• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

بخش عمده‌ای از مسائل سیستان و بلوچستان به دست معتمدین قابل حل است

  • کد خبر : 151153
  • 19 اسفند 1400 - 13:25
بخش عمده‌ای از مسائل سیستان و بلوچستان به دست معتمدین قابل حل است
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: نقش سران طوایف و قبایل در جهت تامین امنیت استان مطلوب بوده که باید به دنبال تقویت و گسترش بیش از پیش آن باشیم.

آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان در همایش قبایل و طوایف استان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به بیان فضیلت‌ها و اعمال وارد شده در این ماه پرداخت و اظهار داشت: ماه شعبان پس از ماه رجب دومین مرحله برای کسب آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است و استغفار، تکرار ذکر لا اله الا الله، صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و همچنین قرائت صلوات و مناجات شعبانیه در هنگام ظهر هر روز از اعمال وارد شده در این ماه است.

وی به قرائت و تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه پرداخت و افزود: ابتدای این زیارت با تمثیل هایی در خصوص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آغاز می شود به گونه ای که پیامبر و خاندانش درخت نبوت و کشتی نجاتی که مردم را به ساحل امن می‌رسانند، معرفی می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان ادامه داد: در قسمت سوم چنین بیان شده که خداوندا بر پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) درود فرست که اینها محدوده محافظت شده ای هستند که به پناهجویان پناه می دهند اما از دست ما کاری برای آنها برنمی‌آید و در ادامه صلوات چنین بیان شده که پیامبر و اهل بیتش مردمان نیکی هستند که تابعیت از آن‌ها را بر ما واجب کردی که ما در این جهت کاستی‌هایی داریم و خواستار بخشش هستیم.

آیت الله محامی گفت: در ادامه این صلوات به بیان سه درخواست می پردازیم مبنی بر اینکه خدایا مرا با عبادت و اطاعت خود دریاب و آباد کن؛ مرا با گناه خار مکن و خدایا توفیق عنایت کن تا به نیاز نیازمندان برسم و در این امتحان سربلند شدم.

وی تصریح کرد: در ادامه این صلوات بیان می شود که خداوندا ماه شعبان یک ماه ویژه است و آن را در رحمت و رضوان خویش قرار داده‌ای و پیامبر اکرم(ص) در ایام این ماه همواره به مناجات و عبادت می پرداخت و به ما توفیق عنایت کن تا ادامه دهنده این راه باشیم و پیامبر را برای ما شفیع و یک راه هموار قرار بدهد.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان با الهام از صلوات شعبانیه به بیان نکات مد نظر پرداخت و گفت: تلاش برای رشد ایمان و خداباوری در میان مردم اولین کار ویژه رسول گرامی اسلام بود و پیامبر(ص) در این جهت از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

وی رشد اخلاق و مکارم اخلاقی را دومین کار ویژه پیامبر(ص) عنوان کرد و افزود: پیامبر تلاش کرد تا در دوران جاهلیت عرب، اخلاق را ارتقاء دهد و چنین عنوان کرد که مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را برای جامعه بشریت تمام کنم.

آیت الله محامی تصریح کرد: تلاش برای رشد علمی، سواد و آگاهی سومین کار ویژه پیامبر(ص) بود آن هم در دوره‌ای که مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند و ایشان از هر فرصتی برای رشد جامعه اسلامی استفاده می‌کرد.

وی تلاش برای رشد آگاهی و دانش جامعه اسلامی؛ تلاش در جهت تقویت اخوت و انسجام جامعه اسلامی و جلوگیری از جنگ و خونریزی؛ تاسیس، حفظ و حراست حکومت اسلامی و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم را از دیگر کار ویژه‌های مهم پیامبر(ص) دانست و عنوان کرد: پیامبر(ص) جهت برقراری صلح‌ در بین طیف‌های مختلف مردم در تلاش بود و بلافاصله بعد از آمدن به یثرب اقدام به پایه ریزی حکومت اسلامی کرده و در تلاش بود تا امنیت آن را حفظ کند و در این جهت در مقابل بسیاری از دشمنان ایستادگی کرد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مسائل استان به دست معتمدین و سران طوایف و قبایل قابل حل است که اگر به دنبال گره‌گشایی باشند بسیاری از کارها میسر است و همه به عنوان مسلمان وظیفه داریم به پیامبر(ص) اقتدا کنیم و کسانی که در این جهت توانایی دارند دارای مسئولیت بیشتری هستند.

