگه از توابع بخش مرکزی خاش سیستان و بلوچستان گفت: منازل سه روستای خان بی بی، تلگزی و شوگه بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده اند.
محمدامین میربلوچزهی با اشاره به اینکه در این روستاها حدود ۸۰ خانوارزندگی می کنند افزود: به دنبال بارش حدود ۹۰ میلی متری باران در روزهای گذشته و بارش ۷۰ میلی متری باران امروز که سد ها و بندهای سنگی و ملاتی پر آب شده اند، به منازل کپری، سیاه چادر و بلوکی و آجری مردم در این روستاها خسارت وارد شده است.
وی اظهار کرد: از فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، هلال احمر و ارگان های دیگر تقاضای رسیدگی و ارائه خدمت به اقشار فقیر و نیازمند منطقه هستیم که زندگی دشوار و مشقت باری را سپری می کنند. مردم این روستاها بسیار کم درآمد و مستضعف هستند که حتی از پوشش نهادهای حمایتی بی بهره اند.

امکانات لازم برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی مناطق سیل زده وجود ندارد

علی کرد، نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران باید به داد مردم سیل زده سیستان و بلوچستان برسد گفت: متاسفانه امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی مناطق سیل زده استان وجود ندارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: میزان بارندگی در برخی مناطق استان به طور متوسط بین ۶۰ تا حدود ۲۰۰ میلی متر اعلام شده که باعث جاری شدن سیلاب‌ها و آب های سطحی شده است؛ البته به علت کوهستانی بودن سرحد زمین و کمبود زیرساخت‌های لازم در استان شدت سیلاب‌ها موجب فرسایش خاک و رسوبات حاصلخیز و تخریب دیوارهای حفاظتی مزارع و باغات و خسارت شدیدی به منازل و سکونت‌گاه‌ها و راه‌های مواصلاتی به ویژه روستایی شده است.
وی ادامه داد: روستاهایی که راه آنها مسدود شده در سرحد زمین ( شهرهای مرکزی استان) واقع شده اند و راه ارتباطی بسیاری از روستاهای ایرندگان و مناطق دیگر قطع است؛ البته به دلیل اقلیم خشک بسیاری از منازل خشتی و گلی هستند و از سویی سقف برخی منازل هم با چوب و نی ساخته شده و ایزوگام ندارند بنابراین اغلب منازل روستایی دچار خسارت زیاد و آبگرفتگی شده‌اند؛ امکانات هلال احمر مانند چادر سیار، نایلون برای پوشیدن سقف منازل و وسایل گرمایشی کافی نیست و شب گذشته بسیاری از مناطق عشایری و روستاییان در تماس هایی اعتراض خود را نسبت به کمبود این امکانات اعلام کردند.
وی با تشکر از تلاش های ستاد بحران استان، یادآور شد: متاسفانه امکانات و زیرساخت‌های مناسب مانند بلدوزر، لودر، گریدر و بیل مکانیکی به اندازه کافی برای بازگشایی راه های مواصلاتی و روستایی وجود ندارد همچنین با کمبود شدید نیروی اعزام و نجات روبرو هستیم و ۹۰ درصد پست ها در هلال احمر استان بلاتصدی است و ستاد بحران به تجهیزات مناسب مجهز نیست.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تزریق اعتبارات، اعزام گروه‌های هلال احمر از استان‌های معین و اطراف و ارائه امکانات مناسب به مردم سیل زده امری بسیار ضروری است.

۵۰ روستای حاشیه تفتان در محاصره برف قرار دارند

 فرماندار خاش گفت: بارش سنگین برف مسیر ارتباطی و راه دسترسی مردم حدود ۵۰ روستای حاشیه و ارتفاعات تفتان را مسدود کرد.
صاحب گل صالحی بیان کرد: بارش برف و باران در تفتان و نقاط مختلف شهرستان خاش از روز گذشته تاکنون مردم این شهرستان را درگیر کرده است.
وی اظهار کرد: به دنبال وقوع بارش های سنگین برف و باران مردم نقاط مختلف شهرستان و حاشیه تفتان نیازمند ارائه خدمت و امدادرسانی هستند و تجهیزات خودرویی و امدادی در این شرایط احساس می شود.
رئیس ستاد مدیریت بحران خاش ادامه داد: در بسیاری از نقاط شهرستان مانند گوهرکوه، پشتکوه، افتخارآباد، کلچات، ناصری، تمندان، محمدآباد، خان بی بی، شوگه، تلگزی، لال آباد و عیدآباد زیروکی، شیرآباد گوهرکوه و غیره آبگرفتگی شدید معابر و ورود سیلاب به منازل گزارش شده که امیدواریم در آینده به مشکلات این مناطق رسیدگی شود.
صالحی گفت: در روستای گورچان بخش مرکزی خاش و بولانی گوهرکوه هم دو حادثه ریزش آوار از منازل خشت و گلی و فرسوده گزارش شده که تلفات جانی داشته اند.

