• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

اعتبارات ویژه جهت برون رفت سیستان و بلوچستان از فقر مطلق تخصیص داده شود

  • کد خبر : 93431
  • 09 مهر 1398 - 9:56
اعتبارات ویژه جهت برون رفت سیستان و بلوچستان از فقر مطلق تخصیص داده شود
جناب آقای روحانی به شما تذکر می دهم با توجه به وضعیت اشتغال و معیشت نامناسب و بحرانی مردم استان هر چه سریعتر با تخصیص اعتبارات ویژه و با بهره گیری از پتانسیل های بی نظیر استان نسبت به شکوفایی اقتصادی مردم و تعریف و اجرای چند مگا پروژه گام موثری بردارید.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، محمد نعیم امینی فرد، نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج و لاشار و بنت و آشار و آهوران، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی نظرات خود را در قالب نطق میان دستور به شرح ذیل بیان کرد:
به نام خدا
با صلوات بر محمد و آل محمد
و سلام و درود بر مقام شامخ شهدا، ایثارگران و جانبازان معزز انقلاب اسلامی و آرزوی طول عمر با برکت برای مقام علمای ولایت؛
ملت شریف ایران و امنای ملت، همانگونه که مستحضرید مردم نجیب و مرزدار استان پهناور سیستان و بلوچستان با تاریخ و تنوع رشک انگیز فرهنگی و اجتماعی همواره در تاریخ پر فراز و نشیب ایران نقش آفرینی برجسته ای نموده است. در سده‌های اخیر و در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی و حتی پس از آن، جنگ تحمیلی نیز حضور موثر و آگاهانه ای در تمامی عرصه‌های حمایت از دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته است. این در حالی است که همچنان سیمای عمومی استان با فقر، بیکاری گسترده و شاخص های پایین توسعه گره خورده و انتظار می رود پس از گذشت قریب به چهار دهه از پیروزی شکوهمد انقلاب با تخصیص اعتبارات ویژه جهت برون رفت استان از فقر مطلق و ارتقای شاخص های توسعه به نرم متوسط کشوری اهتمام ویژه ای اندیشیده شود.
جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه شما بالا ترین رای آوری و اعتماد را از میان مردمان نجیب بلوچ داشته اید متاسفانه اکثر وعده های شما در استان تحقق نیافته است. انتقال آب دریا با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت انجام نشده، وعده ی برجا مانده ی احداث پتروشیمی ایرانشهر محقق نگردیده و روند احیای شرکت صنایع بلوچ به کندی پیش می رود زمینه ی استقرار هیچ صنعت -های‌تک- و مادر با اشتغالزایی بالا در منطقه آغاز نگردیده و همچنان اکثر مناطق مرکزی و جنوبی استان از نعمت آب و برق بی بهره اند، همچنان بدلیل عدم وجود بزرگراه و جاده های ناایمن بیشترین آمار مرگ و میر متعلق به این استان است و همچنان کمبود شدید پرسنل و فضاهای آموزشی جهل و بی سوادی را در استان به ارمغان آورده است.
جناب آقای روحانی به شما تذکر می دهم با توجه به وضعیت اشتغال و معیشت نامناسب و بحرانی مردم استان هر چه سریعتر با تخصیص اعتبارات ویژه و با بهره گیری از پتانسیل های بی نظیر استان نسبت به شکوفایی اقتصادی مردم و تعریف و اجرای چند مگا پروژه گام موثری بردارید.
جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم؛ نظر به ساختار به شدت متمرکز اداری در مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان و عدم بهره مندی مردمان مرکز و جنوب استان از بسیاری از مواهب و برکات نظام بدلیل بعد مسافت و از طرفی عدم برنامه دولت در جهت تقسیم و نیز ضرورت یکپارچگی استان و با هدف برون رفت استان از وضعیت بن بست فعلی، انتظار می رود با قید فوریت همانند الگوی جنوب استان کرمان، ضمن رفع موانع قانونی موجود، دستور استقرار چند اداره کل و سازمان حمایتی من جمله آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، ناحیه انتظامی و سازمان های بهزیستی و کمیته امداد، به مرکزیت ایرانشهر را صادر نمایند.
جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم کشاورزی، علت عدم تخصیص اعتبار مناسب جهت لایروبی قنوات و انهار و نیز عدم اجرای سیستم آبیاری نوین در یکصد هزار هکتار از اراضی بلوچستان چیست؟
با توجه به خشکسالی های گسترده، کاهش نزولات جوی و کمبود شدید منابع آبی و تأکید دولت در جهت لایروبی قنوات و انهار و اجرای سیستم های نوین آبیاری در تمام نقاط کشور بالاخص مناطق خشک و نظر به مکاتبات متعدد در این خصوص و ضرورت توجه به معیشت و اشتغال جمعیت قابل توجهی از مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان، متأسفانه اقدام مناسبی در جهت تخصیص اعتبار مورد نیاز احیا، مرمت و بازسازی قنوات وانهار و نیز اجرای طرح آبیاری تحت فشار یکصد هزار هکتار از اراضی مرکز و جنوب استان صورت نگرفته است.
جناب آقای دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو؛ قریب هزار روستای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی محرومند و همین تعداد نیز از طریق تانکر های آبرسان بصورت هفته ای یک با الی دو بار آبرسانی می شوند که ضرورت دارد با قید فوریت نسبت به رفع مشکل آب شرب شهرها و روستاهای بلوچستان اقدام مقتضی معمول گردد. همچنین نظر به فصل طولانی گرما در استان سیستان و بلوچستان و لزوم اصلاح تعرفه های برق با توجه به بیکاری گسترده و عدم اشتغال اکثر مردم و تحت پوشش قرار داشتن قریب ۴۰ درصد از مردم استان در زمره نهادهای حمایتی و وابستگی تام مردم به یارانه ها، لزوم اصلاح فوری تعرفه های برق در فصول گرم سال مورد انتظار می باشد.
وزیر محترم آموزش و پرورش؛ چرا علیرغم بارها تذکر، اقدام موثری در خصوص کمبود شدید پرسنل و فضاهای آموزشی و وضعیت اسفبار آموزش در مرکز و جنوب استان و عدم اجرای عدالت آموزشی انجام نمی گیرد؟
با توجه به پایین بودن اکثر شاخص های توسعه من جمله شاخص اصلی آموزش در استان سیستان و بلوچستان، اعمال سیاست های نادرست مدیریتی و استخدامی عدم توزیع نابرابر بودجه و امکانات، تبعیض های آشکار در تخصیص ها و مدیریت های منابع انسانی و مالی، آموزش استان را با چالش جدی مواجه ساخته است. کمبود ۱۲ هزار نفری پرسنل در مرکز و جنوب استان و از طرفی تراکم نیرو در شمال استان تنها بخشی از مدیریت ناکارآمد آموزش و پرورش استان در طی سالیان اخیر بوده است استقرار اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس جنوب استان به مرکزیت ایرانشهر، و همچنین تسریع در صدور کد مستقل و تخصیص اعتبار احداث دانشگاه فرهنگیان با هدف کاستن از بخشی از آلام مردم و فرزندان استان و ارتقای شاخص های آموزشی استان مورد انتظار مردم می باشد.
جناب آقای دکتر اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی؛ همانگونه که مستحضرید بواسطه ی وضعیت نامناسب اکثر محورهای مواصلاتی و جاده های برون شهری، شاهد بیشترین تلفات استانی در استان هستیم. از فرودگاه نه ایرانشهر با گذشت بیش از سه دهه فعالیت همچنان پرواز مستقیم انجام نمی گیرد. پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان و جاده های ترانزیتی چابهار به میلک به کندی پیش می رود. بندر راهبردی چندر از توسعه ی لازم در تراز بنادر کشور های همسایه برخوردار نیست و همچنان ترانزیت کالا در این محور بسیار پایینتر از نرم کشوری می باشد که لزوم چاره اندیشی فوری در این زمینه مورد انتظار می باشد.
وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ نظر به آمار بالای بیمه شدگان تامین اجتماعی و نیز وجود بیشترین آمار معلولان کشور در مرکز و جنوب استان و ضرورت توجه جدی به معیشت، ورزش و سلامت کارگران معزز شاغل و بازنشسته ی سازمان تامین اجتماعی دستور فرمایید است با قید فوریت و در راستای ارج حفاری به کار و سرمایه های قشر زحمتکش کارگر، نسبت به احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی تامین اجتماعی و نیز استقرار ادارات کل تامین اجتماعی و بهزیستی جنوب استان به مرکزیت ایرانشهر با هدف ارائه ی خدمت به جامعه ی بیش از یک میلیونی مرکز و جنوب استان اقدامات لازم معمول گردد.
جناب آقای دکتر سلطانی فر وزیر محترم ورزش و جوانان؛ چرا شاخص سرانه تمام امکانات و تجهیزات ورزشی استان سیستان و بلوچستان در پایین ترین نرم متوسط کشوری قرار دارد و هیچ اقدام موثری در این بخش صورت نمی گیرد؟
با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و در عین حال جوانترین استان کشور از محرومیت های مزمن تاریخی در همه ی ابعاد رنج می برد و در همسایگی دو کشور بحران زده ی افغانستان و پاکستان با مشکلات متعدد فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و از طرفی وجود استعدادهای ناب در بسیاری از رشته های ورزشی، متاسفانه هیچ گونه اقدام موثر و ملموسی در جهت توسعه ی فضاهای و تجهیزات ورزش های همگانی، قهرمانی، روستایی و شهری انجام نگرفته است در اکثر شهرها و مراکز بخش ها و روستاهای پر جمعیت جوانان علاقمند به ورزش با حداقل امکانات و بعضا در تنها زمین خاکی روستا به فعالیت محدود ورزشی می پردازند. تخصیص اعتبار مورد نیاز جهت احداث فضاها و اماکن ورزشی و همچنین در اختیار قرار دادن تجهیزات ورزشی در شهرها و روستاهای استان و حوزه ی انتخابیه مورد انتظار می باشد.
وزیر محترم کشور جناب آقای دکتر رحمانی فضلی؛ با توجه به وجود تمامی شرایط ارتقای بخش های کلات سرباز، لاشاره پیشین، بزمان و پشت منجمله: محرومیت منطقه، آمار بالا، بعد مسافت تا شهرهایی برخوردار و نیز تکمیل تمامی مطالعات میدانی، به شما در خصوص معطل ماندن و بلاتکلیفی پروژه ارتقای این مناطق به شهرستان، تذکر می دهم. امید است با قید فوریت ارتقای این مناطق در اولویت برنامه های وزارت در استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد.
جناب اقای دکتر آذری جهرمی، با توجه به گستردگی و محرومیت استان بالاخص در بحث زیرساخت و همچنین بعد مسافت و کوهستانی بودن اکثر مناطق متاسفانه شبکه ها و زیر ساخت های ارتباطی در سطح مطلوب نمی باشد و در بسیاری از مناطق و جاده ها امکان ارتباط مردم و آنتن دهی اپراتورها بسیار نامناسب می باشد. ارتقای شبکه های تلفن همراه و دسترسی آسان مردم به اینترنت پرسرعت نسل ۴G و همچنین توسعه ی شبکه ی تلفن ثابت از انتظارات بدیهی مردم می باشد.
جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت؛ علت و چرایی سهمیه بندی سوخت و منحصر کردن استان سیستان و بلوچستان با محورهای مواصلاتی طولانی و بعد مسافت شهرها و روستاها و نیز گرمای طاقت فرسای هوا چیست؟ به شما تذکر می دهم در اسرع وقت نسبت به رفع تبعیض در توزیع ناعادلانه سوخت در استان و یا حداقل افزایش سهمیه خودروها تا سقف ۵۰۰ لیتر گام عملی برداشته شود

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=93431

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.