• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6

بمب‌های متحرک در جاده‌های سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرند/لزوم اجرای طرح فروش قانونی سوخت

  • کد خبر : 18700
  • 07 مهر 1397 - 10:00
بمب‌های متحرک در جاده‌های سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرند/لزوم اجرای طرح فروش قانونی سوخت

افزایش قیمت سوخت در مرزهای سیستان و بلوچستان به افزایش قاچاق دامن زده و خودروهای حامل بنزین درجاده‌ها درصورت هرگونه واژگونی سبب انفجار و آتش سوزی می‌شوند و گاها به علت سوختگی شدید اجساد هم قابل شناسایی نیستند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،امروزه یکی از مهم‌ترین مسائلی که اقتصاد کشور را درگیر خود کرده پدیده قاچاق است که تیشه به ریشه تولید داخلی می‌زند و می‌تواند حتی به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک کشور آسیب وارد کند.

در این میان، استان‌های مرزی بیشتر از سایر استان‌ها با معضل قاچاق در منطقه خود مواجه بوده و از لطمه‌های جبران ناپذیر آن بر پیکره تولید و کسب و کار رنج می‌برند.

اما در سیستان و بلوچستان بدترین نوع قاچاق، قاچاق سوخت است که اگر نگوییم روزانه بلکه هفتگی در محورهای جنوب سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرد.

ایجاد این چرخه اشتغال کاذب جدای از پیامدهای اجتماعی آن پیامدهای جانی را رقم زده است چرا که خودروهای حامل قاچاق سوخت در محورها با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و در صورت هرگونه واژگونی و یا برخورد با سایر خودروها سبب انفجار و آتش سوزی می شوند و شدت اینگونه حوادث به اندازه ای که اجساد  به علت سوختگی بعضا قابل شناسایی نیستند.

راهکار اساسی برای مقابله با قاچاق سوخت چیست؟

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اخیرا در مصاحبه‌ای با بیان اینکه شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان نیز در حال تصمیم گیری برای مقابله با شبکه‌های قاچاق سوخت است، می‌گوید: دادستانی مرکز استان نیز در این زمینه به خوبی ورود کرد که به زودی شاهد اعلام نتایج آن خواهیم بود.

محبی با اشاره به اینکه بالا بردن ریسک قاچاق برای قاچاقچیان از جمله عوامل موثر در مقابله با این معضل است، تصریح کرد: در برخورد با شبکه‌ها و افرادی که کار و حرفه آن‌ها قاچاق سوخت است اتفاقات خوبی به زودی رقم می‌خورد.

وی که معتقد است دو راهکار اساسی برای حل مشکل قاچاق سوخت وجود دارد، تصریح کرد: یک راهکار این است که قیمت سوخت به حدی برسد که دیگر تمایلی برای قاچاق آن وجود نداشته باشد که در شرایط فعلی این راه حل شدنی نیست.

محبی افزود: راهکار دیگر آن است که از مسیر قانونی تقاضای کشور‌های همسایه را پاسخ دهیم در این صورت شبکه قاچاق دیگر نمی‌تواند فعالیت کند چرا که هم نیاز آن‌ها را تأمین کردیم و هم آن‌ها سوختی مطمئن و خالص دریافت می‌کنند.

وی گفت: والی‌ها و مسئولان دولتی و نظامی این کشور‌ها نیز در دیدار‌هایی که با مقامات ایرانی داشتند راغب به بهره مندی از سوخت قانونی ایران هستند چرا که سوخت قاچاق قطعا ناخالصی دارد.

کشف حدود ۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی استان سیستان وبلوچستان نیز در خبری از کشف حدود ۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان طی ۴ ماهه امسال خبر داده که خود این کشفیات نشان از گرایش برخی افراد به سمت قاچاق سوخت دارد.

