• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

ذخایر آبی استان فقط برای 5 ماه آینده

  • کد خبر : 16610
  • 20 اردیبهشت 1397 - 15:12
ذخایر آبی استان فقط برای 5 ماه آینده
خشکسالی های اخیر و وجود 9 نقطه بحرانی در سیستان و بلوچستان آسیب هایی را به استان وارد کرده، اما هیچ اعتباری برای جبران آن ها پرداخت نشده است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس و شورای برنامه ریزی استان که روز گذشته در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: استان ظرفیت های زیادی دارد اما مشکلات و کاستی های آن به اندازه ای است که هر اندازه کار کنیم نمودی ندارد و پیشرفت ها دیده نمی شود.
وی با تقدیر از نگاه مقام معظم رهبری و دولت به استان افزود: سیستان و بلوچستان در بسیاری شاخص ها فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد که باید با سرعت بیش از حد متعارف کار کرد تا این فاصله پر شود اما این فاصله رو به افزایش است و نگاه ویژه و مدیریت متمرکز می تواند از این بار سنگین بکاهد.
باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود : بحران 18 ساله آب و خشکسالی، مشکل اصلی سیستان و بلوچستان است، اندوخته آب استان در سدها به دو میلیارد متر مکعب رسیده است و اگر این روند ادامه داشته باشد و تبخیر را هم به آن اضافه کنیم بعد از مهر ماه در استان آب ذخیره شده ای نخواهیم داشت که کشاورزان و دامداران احشام و اندوخته خود را از دست می دهند.
وی گفت : از ۱۳ بحران شناخته شده ۱۱ بحران در ایران و 9 بحران در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در سه سال گذشته به مردم، کشاورزان و بخش های دولتی خسارت هایی وارد کرده و در این مدت هیچ اعتباری برای جبران خسارت ها پرداخت نشده است.
وی با اشاره به ابر پروژه های استان اظهار کرد: پروژه راه آهن چابهار – زاهدان، گازرسانی به استان، جاده ترانزیت، انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان در دست ساخت است که نیاز به اعتبارات ویژه دارد.
علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ظرفیت های زیادی در استان وجود دارد که برای استفاده از آن تلاش هایی انجام می شود اما درصد تخصیص بودجه اختصاص یافته به استان کم است و از سه درصد بودجه نفت و گاز اعتبارات اندکی تخصیص می یابد.
وی با بیان این که وضعیت استان از دیگر نقاط کشور بحرانی تر است افزود: آب مورد نیاز یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از مردم زاهدان و شمال استان از رودخانه هیرمند تامین می شود که امسال هیچ آوردی نداشته است.
غلامرضا مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود : ۲۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی استان بیکار هستند و سهم اشتغال در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین و نرخ باسوادی هم بالاست.
وی گفت : درآمد روستاییان استان حدود شش میلیون تومان و هزینه سرانه آن ها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که میانگین کشوری درآمد روستاییان ۱۸ میلیون و هزینه آن ها ۱۶ میلیون تومان است.
وی ادامه داد: در سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی سیستان و بلوچستان بود که در این سه سال فقط ۳۴ درصد اعتبارات تخصیص یافت و فقط حدود ۷۰ درصد تحقق پیدا کرد.
عبدالقادر پربار شهردار زاهدان افزود : بزرگترین بدهکاران به شهرداری دستگاه های اجرایی هستند. درآمد شهرداری زاهدان ۱۷۰ میلیارد تومان است که ۴۰ درصد آن به طرح های عمرانی اختصاص می یابد.
وی گفت : ۴۴ درصد جمعیت زاهدان در حاشیه شهر زندگی می کنند که از نظر بهداشت، آب، آموزش و برق مشکلاتی دارند که برای ارائه این خدمات نیز به ساخت معابرنیاز است و انتظار می رود برای اختصاص قیر با پیگیری کمیسیون عمران مجلس به شهرداری کمک شود.
امیر امینی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر راه و شهرسازی افزود : پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد آغاز شد و به دلیل جهش ارزی در بهای ریل تخمین زده شد با چهار هزار میلیارد تومان تکمیل شود و قرارگاه خاتم با شرط تامین ۲۵ درصد منابع اجرای پروژه را بر عهده گرفت.
