• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
9

سفیدشدگی گسترده مرجان های خلیج چابهار به دلیل افزایش دما

  • کد خبر : 17956
  • 10 مرداد 1397 - 12:57
سفیدشدگی گسترده مرجان های خلیج چابهار به دلیل افزایش دما

رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) از سفیدشدگی حجم وسیعی از آب سنگهای مرجانی خلیج چابهار خبر داد و گفت: در بازدید اخیر پژوهشگران این مرکز از آبسنگ های مرجانی خلیج چابهار، حجم وسیعی از سفیدشدگی در مرجان های سخت این منطقه ثبت شد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، دکتر امیر قاضی لو سرپرست مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) با اشاره به سفیدشدگی حجم وسیعی از آبسنگ های مرجانی خلیج چابهار اظهار داشت: بعد از اعلام وضعیت قرمز هشدار جهانی مبنی بر افزایش دمای آب و احتمال سفیدشدگی مرجان ها، تیم کارشناسان و غواصان مرکز در اوایل مرداد ماه جاری به خلیج چابهار اعزام شدند و پاره ای از تحقیقات انجام شد.
 
وی ادامه داد: میزان سفیدشدگی انواع گونه های مرجان توده ای مانند گونه های متعلق به جنس Favia و Cyphastrea قریب به ۱۰۰ درصد و در گونه های متعلق به جنس Acropora بین ۱۰ تا ۵۰ درصد برآورد و ثبت شد.
 
قاضی لو با بیان اینکه در زمان بررسی، اغلب مرجان های Acropora موجود در منطقه در حالت رنگ پریدگی و دمای آب بیش از ۳۰ درجه بوده است، خاطر نشان کرد: در صورت تداوم موج گرما نرخ سفیدشدگی این مرجان ها افزایش خواهد یافت.
 
وی گفت: در این تحقیقات میدانی کمترین میزان سفیدشدگی (کمتر از ۵ درصد) در مرجان های متعلق به جنس Pocillopora مشاهده و گزارش شد.
 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.