• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

۲۰۰ روستای سطح شهرستان نیکشهر از شبکه آبرسانی محروم هستند

  • کد خبر : 158542
  • 12 مرداد 1402 - 7:41
۲۰۰ روستای سطح شهرستان نیکشهر از شبکه آبرسانی محروم هستند
هاتف سیستان و بلوچستان -  فرماندار نیکشهر گفت: ۲۰۰ روستای سطح شهرستان نیکشهر از شبکه آبرسانی محروم هستند بعد از پیگیریهای مکرر به منظور جبران کمبود آب در شهرهای نیکشهر و چانف، 2 حلقه چاه آب در یک ماه آینده وارد مدار شبکه آبرسانی قرار می گیرد.

مجیب حسنی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش باران و گرمی هوا، ذخایر آبی شهرستان در برخی از مناطق کاهش یافته است که یک حلقه چاه در شهر نیکشهر و یک حلقه چاه دیگر در شهر چانف مرکز بخش آهوران به شبکه آبرسانی وصل خواهند شد.

وی با اشاره خشکسالی و مشکلات شدید مردم روستایی در حوزه بی آبی گفت: بیش از ۲۰۰ روستای شهرستان نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی هستند، درخواست می شود در طرح جهاد آبرسانی استان سیستان و بلوچستان اعتبارات ویژه تخصیص داده شود و تمام این روستاها دارای شبکه آبرسانی و از آب شبانه روزی بهره مند شود.

وی گفت: شهرستان نیکشهر شامل ۳۳۵ روستا و جمعیت ۱۲۶ هزار نفر با ۲۸ هزار خانوار است، متاسفانه هنوز روستاها فاقد شبکه آبرسانی هستند و حتی یک متر لوله گذاری آب ندارند، کمترین انتظار این بود که در طرح جهاد آبرسانی حداقل چند روستا را لحاظ می‌کردند و سهم شهرستان بزرگ نیکشهر نباید از اعتبارات میلیاردی و آبرسانی به چند هزار روستا در سطح استان در صفر باشد.

فرماندار نیکشهر با قدردانی از تلاش دولت برای کاهش مشکلات مردم در حوزه های مختلف، افزود: از استاندار سیستان و بلوچستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست ویژه دارم تا نیکشهر را هم از برکات جهاد آبرسانی بهره مند و تمامی روستاها را از نعمت آب و شبکه آبرسانی برخوارد کنند تا رضایتمندی حاصل و دعای مردم محروم بدرقه راه آنان باشد.

وی با اشاره به اینکه مسوولان وعده داده اند تا نیکشهر هم در فاز دوم جهاد آبرسانی لحاظ شود، اظهار امیدواری کرد: نظام توجه ویژه به توسعه روستاها دارد لذا خیلی مردم چشم انتظارند تا در دولت سیزدهم تمامی روستاهای فاقد شبکه آبرسانی از آب سالم و بهداشتی و پایدار بهره مند شوند.

فرماندار نیکشهر از مسوولان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و کشور خواست در اولین فرصت بازدیدی از روستاهای بی آب شهرستان نیکشهر داشته باشند و از نزدیک تمام مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار داده و حل کنند.

وی ادامه داد: ۲ مجتمع مهم آبرسانی هنزم و زیردان در مرحله واگذاری به پیمانکار است و مجتمع ۱۸ روستایی پایین دست سد خیرآباد طبق گزارش مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان ابلاغ اعتبار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی و تکمیل شوند.

حسنی بر تخصیص اعتبارات لازم برای تمام روستاهای فاقد آب تاکید و تصریح کرد: بعد از گذشت سالها همچنان ۴۹ روستای شهرستان نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند و این تعداد روستا در فصل گرم تابستان و کمبود منابع آبی و نیاز شدید مردم به آب به ۱۰۰ روستا نیز افزایش پیدا می کند که با توجه به فرسودگی ناوگان آبرسانی سقایی و کمبود شدید اعتبارات آبرسانی سخت و برخی مواقع با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بسیاری از روستاهای بی آب مردم خودشان چاه حفر کرده و یا از طریق دولت در گذشته آب بصورت سقلی با استفاده از لوله به روستا انتقال داده شده و در مخزن های بتنی رو باز نگهداری و استفاده می شوند که نیاز است سریعا آب آنها قبل از مصرف کلرزنی و بهداشتی شود و در این خصوص آب و فاضلاب بیشتر همت کنند و بازدیدی از مسائل و مشکلات مردم انجام دهند.

وی گفت: در شهرستان نیکشهر هفت هزار و ۲۵۰ اشتراک آب شهری و هشت هزار و ۹۰۰ مشترک آب روستایی هستند که با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه مجموعا ۲۸ هزار خانوار در این شهرستان براساس آمار وجود دارد خود گویای مشکلات بی آبی و محرومیت بالا است یعنی ۱۶ هزار خانوار مشترک آب بوده و بقیه ۱۱ هزار خانوار از آب محروم هستند.

۱۰۰ روستای نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به ۱۰۰ روستای نیکشهر بصورت سیار با ۶ تانکر ۱۲ هزار لیتری سخت است و حداقل درخواست می شود تعداد تانکر آبرسانی سیار به ۱۵ دستگاه افزایش پیدا کند، افزود: اعتبارات حوزه آب و فاضلاب باید بیشتر و طرح های تعطیل شده حوزه آب و یا چند سال معطل مانده تخصیص اعتبار و سریعا اجرایی و تکمیل شوند.

وی بیان کرد: منظور از جهاد آبرسانی یعنی اول باید روستاها و مناطق محروم دیده شوند نه اینکه سهم یک شهرستانی نظیر نیکشهر با مردم انقلابی و زادگاه شهیدسبیل اخلاقی خردسال ترین شهید دفاع مقدس کشور در حد صفر باشد و یک شهرستان برخوردار دیگر بیشتر باشد و مردم همیشه با مشکل بی آبی مواجه باشند.

حسنی افزود: ۷۰۰ کیلومتر راه در بخش مرکزی نیکشهر خاکی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه در حوزه بخش آهوران و حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر راه در بخش بنت خاکی بوده که نیاز است تخصیص اعتبار و آسفالت شوند.

وی بر اتصال حداقل ۲۰۰ روستای فاقد اینترنت و جمعیت بالا به اینترنت پرسرعت ۴G، اجرای طرح هادی در ۲۵۰ روستا و ساخت حداقل ۵۰۰ کلاس درس برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی کشوری تاکید کرد و افزود: ورزشکاران حداقل ۱۰۰ روستای پرجمعیت درخواست ساخت زمین چمن مصنوعی دارند که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و مشکلات کاهش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه روستا باید محور توسعه باشد و تمامی امکانات رفاهی و دولتی را داشته باشد و مردم مجبور به مهاجرت در شهرها نباشند.، افزود: پذیرفتنی نیست که روستاهای پرجمعیت نیکشهر فاقد اینترنت پرسرعت، راه آسفالته مناسب، بدون کلاس یا مدرسه غیراستاندارد و بدون آب و طرح هادی باشد.

فرماندار نیکشهر بر تکمیل طرح های نیمه تمام تاکید کرد و افزود: تمام توان خود را برای توسعه و آبادانی بکار خواهیم گرفت و از هیچ کوششی برای رفاه مردم دریغ نخواهیم کرد و قطعا با همت و اراده قوی مسوولان دولت مردمی آیت الله رئیسی مسائل و مشکلات یاد شده حل و درد و رنج مردم کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.