طرح فروش سوخت به مرزنشینان سیستان و بلوچستان نباید متوقف می‌شد

رئیس سابق ستاد قاچاق کالا و ارز نیز در این زمینه می‌گوید: در سیستان و بلوچستان مهم ترین موضوع قاچاقش که هنوز هم وجود دارد قاچاق سوخت است در  زمان فعالیتم به یاد دارم آن زمان در یک گزارشی که ارائه شد، روزانه ۴٫۵ تا ۵ میلیون لیتر از استان سوخت به طرف کشور پاکستان خارج می شد یعنی حدود بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان روزانه سوخت خارج میشد.

فداحسین مالکی  افزود: همان زمان در مورد مسائل خاص این استان جلساتی با استاندار وقت و دستگاههای ذیربط برگزار شد و با کشورهای همسایه یعنی دو کشور افغانستان و پاکستان از طریق وزارت امور خارجه توافقات کلان را انجام دادیم یعنی از بازارچه های مرزی گرفته تا تبادلات وحتی مجوز حدود چند هزار راس دام که به سیستان بیاید و در اختیار مردم در روستاها تا با محوریت کشاورزی قرار بگیرد را صادر کردیم.

رئیس سابق ستاد قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همه این مجوزها و کارها انجام شده و این برنامه ها فقط اهرم اجرایی میخواهد نه بحث های کلان که ما بنشینیم و دولت جلسات متعدد برگزار کند زیرا ما این کارها را انجام داده ایم و راحت میتوانند بر اساس ان عمل کنند.

وی گفت: بعد از توافقاتی که انجام دادیم یک مجوز برای مرزنشین های استان صادر کردیم و طبق آماری که سازمان صنعت و معدن و تجارت استان و استانداری سیستان و بلوچستان دادند یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرزنشین در استان از منافع مرزی می توانند برخوردار باشند که ما به این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مجوز کارت دادیم که صنعت معدن کارت در اختیارشان گذاشت که ماهیانه دو میلیون تومان داد و ستد مرزی داشته باشند.

مالکی گفت: اگر این طرح متوقف نمی‌شد و ادامه می‌یافت قطعا در رونق اقتصادی مردم تاثیر داشت و این روزها برای فروش غیرقانونی و قاچاق سوخت، تلفات جانی نمی‌دادیم و از راه حلال مردم برای معیشت خود تلاش می‌کردند.

وی معتقد است: اگر این طرح ها ادامه می‌یافت و رقم‌های دادستد قانونمند مرزی به حساب مرزنشینان واریز می‌شد، می توانست باعث تحول اساسی در زندگی مردم شود و این گرفتاری‌هایی که امروز در سیستان و بلوچستان شما شاهد آن هستید پیش نمی‌آمد.

این روزها نیز افزایش قیمت سوخت قاچاق در مرز ایران با پاکستان و افغانستان سبب شده انگیزه مالکان خودرو برای فروش سهمیه سوخت بیشتر شده و به هر قیمتی در صف‌های بنزین ساعت‌ها در انتظار بمانند و در نهایت برخی از آنها سوخت خود را به واسطه‌ها بفروشند.

در فیلم زیر وضعیت صف‌های بنزین در شهرستان خاش سیستان و بلوچستان را مشاهد می کنید.

خوب که دقت کنیم می‌بینیم این طرح کارشناسی شده است و در این استان که بیکاری بیداد می کند حداقل برای رونق زندگی مرزنشینان نیاز به اجرای مجدد آن احساس می‌شود چرا که در حال حاضر با توجه به نیاز کشورهای همسایه و افزایش قیمت سوخت در آن کشورها، برخی افراد وسوسه می‌شوند و اقدام به قاچاق می کنند که آن هم اگر شانس بیاورند و با این بمب‌های متحرک (خودروهای حامل سوخت قاچاق) در جاده ها سالم به مقصد برسند و موفق به فروش شوند درآمد حاصل از آن حرام است و برکت ندارد!

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=18700

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.