• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
11

سوال شهردار از خودش

  • کد خبر : 17573
  • 16 تیر 1397 - 19:20
سوال شهردار از خودش

با ورود به شهر، آن چه بیش از هر چیز، جلب توجه می کند نمادها، میادین، نظافت فضای سبز و در مجموع مبلمان شهری است که مبین فعالیت مدیران شهری است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، با ورود به شهر، آن چه بیش از هر چیز، جلب توجه می کند نمادها، میادین، نظافت فضای سبز و در مجموع مبلمان شهری است که مبین فعالیت مدیران شهری است. اگر شهری آراسته و مرتب باشد، آلودگی های بصری نداشته باشد، فضای سبز و درختان سازگار با محیط آراسته باشد، ترافیک روان و شهر از چاله و دست انداز بی نصیب باشد و … نشان می دهد مجموعه دست اندرکاران آن از برنامه، همت و اراده ای خاص برای رفع مشکلات شهری برخوردارند.
اگرچه نمی توان منکر تلاش و تصمیم گیری برای بهبود کارها شد، تلاش هایی که هر روز در قسمت های مختلف شهر مشاهده می شود؛ از پاکبانی که در نیمه های شب، صدای آهنگ جارویش بر زمین، سکوت شامگاهی را می شکند تا باغبان هایی که در آفتاب سوزان، درختان و فضای سبز شهر را آرایش می کنند از ناظران و نیروهای گشت برای جلوگیری از تخلفات ساختارساز و رفع سد معبر تا آتش نشانان گوش به زنگ که فرشتگان نجات شهروندان در حوادث هستند، بی شک همه و همه دست در دست هم برای فضایی مناسب و مفرح در شهرها تلاش می کنند و البته در این میان نقشه کار در دست منتخبان مردم است همان ها که با آرای غیرمستقیم شهروندان، کلید شهر به عنوان شهردار و در روستاها به عنوان دهیار به دست شان سپرده می شود تا وظیفه مدیریت شهر و روستا را برعهده گیرند.
۱۴ تیرماه روز این زحمتکشان بود، روز شهرداران و دهیاران به عنوان نمایندگان مجموعه های بزرگی که خدمت رسانی به جامعه شهری و روستایی بدان ها سپرده شده است و صد البته در اجرا و به سرانجام رساندن پروژه ها و کارها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. روزنامه سیستان و بلوچستان با خسته نباشید و خداقوتی جانانه و تبریک این روز، خود را به جای آنان گذاشته است تا شهرداران این بار در نقش خبرنگار از شهردار سوالی بپرسند و البته خود نیز در پایان بدان پاسخ دهند.
 

دلیل محرومیت چابهار؟

اگر خبرنگار بودم از شهردار چابهار میپرسدم، همه جا صحبت از توسعه چابهار است، اما با وجود این دلیل محرومیت آن چیست؟ آیا کاری در چابهار انجام نمی شود یا شهرداری فقط در یک حوزه خاص کار می کند؟
«یونس حقانی» به سوال خودش به عنوان شهردار نیز چنین پاسخ می دهد: با توجه به افق بلند مدتی که در سال ۱۳۵۳ برای چابهار ترسیم شد، دو هزار هکتار اراضی به چابهار تخصیص دادند که منبع درآمد باشد و اکنون بعد از گذر آن سال ها این منابع به اتمام رسید و چابهار برای توسعه نیاز به تخصیص بودجه جدید دارد. به علاوه همان گونه که مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به بندر چابهار دارند توجه به دیگر زوایای شهر از جمله آب، راه های دسترسی، برق، حاشیه نشینی و زیبایی چابهار هم برای توسعه این شهر لازم است. وی بیان می کند: بودجه عمرانی شهرداری چابهار کافی نیست، بودجه آن در مقایسه با دیگر کلان‌ شهرها بسیار ناچیز و کم است، با این بودجه نمی‌توان به عمران و آبادانی این شهر دست یافت، چابهار نیازمند حمایت بیشتر دولت و مسئولان است.

