• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

باغ هایی که در منطقه دشتیاری آب شرب می نوشند!

  • کد خبر : 159387
  • 11 شهریور 1402 - 23:34
باغ هایی که در منطقه دشتیاری آب شرب می نوشند!
هاتف سیستان و بلوچستان - عدم استفاده صحیح از آب شرب و بهداشتی در منطقه بزرگ دشتیاری (پلان،پیرسهراب،تلنگ) موجب کمبود آب شدید شده است بطوریکه کشاورزان آب شرب را برای آبیاری مزارع و باغهای کشاورزی استفاده می کنند اما مردم ساعتها در انتظار آب هستند.

به گزارش خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان،با وجود خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان اما یکی از مشکلات موجود در سیستان و بلوچستان عدم مدیریت و استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس است به گونه ای که همین امر موجب هدر رفت میلیونهای مترمکعب آب در طول سال در استان می شود.

در این میان بیشترین آب در بخش کشاورزی هدر می رود و این درحالی است که اکثر آب در دسترس نیز به همین بخش اختصاص یافته است اما متاسفانه کشاورزان در بسیاری موارد سهم سایر زمینه های مصرفی به خصوص آب شرب را نیز به کشاورزی اختصاص می دهند که موجب افت شدید فشار آب از یک سو و از دست رفتن منابع آبی و بی آبی مردم به خصوص در روستاها شده است.

آب شرب در زمینهای کشاورزی

در تازه ترین دست از این موارد در روستاهای بخش های پلان، پیرسهراب و تلنگ در حالی که از سد زیردان برای تامین آب آشامیدنی مردم استفاده می شود و پس از گندزدایی و صرف هزینه های گزاف در لوله های آب شرب پمپاژ می شود اما درنهایت این آب به جای اینکه در لیوان آب و مصارف خانگی صرف شود سر از باغهای کشاورزی در می آورد.

طبق گزارشهای محلی قریب به چند ساعت در طول روز مردم روستاهای منطقه بزرگ دشتیاری با قطعی کامل آب شرب مواجه هستند اما در همین ساعات پمپهای آب شرب در حداکثر توان کاری قرار دارند.

این امر هر چند نمی تواند نیاز کشاورزان را نیز از آب مورد نیاز برطرف کند اما ضربه غیر قابل جبران به بهداشت عمومی روستاهای دچار اختلال در شبکه آب بهداشتی وارد می کند.

مسئولان با متخلفان برخورد کنند

مردم دشتیاری در گفتگو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان خواستار رسیدگی فوری مسئولان و برخورد با خاطیان شدند. مشکل اصلی از آنجا شروع می شود که اکثر خانه های بخش پلان،پیرسهراب و تلنگ در واقع خانه باغ هستند و مردم که از هم اکنون با گرمای شدید و کمبود آب مواجه شده اند ناگزیر از مصرف آب شرب در باغها برای جلوگیری از خشک شدن درختان هستند.

این امر موجب می شود مردم روستاهای منطقه بزرگ دشتیاری عملا با وجود اختصاص زیر ساخت و هزینه های هنگفت با عدم دسترسی به آب مواجه شوند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=159387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.