• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

طرح کتابخوانی در لنج‌ها و قایق‌های ملوانان جنوب

  • کد خبر : 16582
  • 17 اردیبهشت 1397 - 17:31
طرح کتابخوانی در لنج‌ها و قایق‌های ملوانان جنوب
قفسه‌ی سیار طرحی است که طی آن 120 پکیج هر کدام شامل 40 کتاب در میان ملوانانی که روزهای طولانی در سفر کاری به سر می‌برند، توزیع می‌شود.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، عبدالحکیم بهار مروج کتاب روستای رمین در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تجربه کتابخوانی ملوانان در چابهار گفت: قفسه‌ی سیار طرحی است که طی آن 120 پکیج هر کدام شامل 40 کتاب در میان ملوانانی که روزهای طولانی در سفر کاری به سر می‌برند، توزیع می‌شود.
این روزها کتاب، رسانه‌ای محبوب است که حتی به دورافتاده‌ترین نقاط ایران هم راه یافته و جای پای خود را در میان همه‌ی خانواده‌های ایرانی اعم از غنی، فقیر، روستایی و شهری محکم کرده است. البته نمی‌توان از نقش موثر فرهنگ‌دوستان این مرز و بوم در توسعه‌ی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی چشم پوشید؛ افرادی که با جان و دل مردم شهر و روستای خود را به مطالعه تشویق کرده و در حد توان زمینه‌های توسعه‌ی این فرهنگ شایسته را برای سایرین فراهم می‌کنند.
مروج کتاب روستای رمین در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان از این دست افراد است که از حدود 16 سال پیش یکی از اتاق‌های خانه‌ی خود را به کتابخانه‌ای برای کودکان اختصاص داد و این روزها فعالیت خود را در کانکسی 50 متری که اهدایی دهیاری روستاست، ادامه می‌دهد.
عبدالحکیم بهار در توضیح فعالیت‌های خود می‌گوید: روستای رمین سال‌هاست که جزو 10 روستای برگزیده در زمینه‌ی ترویج کتابخوانی بوده و 2 طرح برگزیده در جشنواره‌ی کتاب سال‌های 93 و 94 داشته است.
وی که پرسنل مرکز بهداشت و درمان روستای رمین است، بدون کمک‌های دولتی سال‌هاست که از سر عشق و علاقه به کتاب، داوطلبانه در این حوزه فعالیت می‌کند و این روزها مدیریت کتابخانه‌ای را با 6 هزار جلد کتاب و حدود 600 عضو فعال بر عهده دارد.
بهار در روستای خود طرح قفسه‌ی سیار را در حوزه‌ی ترویج کتاب اجرا کرد؛ طرحی که ملوانان لنج‌ها و قایق‌ها را هدف قرار داده است. وی درباره‌ی این طرح تصریح می‌کند: قفسه‌ی سیار طرحی است که طی آن 120 پکیج هر کدام شامل 40 کتاب در میان ملوانانی که روزهای طولانی در سفر کاری به سر می‌برند، توزیع می‌شود و در طول زمان دست به دست بین لنج‌ها می‌چرخد تا این قشر در طول سفرهای طولانی کاری در دریا از همنشینی با یار مهربان یعنی کتاب، بهره ببرند.
این مروج کتاب درباره‌ی فعالیت‌های غرفه‌ی مروجان کتاب در طول سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: تاکنون نامه‌ها و دل‌نوشته‌های بسیاری از بچه‌های روستا خطاب به نویسندگان محبوبشان نوشته شده است و ما سعی کردیم هم در این نمایشگاه و هم در فضای مجازی پلی میان مخاطبان راه دور و نویسندگان ایرانی باشیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.