وی با بیان این که تاثیر عملکرد افراد شاخص در جامعه بیشتر از عموم مردم است، ادامه داد: باید در افزایش ایمان و خداباوری بین مردم تلاش کرده و مشخص کنیم که چه میزان در برنامه ها و عملکرد خود مسائل اخلاقی را در طوایف خود گسترش می‌دهیم.

امام جمعه زاهدان افزود: باید جوانان و فرزندان طوایف خود را تشویق به تحصیل کرده و تا حد توان بستر آن را تامین نماییم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان خواستار تلاش در جهت تقویت اخوت و برادری در بین قبایل و طوایف شد و عنوان کرد: باید مشخص شود که در این خصوص چه اقداماتی شده و فرهنگ‌سازی به گونه‌ای صورت گیرد که اسلحه غیر مُجاز در جامعه وجود نداشته باشد و یا به راحتی مورد استفاده قرار نگیرد و روحیه برادری بین طوایف گسترش یابد زیرا این یکی از آسیب‌های بزرگ در استان ماست.

وی ادامه داد: در این جهت سران قبایل و طوایف پس از وقوع درگیری و قتل‌های صورت گرفته به دنبال ایجاد صلح هستند که جای تقدیر دارد اما علاوه بر درمان باید برای پیشگیری طراحی داشته باشید.

آیت‌الله محامی گفت: نقش سران طوایف و قبایل در جهت تامین امنیت استان مطلوب بوده که باید به دنبال تقویت و گسترش بیش از پیش آن باشیم.

وی ادامه داد: خلأهایی در برخی موارد وجود دارد که باعث ملتهب شدن فضا ملتهب می گردد و باید همه دست به دست هم دهیم تا امنیت حفظ شود.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌ و بلوچستان عنوان کرد: هر کس در خانواده و طایفه خود باید به دنبال پاسخگویی به نیازهای نیازمندان باشد زیرا برخی زندگی ها شایسته مردم نیست و باید در حد توان به دنبال حل مشکلات آنها باشیم زیرا اگر کاری از دست ما برآید و انجام ندهیم فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی استان، شرایط برای شتاب خدمت رسانی به مردم و رشد و توسعه فراهم است و با همکاری و همدلی باید به دنبال رشد اقتصادی، پیشرفت و آبادانی استان باشیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: محرومیت اصلی عدم استفاده از ظرفیت استان است و باید توجه داشته باشیم که رشد علمی، عمرانی و اقتصادی تامین کننده امنیت پایدار در استان است.

وی خواستار پیگیری مطالبات به حق مردم توسط سران طوایف و قبایل شد و تاکید کرد: باید از مطالبات مردم آگاه و به طور جدی پیگیری کنید و توجه داشته باشید که همه مطالبات محقق نخواهد شد و باید به تدریج فهرست مشکلات را دنبال و کار را به نتیجه برسانیم و نهایت همراهی و همکاری با مسئولان نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: همه چیز به مسئولان مربوط نمی شود و بخش عمده ای از کار به خود ما بر می گردد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مهاجرت مردم از محل زندگی خود به سایر مناطق عامل کاهش جمعیت و عدم پیشرفت منطقه خواهد شد یا در مواردی افراد توانمند استان خواستار انتقال به سایر استان‌ها هستند که باید تغییر رویه صورت گیرد و نیروهای شاغل و بازنشسته در استان مانده و برای استان خود کار کنند.

آیت‌الله محامی خواستار افزایش توجه و حمایت بیشتر از سرمایه گذاری بومی و غیر بومی در استان شد و عنوان داشت: گاهی شنیده می شود که برخی مردم با سرمایه‌گذاران مقابله می‌کنند که سرمایه گذاران همواره از عدم همکاری ها در استان شکایت دارند که باید این فرهنگ بین مردم قوم و طایفه نهادینه شود تا با استفاده از همه ظرفیت ها شرایط برای توسعه و آبادانی استان بیش از پیش فراهم شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=151153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.