بیش از ۱۵ تیم امدادی در نقاط مختلف شهر زابل مستقر شده اند

 دبیر ستاد مدیریت بحران فرمانداری ویژه زابل گفت: بیش از ۱۵ تیم امدادی با امکانات و لوازم مورد نیاز در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند و به منظور امداد به موقع و لحظه ای، چادرهای اسکان جهت آماده باش صد درصدشان در نظر گرفته شده است.
مرضیه معین افشار افزود: بارش باران که از شب گذشته در منطقه سیستان شروع به باریدن کرده از ساعات اولیه بامداد بر شدت آن اضافه گردیده است.
دبیرستاد مدیریت بحران زابل گفت: از آنجاییکه احتمال بروز خسارت در بارندگی های شدید وجود دارد و باید از قبل جهت اسکان خانواده های آسیب دیده محل هایی جهت اسکان از طریق ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته شود، بر این اساس سه اردوگاه اسکان موقت نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است تا درصورت بروز خسارت، خانواده ها به این محل ها منتقل شوند.
معین افشار گفت: میزان بارندگی در سطح منطقه سیستان تا ساعت ۶ و سی دقیقه صبح امروزدر ایستگاه هواشناسی مستقر در فرودگاه زابل ۷ میلیمتر، زهک ۱۲ میلیمتر، هیرمند، جزینک، چرک، محمدشاه کرم ۹ میلیمتر، هامون ۶ و یک دهم میلیمتر، میلک ۱۳ میلیمتر و تیمور آباد ۱۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.
وی افزود: بر اثر تخریب و ریزش آوار یک دیوار منزل روستایی در گورچان از توابع بخش مرکزی واقع در ۳۵ کیلومتری خاش یک کودک مصدوم شد.

۱۳ محور مواصلاتی در سیستان و بلوچستان بسته شد

سیستان و بلوچستان به دنبال وقوع بارشهای سنگین و طغیان رودخانه‌های محلی، ۱۳ محور مواصلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان بسته شده است.
بنا به اعلام مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، محورهای مواصلاتی دلگان به رودبارِ جنوبِ کرمان، دلگان به ایرانشهر، دلگان به جلگه، جلگه به ایرانشهر، فنوج به اسپکه، فنوج به کتیج، فنوج به رمشک، بزمان به دلگان و نیکشهر به ایرانشهر، جلگه به چاه اسحاق، نیکشهر به بنت و محور فرعی زاهدان به میرجاوه مسدود شده است.
مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان با اعلام مسدود شدن اکثر راه‌های ارتباطی دلگان به مقصد شهرهای همجوار مانند زهکلوت رودبار جنوب، دلگان به بزمان و ایرانشهر و جلگه و جلگه به چاه اسحاق و در محاصره قرار گرفتن بخش‌های چگردگ و گلمورتی در سیلاب به دنبال بارش حدود ۶۰ میلی متری باران گفت، خسارت‌های فراوانی به زیرساخت های شهری و روستایی و برخی منازل مردم وارد شده، اما به فضل پروردگار خسارت جانی نداشته است.
فرماندار دلگان گفت: از روز گذشته محور مواصلاتی دلگان به زهکلوت رودبار جنوب استان کرمان مسدود شد.
مجتبی شجاعی افزود: به دنبال بارش های سیلابی روز گذشته و امروز در دلگان و طغیان رودخانه های فصلی در حوضه آبریز آن، با هدف حفظ جان مسافران و مردم منطقه از روز گذشته تاکنون محور ارتباطی شهرستان دلگان به زهکلوت شهرستان رودبار جنوب استان کرمان مسدود شده است.
روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان نیز مهم‌ترین اقدامات امداد و نجات ستاد مدیریت بحران استان در روز جمعه را شامل نجات یک نفر خانم باردار از سیلاب در زرآباد و انتقال وی به مرکز درمانی، نجات جان دو نفر از بستر رودخانه سرباز، تلاش برای نجات یک خانواده گرفتار شده با خودرو در رودخانه سرباز و آماده سازی فضای اسکان در فنوج اعلام کرد که این اقدامات توسط تیم‌های امداد و نجات هلال احمر استان صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=123285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.