• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
16

ازدواج زودهنگام دختران = با تباهی دختران !!!

  • کد خبر : 18823
  • 14 مهر 1397 - 17:25
ازدواج زودهنگام دختران = با تباهی دختران !!!

دخترانی هستند از جنس درد و رنج که هنوز ۱۲ یا ۱۳ بهار را بیشتر ندیده اند و به یکباره زنانی می شوند بی پناه و پشتوانه و مادرانی خسته از دردهای روزگار.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،در سراسر دنیا وجود دارند دخترانی که قربانی باورهای غلط، فقر مالی و از همه مهمتر فقر فرهنگی می شوند و تاوان آن را بیشتر با جان و جوانی و زندگی خود می پردازند.
 
زندگی این کودکان معصوم دستخوش سیلاب های بسیاری می شود و در برخی موارد جان و جوانی آنان در زیر آوار این باورهای اشتباه بزرگترها نابود می شود.
ازدواج های دختران نوجوان با مردانی که سن زیادی دارند اکثراً هم دارای همسر دیگری هستند  و در هیچ دفترخانه ای ثبت نمی شود و فرزندانی از آنها بوجود می آید
 
**ریشه یابی ازدواج دختران خردسال
 
باورهای اشتباه در برخی جوامع مبنی بر اینکه دختر باید زود ازدواج کند ریشه در فقر فرهنگی دارد و متاسفانه برخی افراد نیز از آن حمایت می کنند.ازدواج دختران در سنین پایین چندان دور از عرف نیست و گاهی این ازدواج برای دختران مفید است.افراد متمول می توانند با ازدواج با دختران به خانواده آنان کمک اقتصادی کنند و آنان را از فقر نجات دهند.وقتی یک مرد بتواند مخارج چند خانواده را تامین کند از لحاظ شرعی نیز ایرادی در ازدواج دوم یا سوم وجود ندارد.
 
موضوع ازدواج دختران خردسال حتی بصورت سطحی در جوامع سنتی حل نشده و باید برای بهبود شرایط ابتدا این موضوع ریشه یابی و علت وقوع چنین ازدواج هایی مشخص شود.علت اصلی ازدواج دختران در سنین پایین با مردان بزرگ فقر فرهنگی و مالی خانواده این افراد است.متاسفانه برخی باورهای غلط در بین جوامع محلی سیستان و بلوچستان سبب بروز چنین پدیده ای می شود.
 
با وجود پیشرفت های کنونی هنوز هم موارد بسیاری از ازدواج در سنین پایین گزارش می شود. بر اساس گزارش های موجود بیشتر ازدواج ها در سنین پایین در جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد. توابع شهرهای زاهدان و چابهار بیشترین آمار را در این زمینه دارد که بیشتر این ازدواج ها نیز ثبت نمی شود.
 
**ازدواج دختران خردسال ثبت نمی شود
 
در قانون برای جلوگیری از اینگونه ازدواج ها موانع و سدهایی وجود دارد که سبب می شود خانواده ها این ازدواج ها را ثبت نکنند و صیغه محرمیت بصورت شرعی جاری شود.
 
با توجه به ثبت نشدن ازدواج دختران، مردان به راحتی می توانند طلاق شرعی داده و هیچگونه حق و حقوقی به زنان پرداخت نکنند.موضوع نفقه و مهریه که تنها می توان از طریق قانونی پیگیری کرد نیز برای این زنان محلی از اِعراب ندارد.گاه ممکن است شوهر این زنان به علت های مختلف فوت شود که به دلیل ثبت نشدن ازدواج هیچگونه حقی از ارث به این زنان و فرزندان آنان تعلق نمی گیرد.
 
**افراد با دور زدن قانون با دختران خردسال ازدواج می کنند
 
ثبت نشدن ازدواج به وضوح زنان را از حقوق قانونی آنان محروم می کند و به مردان این آزادی را می دهد که به راحتی و بدون هیچ منع قانونی این زنان را طلاق بدهند.
بر اساس دستور العمل ثبت احوال، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج افراد زیر سن قانونی نیستند و این موضوع سبب شده تا ازدواج در سنین پایین تنها به صورت شرعی در مناطق مختلف انجام شود.
 
