• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
6

استقبال از هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 16129
  • 07 اسفند 1396 - 20:17
استقبال از هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: استقبال کارآموزان از هنر سوزن‌دوزی در استان بسیار چشمگیر بوده است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، مهرداد جهاندیده گفت: با تبدیل شدن شهرستان ایرانشهربه قطب سوزن دوزی کشور مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای این شهرستان متولی آموزش این هنراصیل به علاقمندان هستند.
وی افزود: سوزن دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین بلوچ است که در سال‌های اخیر به عنوان هنر مردمان استان سیستان و بلوچستان در یونسکو نیز ثبت شده است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بیان داشت: با ثبت جهانی هنر سوزندوزی درشهرستان ایرانشهرفرصت‌های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم میشود چرا که تمامی لباس‌های زنان بلوچ نیاز به سوزندوزی داردوآموزش این هنر منجربه ماندگاری آن خواهد شد.
جهاندیده تصریح کرد: هنر سوزن دوزی با توسعه خوبی که یافته است به عنوان یکی از هنر‌های برتر سنتی و صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و از جمله صنایع دستی ایران است که از ایده‌های رؤیایی زنان بلوچ الهام گرفته شده ودرحال حاضر این هنر به عنوان یکی از راه‌های امرارمعاش در اکثر روستا‌های سیستان و بلوچستان است.
وی با اشاره به اینکه این هنر می‌تواند نقش بسزایی در صادرات صنایع دستی ایران ایفا کند اظهار کرد: با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می‌توان با سروسامان دادن هر چه بهتر اوضاع بازاریابی و برندسازی، صادرات سوزن دوزی ایران را جهانی کرد ونیز شناخت صحیح بازار‌های هدف نیز می‌تواند در این مسیر راه ساز بوده و مثمر ثمر واقع گردد.
گفتنی است: رشته‌های زیر مجموعه سوزندوزی که در مراکز آموزش داده میشود شامل سوزن دوز بلوچ پلیواردوزی آئین کار پلیواردوزی آینه دوزی پرکار دوزی می‌باشد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16129

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.