• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
12

«سیستان و بلوچستان» در میان برترین موزیک ویدئو‌های جشنواره مایورکا/‌می‌خواستم تصورات را نسبت به استان تغییر دهم

  • کد خبر : 18793
  • 12 مهر 1397 - 19:28
«سیستان و بلوچستان» در میان برترین موزیک ویدئو‌های جشنواره مایورکا/‌می‌خواستم تصورات را نسبت به استان تغییر دهم

کارگردان موزیک ویدئوی «سیستان و بلوچستان» گفت: این اثر را برای تغییر نگاه مردم دنیا نسبت به این شهر تولید کرده است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،موزیک ویدئو «سیستان و بلوچستان» نامزد دریافت جایزه بهترین موزیک ویدئو از جشنواره فیلم مایورکای اسپانیا شده است.
کارگردان این موزیک ویدیو میثم بابایی است. جوانی که کارگردانی مستند مسابقه «فرمانده» را بر عهده دارد و در حاشیه ضبط این مسابقه در سال ۹۶، تصاویری را با مدیر فیلمبرداری مهدی آزادی ضبط کرد و علی اهتمامی تدوین آن را انجام داد.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم
این موزیک ویدئو از تصاویر مناطق کویری سیستان آغاز می‌شود و با نمایش دادن دریای عمان، شاهد تغییر ریتم موزیک و نما‌های اثر هستیم. هر چه از زمان موزیک ویدئو می‌گذرد، تصاویر شارپتر می‌شود و موسیقی همراه با تصاویر، ضرب آهنگ بیشتری می‌گیرد. در این موزیک ویدئو از جغرافیای شهر، تا زندگی مردم، شغل و تفریحاتشان به نمایش در می‌آید و در پنج دقیقه، مخاطب سیستان را از ابعاد مختلف تماشا می‌کند. بسیاری از تصاویر این موزیک ویدئو هوایی است و این موضوع به ریتم اثر کمک کرده است.

کارگردانی جوان، اما باتجربه بین المللی

میثم بابایی جوان مستعدی است که پیش از این چندین مستند ساخته و حتی سابقه حضور در نزدیک به ۱۰ جشنواره بین المللی را در کارنامه خود دارد. آخرین اثر بابایی مستند «قهرمانان» است که درباره ورزشکاران پارالمپیکی ایران، از جمله زهرا نعمتی ساخته شده است البته اهالی هنر و رسانه، بابایی را با مستند-مسابقه «فرمانده» می‌شناسند.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

اتفاقی با سیستان آشنا شدم

بابایی در خصوص چگونگی شکل گیری این موزیک ویدئو گفت: ما سفری ۱۵ روزه به سیستان و بلوچستان داشتیم. این سفر در میانه‌های اسفند ۹۶ صورت گرفت و ما تصاویری را از زوایای مختلف ضبط کردیم. حرکت ما از شمال شهر سیستان و بلوچستان یعنی زاهدان و زابل آغاز شد و تا جنوبی‌ترین نقطه ایران، یعنی خلیج گواتر به پایان رسید از خلیج گواتر هم دسترسی به دریای عمان میسر بود که ما اتفاقی و به دلیل ضبط مستند-مسابقه «فرمانده» با منطقه سیستان آشنا شدیم.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

در هنگام ضبط تصاویر، به طبیعت سیستان توجه کردم

بر حسب اتفاق، ما در بهترین زمان به لحاظ آب و هوایی در سیستان بودیم. نیمه اسفند ماه هوای این شهر بهاری است و پس از آن، دمای هوا به شدت بالا می‌رود. این موضوع باعث شد به خوبی بتوانیم طبیعت سیستان را به تصویر بکشیم. در هنگام ضبط تصاویر به آداب و رسوم، رقص محلی، موسیقی محلی، فرهنگ، شغل، بازار و جغرافیایی شهر، توجه کردیم. سعی کردیم که سیستان را همان گونه که هست، نشان دهیم و چیزی را از قلم نیندازیم. ما حتی برای ضبط تصاویر پرتره از شهروندان سیستانی، زمان فراوانی گذاشتیم و سعی کردیم افرادی را با چهره اصیل سیستانی انتخاب کنیم چراکه این موضوع در انتقال ویژگی‌های شخصیتی و ظاهری مردم آن شهر، اهمیت فراوانی دارد.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