برنامه های امروز و آینده زابل؟
اگر خبرنگار بودم از شهردار زابل درباره برنامه های امروز و آینده او برای شهر می پرسیدم.
«حمید رضا نوری» در پاسخ به همین سوال تصریح می کند: شهردار برای برنامه ریزی شهری نیاز به اطلاعات مهمی از شهر دارد که کاستی ها، امکانات موجود، مشکلات شهری و فرهنگ شهرنشینی از آن جمله اند. باید بررسی شود که چه میزان برای مشارکت مردم در برنامه های اجتماعی شهری برنامه ریزی شده است زیرا مردم در ساختن و نگهداری شهر نقش اساسی دارند.
وی ادامه می دهد: اگر ارتباط دو سویه میان شهروندان و شهرداری برقرار نشود، هر چه تلاش کنیم معضلات به قوت خود باقی است به همین دلیل شهردار باید درباره کاستی ها اطلاعات داشته باشد و بر مبنای آن برای آینده شهر برنامه ریزی کند.
وی اظهار می کند: به عنوان شهردار برای ساماندهی اوضاع داخل شهرداری، کاهش بدهی های این مجموعه و چارت سازمانی شهرداری برنامه ریزی کردم و در این مدت چارت سازمانی متحول شده است و افراد بر اساس شرح وظایف چارت در هر پست انجام وظیفه می کنند. به علاوه برای مشکلات شهری هم برنامه ریزی می شود که بر اساس اولویت های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ها انجام شود.
وی تصریح می کند: برای توسعه زابل و کاهش حاشیه نشینی آن برنامه ریزی شده است، به طوری که زابل به عنوان شهر پایلوت ملی برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی انتخاب و این مهم سبب جذب اعتباراتی از راه و شهرسازی شد. این برنامه ها در صورتی می تواند موفق باشد که شورای اسلامی شهر به عنوان قانون گذار و تکمیل کننده خواسته های شهرداری و مردم به عنوان ذی نفعان در کنار شهرداری مشارکت و محله به محله در عمران و آبادانی شهر حضور داشته باشند.

تلاش برای افزایش ماندگاری مردم محمد آباد؟

اگر من خبرنگار بودم از شهردار محمد آباد می پرسیدم در شرایط سخت و کنونی سیستان و مشکلات مالی موجود چه کارهایی می توان انجام داد که درد و رنج مردم کمتر شود؟
«سید مصطفی طباطبایی» در جایگاه شهردار نیز پاسخ می دهد که نیروهای شهرداری نیز شهروندان این شهر هستند و در این باره احساس مسئولیت می کنند و تلاش می کنیم در کارها رفاه مردم را در نظر بگیریم. شهرداری محمد آباد در سال های اخیر افزایش تعرفه ساخت ساز نداشته است، در حالی که این شهر نسبت به سال ۹۰ در حدود ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش جمعیت داشته و نسبت به دیگر شهرهای سیستان مهاجر پذیر است.
وی اظهار می کند: با شرایط موجود، ساخت و ساز در شهر فعال است و هزینه ساخت در محمد آباد حدود ۲۰۰ تا۳۰۰ هزار تومان و نسبت به دیگر شهرها کمتر است. برای کاهش مشکلات مردم، توسعه  پیاده‌روسازی مد نظر بوده و برای این کار محله های مختلف بر اساس بافت جمعیتی و تعداد ساکنان آن اولویت بندی شده است تا معابر خاکی کاهش یابد و رضایت مردم بیشتر شود و این موضوع ماندگاری بیشتر آن ها را در منطقه رقم زند.

درآمد ناچیز و حقوق عقب مانده کارکنان زهک

اگر خبرنگار بودم از خودم درباره چهار ماه حقوق پرداخت نشده کارکنان شهرداری می پرسیدم؟
«محمد رضا رخشانی فر» در جواب  و می افزاید: دغدغه اصلی و کنونی شهرداری حقوق و مزایای کارکنان است که از ابتدای امسال حقوقی دریافت نکرده اند. اولویت بعدی کارهای عمرانی و خدمات شهری است که جمع آوری زباله و نظافت خیابان ها در هر شرایطی انجام می شود چه حقوق پرداخت شود چه نشود.
وی تصریح می کند: امسال پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه شده است، سال گذشته در این ایام حقوق توسط وزارت کشور یا از طریق کمک های ارزش افزوده پرداخت می شد، ولی امسال این کمک ها کم شده و فقط تا ۹۰میلیون تومان کمک شده است.
وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط کنونی سیستان امیدی به درآمد شهرداری زهک نیست، خشکسالی های اخیر و مهاجرت گسترده سبب ایجاد نا امیدی زیاد میان مردم شده است، به همین دلیل ساخت و سازهای کمی انجام شده و  برای پرداخت عوارض مراجعه کننده ای نداشتیم و برای پروانه ساختمانی کسی مراجعه نمی کند بنابراین درآمدهای شهرداری کم شده است.
شهردار زهک خاطرنشان می کند: دولت باید از شهرهای منطقه سیستان که سال هاست با بحران رو به رو هستند حمایت کند که امسال برای پرداخت حقوق کارکنان حمایت چندانی نشده است و در حساب شهرداری زهک فقط چهار میلیون تومان است. اگر چه حقوق کارکنان پرداخت نشده است اما کارمندان شهرداری حدود ۲۰ هزار متر جدول و آسفالت بدون واگذاری به پیمانکار انجام دادند و در این مدت تنها پرداختی به صورت مساعده بود، آن هم به کسانی که دچار مشکل بودند.
وی می گوید: ۱۴ تیر ماه روز شهرداری ها و دهیاری ها بود که هیچ یک از مسئولان شهری از جمله فرماندار و دیگر دستگاه های اداری به این روز اهمیت ندادند، فقط رئیس شورای شهر و یکی از دوستان سپاه این روز را تبریک گفت. این در حالی است که دیگر مناسبت ها را به مسئولان مربوط تبریک می گوییم اما آن ها مناسبت روز شهرداری ها و دهیاری ها را فراموش کردند و تبریکی نگفتند.

