• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

۴۳ روستای چابهار و قصرقند ۱۷ سال در انتظار ساخت پل هوشمب چابهار 

  • کد خبر : 161262
  • 04 آبان 1402 - 10:08
۴۳ روستای چابهار و قصرقند ۱۷ سال در انتظار ساخت پل هوشمب چابهار 
هاتف سیستان و بلوچستان - اسماعیل جدگال رئیس شورای اسلامی بخش پیرسهراب چابهار پل هوشمب واقع در بخش پیرسهراب چابهار در بارندگی‌ها و سیلاب توفان گونو سال ۱۳۸۵ تخریب شد و منازل مردم روستای پایین هوشمب نیم متر تا یک متر زیر آب بوده و همچنین راه دسترسی ۱۰ روستا از بخش پیرسهراب و ۳۰ روستای بخش تلنگ و ساربوک قصرقند در زمان جاری شدن سیل بسته می‌شود بنابراین نیاز است مسوولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی بخش پیرسهراب چابهار در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به دلیل نبود تصفیه خانه و عدم تکمیل پروژه آبرسانی پایین دست سد زیردان و استفاده مردم از آب خام سبب شده تا در زمان بارندگی اخیر با طغیان رودخانه کاجو آب لوله کشی کاملا گل آلود شود.

وی با اشاره به اینکه مردم در سایه نبود آب مجبورند از آب خام بدون تصفیه شده استفاده کنند افزود: متاسفانه صدها دانش‌آموز این منطقه در زمان بارندگی هیچ راهی برای تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم پسرانه و دخترانه و همچنین هنرستان پسرانه به مرکز بخش پیرسهراب ندارند.

رئیس شورای اسلامی بخش پیرسهراب چابهار با اشاره به اینکه اهالی این روستاها برای طبابت و ویزیت پزشک به نزدیکترین مرکز جامع سلامت پیرسهراب مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: بارها به علت طغیان رودخانه و بسته بودن این مسیر ارتباطی بیمار به دلیل عقرب زدگی و مار گزیدگی فوت شده است.

وی بیان کرد: وقتی ۱۷ سال مردمان آن منطقه در انتظار ساخت پل باشند قطعا بیماران به ویژه مادران باردار نمی توانند جهت زایمان به تسهیلات زایمانی پیرسهراب مراجعه کنند.

جدگال با بیان اینکه به دلیل بسته بودن این مسیر مشکلات عدیده‌ای برای مادران باردار بوجود می آید و امکان تردد آمبولانس در این منطقه در زمان سیل وجود ندارد افزود: بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در بخش تلنگ خاکی و تردد به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سالهاست مردم در انتظار ساخت پل و استانداردسازی مسیرهای روستایی بخش پیرسهراب بوده‌اند، افزود: متاسفانه هم اینک حدود یک سال مردم در انتظار تکمیل پل فتحعلی کلات هستند و مسوولان برای ریختن چند سرویس خاک مخلوط در دو طرف پل اعتبار ندارند.

۴۳ روستای چابهار و قصرقند ۱۷ سال در انتظار ساخت یک پل

شریف بادپا نایب رئیس شورای اسلامی چابهار نیز گفت: ۱۰ روستای بخش پیرسهراب چابهار و ۳۳ روستای بخش ساربوک قصرقند از سال ۱۳۸۵ تاکنون با گذشت ۱۷ سال چشم انتظار ساخت یک پل هستند و با وجود پیگیری‌ها هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

نایب رئیس شورای اسلامی چابهار اظهار کرد: سال ۱۳۸۵ پل مسیر هوشمب به سد زیردان در پی طغیان رودخانه و بارندگی های سیل آسای توفان گونو تخریب و شکسته شده است.

وی افزود: پیگیری‌های مختلفی صورت گرفته، فرماندار و مسوولان نیز از این پل بازدید کرده اند اما متاسفانه حتی در حد بهسازی و ریختن چند سرویس خاک مخلوط هم اقدامی نشده است.

وی بیان کرد: پایین دست سد زیردان کشت هندوانه، سبزی و صیفی و کشت دیم و باغی است و مردم همیشه برای انتقال محصولات کشاورزی به دلیل راه‌های نامناسب در مشکلات گرفتار هستند.

نایب رئیس شورای اسلامی چابهار افزود: اگر اعتبار لازم برای ساخت پل وجود ندارد حداقل بعد از این همه سال در دو طرف پل که یک دهانه آن سالم هست خاکریزی و غلطک کوبی صورت گیرد تا در زمان بارندگی ها و یا سیلاب اندک مسیر بسته نشود.

وی از مسوولان وزارت راه و شهرسازی و امور آب منطقه ای خواست هر چه سریعتر نسبت به ساخت پل هوشمب تلاش کنند و نگویند پل اختصاصی سد زیردان هست و مشکلات را به همدیگر پاسکاری کنند.

وی ادامه داد: با ارتقای جاده درجه پایین روستایی پیرسهراب به روستای چندوکان ساربوک به محور اصلی و ساخت ابنیه فنی و پل ها و به ویژه با ساخت پل هوشمب بسیاری از مشکلات مرتفع و موجب سهولت در جابجایی کالا و مسافر می‌شود و مسیر تردد مردم شهرستان قصرقند از طریق سد زیردان به منطقه دشتیاری، پیرسهراب، پلان و چابهار نیز فراهم می شود.

چرا مسوولان مشکلات بخش پیرسهراب را پیگیری و حل نمی کنند

محمدکریم بلوچ رئیس شورای اسلامی روستای پیرسهراب نیز اظهار کرد: متاسفانه مسوولان مشکلات مردم در بخش پیرسهراب را پیگیری نمی کنند و این منطقه از محروم ترین نقاط ایران از نظر محرومیت و عقب افتادگی ها است و در همه شاخص های توسعه انسانی در بدترین شرایط است.

رئیس شورای اسلامی روستای پیرسهراب افزود: جای تاسف است که یک پل با گذشت ۱۷ سال فکری برای ساخت و ترمیم و بهسازی آن نشود و مردم و به ویژه زنان باردار ۱۰ روستا همیشه در پشت سیل بمانند.

وی ادامه داد: چرا مادران باردار منطقه پایین دست سد زیردان چابهار در زمان سیل و بارندگی ها با لودر و ماشین آلات سنگین جابجا شوند؟ چرا اعتبار لازم برای ساخت یک پل وجود ندارد؟ آیا مسوولان نمی دانند این پل برای استفاده بیش از سه هزار نفر در بخش پیرسهراب و هزاران نفر در ۲ بخش پیرسهراب و ساربوک مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی روستای پیرسهراب بر آسفالت حداقل ۷۰ کیلومتر راه خاکی روستایی، اجرا طرح هادی در ۳۰ روستا، ساخت ۳۰۰ کلاس درس جدید و احداث ۳۵ چمن مصنوعی در سطح بخش پیرسهراب چابهار تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=161262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.