با ورود به سیستان تصوراتم نسبت به این شهر تغییر کرد

این کارگردان و مستند ساز با اشاره به تصورات نادرستی که در ایران و خارج از کشور به سیستان و بلوچستان هست، اظهار کرد: وقتی من آماده سفر به سیستان شدم، بسیاری از دوستان و آشنایانم به من می‌گفتند که در سیستان از خودت مراقبت کن. خیلی‌ها با این تصور که سیستان ناامن است، نگرانم بودند در حالی که وقتی وارد این شهر شدم، تمامی پیش فرض‌هایی که از سیستان داشتم، فراموش شد و متوجه شدم که این شهر چقدر آرام و مملو از طبیعت تماشایی و جذاب است پس از آن که موزیک ویدئو ساخته شد و بسیاری  اذعان کردند که تصورشان از سیستان چیز دیگری بود و با دیدن طبیعت این شهر، بسیار متعجب شدندو حتی مایل هستند به آنجا سفر کنند.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

بابایی با اشاره به ایده ساخت این موزیک ویدئو بیان کرد: سیستان منطقه‌ای است که برای همه مردم دنیا عجیب است چرا که در نقطه‌ای از شهر، بیابان برهوت را مشاهده می‌کنید و در نقطه‌ای دیگر کنار ساحل دریای عمان، جوی متفاوت را تجربه می‌کنید.
ما برای ضبط مستند-مسابقه‌ «فرمانده» در سیستان حضور پیدا کردیم. مسئولان خانه مستند انقلاب اسلامی به ما گفته بودند که برای ضبط برنامه، در هر نقطه از کشور که حضور پیدا می‌کنید تصاویری از آن جا ضبط کنید. اینگونه موزیک ویدئو سیستان شکل گرفت. زمان ساخت اثر به این موضوع فکر می‌کردم که تصورات نادرست مردم نسبت به این شهر را تغییر دهم و واقعیت‌های موجود در این شهر را نمایش دهم چرا که با جست و جو در اینترنت، هر نقطه‌ای از دنیا به خوبی نمایش داده می‌شود، اما تصاویر درستی از سیستان و به کلی ایران نیست.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

موسیقی «پاسکال لامارچه» به موسیقی سیستان نزدیک بود

کارگردان مستند-مسابقه «فرمانده» با اشاره به موسیقی این اثر گفت: ما توجه خاصی به حقوق صاحبان اثر داریم و به همین دلیل مایل نبودیم که یک موزیک را از اینترنت دریافت کنیم و روی تصاویر بگذاریم. از طرفی می‌خواستیم که یک موزیک متناسب با ریتم تصاویر و موسیقی محلی سیستان انتخاب کنیم. با بررسی‌های فراوان با قطعه از «پاسکال لامارچه» آشنا شدیم.
«پاسکال لامارچه» یک آهنگساز پاکستانی ساکن در لندن است. موسیقی او به موسیقی محلی سیستان، بسیار نزدیک بود به همین دلیل او را پیدا کردیم و حق مالکیت را از او خریدیم. این قطعه بسیار شنیدنی است و به خوبی با موضوعیت اثر که نشان دادن سیستان است، همخوانی دارد.

با دیدن واکنش‌ها متوجه شدم که در جشنواره شانس کمی ندارم

بابایی در پایان به ارسال این موزیک ویدئو به جشنواره فیلم مایورکا اشاره و تصریح کرد: گروهی از اعضای خانه مستند انقلاب اسلامی، در حال رصد  جشنواره‌های مهم دنیا هستند. وقتی متوجه جشنواره فیلم مایورکا شدند، آن را به من اطلاع دادند و من هم مخالفتی با حضور در این جشنواره نداشتم. پس از آن که بسیاری این موزیک ویدئو را دیدند و واکنش مثبتی داشتند،متوجه شدم که می‌توانم در میان نامزده‌های بهترین موزیک ویدئو بوده و شانسی در دریافت جایزه مایورکا داشته باشم.
‌می‌خواستم تصورات را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهم

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=18793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.