• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

برای توسعه سواحل مکران برنامه توسعه محور متوازن پنج ساله ای تدوین شود

  • کد خبر : 153305
  • 25 مهر 1401 - 14:12
برای توسعه سواحل مکران برنامه توسعه محور متوازن پنج ساله ای تدوین شود
هاتف سیستان و بلوچستان - دبیر شورایعالی توسعه سواحل مکران گفت: بدنبال آن هستیم که یک سند پنج ساله ای را تدوین کنیم که دارای یک طرح منسجم یک پارچه و در درون خودش سازگار و رفع کننده مرجع مشکلات و معطوف به نتایج مطلوبی باشد.

سردار حسین دهقان دبیر شورایعالی توسعه سواحل مکران در شورای اداری شهرستان چابهار اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سال هشتاد و هفت اصرار بر این می‌کنند که منطقه سواحل مکران مهم و دارای اهمیت می باشد و به این منطقه توجه شود. دولت ها برنامه های اجرایی همسو با توسعه محلی را داشته باشند ما حمایت ها و توجه های لازم را داریم و ما در این دولت نیز تصمیم گرفته ایم تا کارهایی که در منطقه سواحل مکران تا به امروز به عناوین مختلف روی زمین مانده است را به فعلیت برسانیم.

وی افزود: توسعه سواحل مکران در سطح فراملی، ملی و محلی در منطقه مکران به عنوان یک پیشران توسعه ملی در دو دهه پیش رو کشور می‌تواند ایفای نقش کند این پذیرش یک سری الزام و ضرورت‌هایی با خودش همراه می‌کند که باید به شکل جدی به آنها توجه شود.

دبیر شورایعالی توسعه سواحل مکران ادامه داد: همه باید خودمان را مکلف بدانیم که مشکلاتی که به خودمون برمی‌گردد را از جلوی پای دیگران برداریم و خیلی راحت می توان این مشکلات را به مرکز ارجاع داد و این را هم بدانیم که هر مشکلی به مرکز رفت حل نخواهد شد. به فرض مثال یک واحد محلی بیاد نظر موافقی نسبت به یک موضوع بدهد در مرکز این موضوع بصورت کشاکش مستمری قرار می‌گیرد که این از نظر خودش دفاع کند و مرکز بخواهد در اصول خودش اصرار کند در این وسط زمان می‌گذرد و موضوع حل نمی شود. برعکس این موارد هم است که محلی ها نظر مخالفی اینجا بدهند و بعد مرکز بخواد نظر مثبت بدهد که وارد یک درگیری مستمر بی‌ حاصلی می شویم که نتیجه قابل اجرایی نخواهند داشت لذا سعی کنیم مسائل را محلی حل کنیم.

سردار دهقان گفت: چرا باید مردم ما اینجا بنشینند فردا نگاه کنند که آن طرف مرز همانند بندر گوادر اتفاقات خوب و توسعه های منطقه ای خوبی رخ داده است اما در کشور خودمان هیچ اتفاقی نیفتاده باشد. اگر خدا قرار بر این بود که چه‌ چیزی به این منطقه بدهد که این منطقه برخوردار، بهره‌مند، آباد، امن باشد عنصری که فراتر در این منطقه وجود دارد را خدا نمی‌ توانست بیشتر از این بدهد. طبیعت را بگیرید دریا را بگیرید معادن را بگیرید اتصالات را بگیرید موقعیت جغرافیایی را بگیرید نقشه های ژئوپولتیک را بگیرید امنیت سازیش بگیرید قدرت ارتباط برقرار کردن را بگیرید نقش لجستیکی و تامین کنندگی اش را بگیرید نقش صنعت و  هر چی که شما بخواهید این طبیعت و این داشته‌ ها و این داده‌ها را در اختیار خودش دارد ما حق نداریم اینجا بنشینم گلایه کنیم.

زبان و لباس بلوچی نشانه فرهنگ غنی و ایرانی مردمان بلوچستان است

وی تصریح کرد: همه ما و شما مخصوصا محلی ها با تمام وجودمون متعهد و باورمند باشیم به اینکه بایستی ظرفیت‌ های نهفته‌ این منطقه را بارور کنیم و از ثمراتش محلی‌ ها و در سطح ملی و فراملی را بتوانیم بهره مند کنیم و این نیازمند یک برنامه‌ی منسجمی است که بتواند ما را مطمئن کند که در مسیری قرار گرفته ایم که دارای نتایج قابل وصول می باشد.

وی تاکید کرد: برای تغییر این منطقه و قرار دادن آن در ریل توسعه یک برنامه‌ ی مشخص پنج ساله تعریف خواهیم کرد که در این برنامه پنج ساله صرفا نگاهامون نگاه پروژه محور نباشد ضمن اینکه ما پروژه باید اجرا کنیم. نگاه ما توانمندسازی و توسعه‌ ی عمومی منطقه باشد با این نگاه بیایم ببینیم پروژه‌های محوری و اهرمی ما کدام اند و به مردم پیام بدهند که قراره اتفاقی بیفتد ما به حضور و حمایت مردم نیاز داریم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=153305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.