• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
14

حاشیه نشینی و معضل بی آبی روستاهای چابهار گره ای باز نشده در سالیان اخیر

  • کد خبر : 99621
  • 14 آبان 1398 - 21:37
حاشیه نشینی و معضل بی آبی روستاهای چابهار گره ای باز نشده در سالیان اخیر
حاشیه نشینی چابهار به موضوع ملی تبدیل شده است و در وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور پیگیری می شود.
به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، تاکنون نشست های زیادی با مسئولان در فرمانداری چابهار بر رفع مشکلات بی آبی روستاها و کمبود امکانات در مناطق حاشیه نشین شهری برگزار شده که خروجی مناسبی نداشته است.
قصه بی آبی و کم آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان گرچه معمولی و عادی شده اما مرگ کودکانی که اسیر گل و لای کف هوتگ شده و مظلومانه جان باختند دیگر نباید عادی و فراموش شود بلکه عاملی برای تحرک و اقدام عملی در تأمین آب آشامیدنی و مورد نیاز اهالی شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان باشد، مناطقی که از صدها سال قبل تاکنون با مشکل تأمین آب رو به رو بوده‌اند.
غرق شدن کودکان در هوتگ ها و گودال های آب مصرفی در روستاهای چابهار شاید دل هیچکس بجز خانواده و نزدیکان جان باختگان را به درد نیاورد اما می‌تواند تلنگری به مسئولان باشد تا برای حل مشکل بی آبی و کم آبی این منطقه چاره اندیشی کنند.
رحمدل بامری، فرماندار شهرستان ویژه چابهار، اظهار داشت: اقدام هایی برای رفع این مشکل انجام شده اما نتیجه مطلوب را نداشته است، پیگیری های جدی تری در حال انجام است و رئیس کل بنیاد مسکن کشور و معاونان وزرا نیز از حاشیه شهر چابهار بازدیدهایی انجام داده است که به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.
وی افزود: حاشیه نشینی چابهار به موضوع ملی تبدیل شده است و در وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور پیگیری می شود.
وی با اشاره به تکمیل شبکه ابرسانی ۲۶۱ روستایی پایین دست سد زیردان و ۲۱۰ روستایی پایین دست سد پیشین، گفت: این پروژه ها در حال تکمیل است و با اقدامات و پیگیری های انجام شده به زودی به مرحله بهره برداری خواهیم رسید.
یونس حقانی، شهردار بندر چابهار در این خصوص می گوید: از جمعیت ۱۱۲ هزارنفری شهر چابهار، ۵۶ هزار نفر شامل نصف جمعیت این بندر در سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.
یونس حقانی با اشاره به پراکندگی سکونتگاه و حاشیه نشینان می افزاید: این جمعیت حاشیه‌نشین در کانون‌های جمعیتی پراکنده در مجموع در محدوده‌ای هزار و دویست هکتاری زندگی می‌کنند که از نظر تراکم جمعیتی، سرعت رشد حاشیه‌نشینی و الگوی زیست حاشیه‌نشینی نه تنها در کشور بلکه در جهان کم سابقه است.
یونس حقانی با اشاره به مشکلات ساماندهی حاشیه نشینی در این شهرستان بیان کرد: مشکلی که ما در ساماندهی حاشیه‌نشینی داریم، اراضی این مناطق است که همگی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است و لازم است برای خدمات‌دهی به حاشیه‌نشینان این اراضی به شهرداری واگذار شود.
وی افزود: شهرداری چابهار اعلام کرده، اگر زمین‌ها به شهرداری واگذار شود، شهرداری با توجه ردیف‌هایی به ساماندهی حاشیه‌نشینی اختصاص‌یافته که شامل ۳۰ درصد اعتبارات استانی و نهادهای درگیر در ستاد بازآفرینی است و همچنین پیگیری و عزم مستمر، ساماندهی را سرعت می‌دهد که متأسفانه عزم و اراده لازم برای ساماندهی حاشیه‌نشینان وجود ندارد.
علی هوت، شهروند حاشیه نشین چابهار می گوید: ما در اینجا مشکلات کمبود امکانات رفاهی معابر، برق کشی و لوله کشی اب داریم چرا چابهاری که در کنار دریا می باشد از کمبود آب رنج ببرد.
وی افزود: در حال حاضر آبرسانی به ما از طریق تانکر و از چاه های اطراف انجام می شود که خرید آب تانکر برای مردم کم درآمد این مناطق خود معضل بزرگی به شمار می آید.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=99621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.