وی گفت : مازاد بر اعتبار ریلی سال ۹۶ به قرارگاه خاتم پرداخت می شود و امسال ۱۰۰ میلیارد تومان بر اساس قانون و ۴۰۰ میلیارد تومان از دیگر منابع به راه آهن اختصاص می یابد و فقط می توان این استان را از منظر حمل و نقل توسعه داد.
وی اظهار کرد: چابهار، زابل و سراوان سه شهر استراتژیک استان است که در این زمینه مطالعات راه آهن زاهدان – بیرجند را به زاهدان – زابل – نهبندان تغییر دادیم تا بتوان با میلک ارتباط برقرار کرد. ریل گذاری از زابل به زاهدان از اعتبارات ملی آغاز می شود و پیش بینی می کنیم امسال ریل آن را آماده کنیم.
به گفته وی، به رئیس جمهور پیشنهاد شد از منابع صندوق ملی توسعه به اذن رهبری ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه استان به ویژه حمل و نقل اختصاص یابد که در سازمان برنامه و بودجه گزارش آن تهیه می شود و در صورت موافقت خدمت مقام معظم رهبری ارائه می شود که ایشان توجه ویژه ای به این منطقه استراتژیک دارند. وی خاطرنشان کرد: به ازای دریافت چک به شهرداری زاهدان قیر داده می شود تا برای آسفالت معابر استفاده شود.
محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم گفت: استان ظرفیت های خوبی دارد که از آن به خوبی استفاده نشده است.  همچنین سیستان و بلوچستان چهار راه تراتزیت منطقه است و شرایط فوق العاده ویژه ای برای جابه جایی بار دارد و حتی بار کشورهای آسیایی، اروپایی و … از این مسیر عبور می کند که به آن توجه نشده است.
وی افزود: موضوع کریدورهای استان در کمیسیون عمران دنبال می شود چرا که از این فرصت در کشور استفاده نشده است و در صورت توجه به این فرصت اقتصاد و اشتغال منطقه متحول می شود.
وی اذعان کرد: متاسفانه مرزهای این استان بسته است و مردم نمی توانند از آن استفاده کنند که تاثیر منفی گذاشته است.
به گفته وی، سیستان و بلوچستان در شیلات و معادن فرصت های خوبی دارد که متاسفانه از این ظرفیت ها هم استفاده نشده و همه این موارد سبب شده است امروز استان از نظر درآمدی و نرخ بیکاری شرایط سختی داشته باشد.
وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از حاشیه شهر زاهدان گفت: بسیاری از مردم این منطقه در شرایط سخت و در کنار زباله ها زندگی می کنند که جای تاسف دارد و نشان می دهد هم توسط دولت و هم مجلس کم کاری شده است و اگر کمی توجه می شد شرایط بهتر بود.مردم استان صبور هستند و شرایط سخت را تحمل می کنند که مسئولیت ما را سنگین تر می کند، همه باید تلاش کنیم به این خطه کمک شود. همه نقاط کشور باید با هم رشد کند.
وی گفت: از صندوق توسعه ملی منابعی برای آب شرب در نظر گرفته شده است که اگر اعتباری به این استان اختصاص می یافت شاهد این وضعیت آبرسانی نبودیم که این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.
وی اظهار کرد: ۵۰ درصد جمعیت زاهدان را شبکه فعلی آبرسانی پوشش می دهد و قرار بود شبکه جدید ایجاد شود که هنوز اقدامی نشده است. این شهر برای تامین آب شرب دچار مشکل می شود شرایط سختی که در روستاها شاهد آن هستیم در زاهدان اتفاق می افتد. تصفیه خانه آب زاهدان کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت دارد در حالی که بیش از ۱۰ سال از آغاز این طرح می گذرد. باز چرخانی آب فاضلاب زاهدان هم برای شرب و کشاورزی مثمر خواهد بود. در سیستان و بلوچستان برای راه های روستایی نیز مشکل داریم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.