• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قصرقند قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

  • کد خبر : 158549
  • 12 مرداد 1402 - 8:24
همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قصرقند قطع/ ساخت پل حلال مشکلات
هاتف سیستان و بلوچستان - بارندگی و طغیان ۹ مرتبه رودخانه کاجو علاوه‌بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت، بگ و هزاره‌ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و مردم برای تردد از لودر استفاده می‌کنند و تنها راه، تکمیل پل بر روی رودخانه است.

مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند بیش از ۳۷ سال در انتظار تکمیل و آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه وحشتناک روستای جنگل ۱۸ نفر در اثر واژگونی خودرو فوت و ۹۳ نفر زخمی شده‌اند.

برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی بیش از هفت هزار نفر تسریع و همچنین ساخت پل بر روی رودخانه کاجو در محدوده روستای حمیری، روستای جنگل و چندین جای دیگر مسیر رودخانه کاجو تا روستای میرچ و پتهک و ادامه آن تا روستای گو و متسنگ ساخته شود.

بارندگی‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان در این فصل مونسون قبل از تیرآغاز و در یک ماه اخیر به اوج رسیده و با هر بارندگی تلفن این روستاها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می‌شود به همین سبب ضروریست برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت‌های تلفن و اینترنت و امکانات بهداشتی ودرمانی آن چاره اندیشی اساسی شود.

روستاهای محدوده رودخانه کاجو از نزدیکی سد زیردان تا هزارهای، حمیری، عزیزآباد، منطقه کوشاتها، شادیگور، جنگل و تا دهیرک و پتهک راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

در زمان بارندگی تا یک ماه راه بسته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو به همراه ساخت پل ها و آسفالت کامل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سایر راهها و آسفالت آنها نیز به همین میزان اعتبار نیاز دارند.

محمدکریم عزیزی گفت: در زمان بارندگی ها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند و سبب می شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می شود.

وی گفت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور افزود: این شهرستان ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل می مانند.

وی اظهارکرد: در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

عزیزی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۲۶ روستا از شادیگور تا پتهک و گو متسنگ حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.

وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی شود.

در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد

وی بیان کرد: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.

عزیزی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.

وی از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسائل و مشکلات قصرقند پیگیری نمی شود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.

رئیس شورای اسلامی قصرقند از عدم استقرار ادارات مستقل در این شهرستان انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه های زیادی متحمل شوند.

وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

عزیزی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

قصرقند

۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه کاجو و ساخت پل ها نیاز است

سرپرست فرمانداری قصرقندبا اشاره به اینکه این شهرستان از نظر شاخص آسفالت راهها در حد خیلی پایین است و بیشتر راهها خاکی و فاقد پل است، گفت: بارندگی و طغیان رودخانه همیشه راه مردم ساکن در دو طرف رودخانه کاجو را مسدود می کند و تنها راه ساخت چندین دستگاه پل از قصرقند تا آخرین نقطه کاجو و بازگشایی و آسفالت راه به همراه ساخت ابنیه فنی و پل در محدوده حمیری و حاشیه سد زیردان است.

احمدرضا هاشمزهی با بیان اینکه چنانچه ۹۰۰ میلیارد تومان بصورت ویژه برای حوزه راههای قصرقند تخصیص پیدا کنند در کمتر از یکسال بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسفالت راهها و ساخت پل خواهیم بود و این رضایتمندی مردم را بدنبال خواهد داشت، افزود: باران در روزهای گذشته علاوه‌بر بستن مسیر قصرقند – تلنگ – کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده است.

وی گفت: بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستاهای حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر است.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: این راه‌های روستایی که از هفته‌های قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلاب‌های پی‌درپی رودخانه کاجو همچنان بسته مانده است.

وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

هاشمزهی تاکید کرد: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست می‌شود از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند.

بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستاهای حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر استوی تصریح کرد: با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۲روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می‌شود و حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب هستند.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: در یک ماه اخیر شاهد بارش باران‌های مونسونی در نقاط مختلف قصرقند بویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.

وی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه می‌شود اهالی پایین دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل‌های قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

هاشمزهی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است، افزود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

وی اظهارداشت: پس از پایان بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه‌های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارات اعزام خواهند شد.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: براساس پیش بینی‌های هواشناسی بارش‌ها برای روزهای آینده نیز در منطقه قصرقند و ارتفاعات شمالی این منطقه افزایش خواهد یافت و احتمال سیل و طغیان مجدد وجود دارد.

قصرقند

طغیان رودخانه ها و جابجایی بیماران با لودر در قصرقند

وی افزود: هنگام بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

هاشمزهی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند انجام و در یک سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت های زیادی به مردم وارد و راه بسته می شود.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: در حال حاضر تمام زمین های زراعی و خانه های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

وی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون ‌شهری بویژه مسیل ها خودداری کنند.

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی مونسون به بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های اخیر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی این استان خسارت وارد کرد.

محمد کرمی اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر در جنوب استان کم آبی این مناطق را کاهش داد اما به برخی از زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف خسارت وارد کرد.

وی افزود: بیشترین خسارت در حوزه تاسیسات برق، راه‌های ارتباطی، سیل بندها و کشاورزی بوده که برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به این زیر ساخت‌ها خسارت وارد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در برابر بحران‌ها آمادگی کامل داشته باشند تا خسارت ها به حداقل برسد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.