توجه به حقوق شهروندان خاش؟

اگر خبرنگار بودم می پرسیدم به عنوان شهردار آیا برای افق آینده خاش برنامه ای دارید؟ به حقوق شهروندی پایبند هستید؟ برای مشارکت دادن مردم در کارهای عمرانی و زیبایی شهری چه برنامه ای دارید؟
«عبدالمجید تمندانی» خودش در پاسخ به این سوال ها اظهار می کند: درباره حقوق شهروندی با توجه به این که ۵۰ درصد مردم شهر را بانوان تشکیل می دهند، برای آن ها پارک بانوان احداث شد، پارک خانواده نیز برای رفاه شهروندان و بهره مندی آن ها از امکانات شهروندی ایجاد شد.
وی ادامه می دهد: افقی برای خاش ترسیم کردیم تا شهری با مبلمانی زیبا برای شهروندان بسازیم، سرانه فضای سبز این شهر هفت و نیم متر مربع است که برای افق ۱۴۰۰ برنامه داریم به ۱۰ متر مربع به ازای هر شهروند برسد. موضوع مهم تر عدالت محله ای است، با توجه به این که در حاشیه شهر مردم کم بضاعت تر هستند، بیشتر تمرکز بر حاشیه است و از حاشیه به سمت مرکز حرکت می کنیم.
وی تصریح می کند: برای عمران شهری، بهسازی معابر، توسعه فضای سبز، خدمات شهری و ساماندهی مسیل ها برنامه هایی طراحی شده است.

فرهنگ سازی برای زیباسازی نیکشهر؟

اگر خبرنگار بودم می پرسدم، به عنوان شهردار برای فرهنگ‌سازی در موضوع های شهری چه برنامه ای دارید؟
«باور» در پاسخ هم می گوید: متاسفانه با مشکل همکاری نداشتن مردم برای زیباسازی شهر و نظافت آن مواجه هستیم، با وجود پیش بینی سطل های مکانیزه هنوز خیلی ها زباله ها را در کوچه و خیابان ها رها می کنند که در این باره طرح هایی از طریق فضای مجازی در حال انجام است.

فلسفه وجودی میرجاوه؟

اگر خبرنگار می بودم می پرسیدم، فلسفه وجودی شهر میرجاوه چیست؟
«ریگی» اظهار می کند: با توجه به این که میرجاوه شهر مرزی است، به دلیل قرار گرفتن در نقطه مرزی و مبادلات مرزی از قدیم به عنوان بندر خشک مطرح است، میرجاوه از یادها رفته، مظلوم واقع شده و هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، در حالی که به عنوان کریدور جنوب شرق آسیا به آسیای میانه و اروپا مطرح است و ساز و کارها و توجه خاص مسئولان را می طلبد تا مردم از طریق این جایگاه به آرمان ها و اهداف خود دست پیدا کنند.
وی ادامه می دهد: قسمت زیادی از درآمد شهرداری ها توسط مردم تامین می شود، زمانی که معیشت مردم دچار مشکل است و از ظرفیت مرز، آن گونه که باید استفاده نمی شود، شهرداری نمی تواند جایگاه واقعی را پیدا کند و متاسفانه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.

 
درآمد زایی با وجود بودجه کم در سراوان؟
اگر خبرنگار بودم از شهردار سراوان می پرسیدم با چه انگیزه ای شهرداری شهر آشفته ای مانند سراوان را بر عهده گرفته است؟
«دهقانی» در پاسخ به همین سوال بیان می کند: با توانایی که در خودم و نیروهای خوب سراوان دیدم به این باور رسیدم که با وجود بودجه کم دولت و در این آشفته بازار می توانیم درآمدزایی و امور شهر را رفع کنیم و تا امروز مشکل عقب افتادگی حقوق کارمندان را نداشتیم.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.