• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

محور ترانزیتی چابهار-سرخس فعال می‌شود

  • کد خبر : 158401
  • 02 مرداد 1402 - 8:31
محور ترانزیتی چابهار-سرخس فعال می‌شود
هاتف سیستان و بلوچستان - با رویکرد تحکیم و تقویت روابط و مناسبات بین منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه و بالفعل یکدیگر، تفاهمنامه‌ای میان این دو منطقه امضا شد.

در قالب این تفاهمنامه که با حضور مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و در حاشیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مشهد به امضا رسید، فعال‌سازی محور ترانزیتی چابهار-سرخس دنبال خواهد شد.

برنامه راهبردی دولت در نگاه به شرق

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با تاکید بر نقش ممتاز دو منطقه در توسعه محور شرق اظهار کرد: با توجه به برنامه راهبردی دولت در نگاه به شرق و راهبرد اساسی توسعه محور شرق که نقش ممتازی در اقتصاد منطقه‌ای، ملی و فراملی دارد، طرفین نسبت به شناسایی بازارهای هدف، انجام فعالیت‌های تبلیغاتی و مبادله اطلاعات از طریق ایجاد بانک اطلاعات برای برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های مشترک در داخل و خارج از کشور اقدام خواهند کرد.

محمدرضا برهمند گفت: دو منطقه همچنین در خصوص تشکیل کنسرسیوم یا تاسیس شرکتی مشترک با همکاری شورای توسعه سواحل مکران و دبیرخانه شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی واقع در محور شرق توافق کردند.

او ادامه داد: در این راستا از همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی در محور ترانزیتی چابهار سرخس و نیز ظرفیت‌های پلاک منطقه آزاد چابهار برای تردد بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این محور بهره گرفته خواهد شد.

برهمند، منطقه آزاد چابهار را مهم‌ترین دروازه آبی شرق کشور دانست و افزود: از سویی دیگر منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان مهم‌ترین دروازه زمینی ورود به آسیای میانه مطرح است.

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری

او ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق ارائه تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران فعال در دو منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس را یکی دیگر از موضوعات مورد توافق در این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: علاوه‌براین، طرفین بر فعال کردن دفتر یا میز نمایندگی در مناطق یکدیگر از طریق در اختیار گذاشتن مکان و امکانات مناسب توافق کردند.

هم‌افزایی برای توسعه محور شرق

او با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک میان مناطق آزاد چابهار و ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ویژه دو منطقه در خصوص توسعه محور شرق، نسبت به تشکیل کمیته اجرایی مشترک اقدام خواهد شد.

برهمند با اشاره به وجود فرودگاه‌های بین‌المللی در سرخس و چابهار گفت: به منظور گسترش همکاری‌ها از طریق کمیته‌ای مشترک، بررسی‌های لازم برای عملیاتی شدن ارتباط بین دو منطقه به جد دنبال خواهد شد.

او ادامه داد: علاوه‌براین تفاهم شد با محوریت منطقه آزاد چابهار، طرفین اقدامات لازم را برای فعال‌سازی مجوز هزار دستگاه کامیون کشنده برای تردد در کریدور محور شرق حد فاصل چابهار- سرخس انجام دهند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.