همچنین بیشتر دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند خانواده های متمولی ندارند و مجبور به ازدواج با فردی به عنوان همسر دوم، سوم یا چندم وی می شوند که برای ثبت قانونی آن نیاز به اجازه همسر اول دارد و با توجه به اینکه در بسیاری موارد همسر اول مرد رضایت ندارد، افراد از ثبت آن خودداری می کنند.
 
همچنین در برخی موارد انگشت شمار این افراد با استفاده از برخی بندهای قانونی می توانند مجوز ازدواج دختران را در سنین پایین کسب کنند به این صورت که از دختران در دادگاه برخی سوالات شرعی شده و در صورت پاسخ صحیح، دادگاه اجازه ازدواج را صادر می کند. البته در این موارد تنها برخی نکات شرعی به دختر دیکته می شود و او نیز در دادگاه بازگو می کند.
 
**محرومیت های کودکان حاصل از این ازدواج ها
 
پس از زنان، کودکان قربانیان اصلی این گونه ازدواج ها محسوب می شوند که مجبورند دوران رشد خود را بدون سایه پدر و حمایت مادر سپری کنند و تنها همدم آنان دوستانی از نوع خودشانند که گلیم خود را از راه درست یا نادرست از آب می کشند.به علت ثبت نشدن ازدواج، کودکان حاصل از آن نمی توانند شناسنامه را به عنوان یک سند هویتی دریافت کنند.
 
این کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه از تمام حقوقی که در ایران اسلامی برای افراد مشخص شده است محروم هستند. با توجه به اینکه آنان نمی توانند در مدارس ثبت نام کنند از حق انسانی خود یعنی تحصیلات باز می مانند و به جمع افراد بی سواد جامعه اضافه می شوند. نداشتن یارانه و حمایت نشدن از سوی نهادهای حمایتی نیز سبب می شود تا هیچگونه منبع درآمدی برای نگهداری از کودکان وجود نداشته باشد که این امر نیز کودکان کار را افزایش می دهد.
 
**مشکلات اجتماعی حاصل از ازدواج دختران خردسال
 
معمولا پس از جدایی یا فوت همسر، این زنان وظیفه نگهداری از کودکان را بر عهده می گیرند و این امر سبب می شود تا این دختران در سنین پایین مجبور به تحمل بار سنگین زندگی شوند. همچنین به دلیل ثبت نشدن ازدواج و نبود هیچگونه مدرک مستدلی، هیچ یک از نهادهای مربوطه نمی تواند به این زنان خدمات ارائه دهد.
 
متاسفانه با وجود تمام اطلاع رسانی ها هنوز هم ازدواج در سنین پایین در این استان رواج دارد که این امر سبب افزایش روز افزون زنان خود سرپرست و بدون حمایت از طرف هیچ نهادی می شود. بسیاری از زنان کم سن و سال پس از رسیدن به سن بلوغ در می یابند که ازدواج شان از روی تحمیل خانواده بوده و تحمل این وضع برای آنان دشوار می شود.
 
تحمل درد و فشارهای زندگی پس از طلاق نیز سبب روی آوردن جمعیت زیادی از این زنان کوچک به مواد مخدر می شود. این موضوع بالطبع بر کودکان این زنان خود سرپرست نیز تاثیر می گذارد. با توجه به مشکلات موجود در زندگی این کودکان و نداشتن تحصیلات و درآمد کافی زمینه جذب این افراد به خلاف، اعتیاد و شرارت زیاد است.
 
** تعداد و آمار ازدواج ها در سنین پائین مشخص نیست
 
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای دخترانی که در سن کم و به صورت شرعی ازدواج می کنند و دارای فرزند شوند، ۲ حالت وجود دارد.
 
رضا راحت دهمرده اظهار داشت: در حالت نخست چنانچه فرزند آنان در بیمارستان متولد شود برای گرفتن شناسنامه گواهی تولد و حضور یکی از والدین الزامی است.
 
وی ادامه داد: در حالت دوم اگر فرزند آنان در خانه متولد شود علاوه بر استشهاد محلی، حضور پدر و مادر برای گرفتن شناسنامه الزامی است و پدر و مادر هر ۲ باید به صورت مکتوب و شفاهی اعلام کنند که این فرزند حاصل ازدواج شرعی آنان است.
 
مدیر کل ثبت احوال استان افزود: به دلیل ثبت نشدن این نوع ازدواج ها آمار دقیقی از دخترانی که در سن کم اما به صورت شرعی ازدواج می کنند وجود ندارد.
 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=18823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.