• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
حق آبه قانونی سیستان

کمبود آب در چاه نیمه‌ها

  • کد خبر : 153944
  • 13 آذر 1401 - 11:05
کمبود آب در چاه نیمه‌ها
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیر عامل آبفا سیستان و بلوچستان گفت: بدعهدی کشور همسایه در رابطه با حق آبه قانونی ایران موجب شد تا با کمبود اب در مخازن آبی چاه نیمه ها روبرو شویم.

قاسمی در بازدید از چاه نمیه های منطقه سیستان افزود: در پنجاه سال اخیر خشکسالی های منطقه سیستان بی سابقه بوده است. مدیر عامل آبفا استان گفت: بدعهدی کشور همسایه یعنی افغانستان در رابطه با حق آبه قانونی ایران موجب شد تا با کمبود اب در مخازن آبی چاه نیمه ها روبرو شویم قاسمی اضافه کرد:چاه نیمه ها محل تامین آب شرب شهرها و روستاهای شمال استان و شهر زاهدان است.
وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط قرار شد اقداماتی بصورت همزمان جهت رفع این مشکل انجام شود.
قاسمی اظهار کرد: به منظور کاهش وابستگی تأمین آب شرب منطقه سیستان به آب‌های مرزی، توسعه زیرساخت‌های موجود و بررسی منابع آبی جدید در دستور کار قرار گرفت.
قاسمی تصریح کرد: برای جدا کردن آب زاهدان از چاه نیمه ها قرار شد تا ۵۰ حلقه چاه در ۷۰ کیلومتری زاهدان حفر شود تا دبی مورد نیاز تامین شود. وی گفت: برای حوزه سیستان نیز قرار است با اجرای یک طرح از تبخیر آب جلوگیری و حجم باقی مانده ذخیره شود.
معاون امور مشترکان آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان نیز در خصوص بحث کم آبی شهر زاهدان گفت: شهر زاهدان با کمبود منابع آبی روبروست ،این کمبود در حال حاضر بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ لیتر بر ثانیه برآورد شده است.
سرگلزایی افزود: محدودیت منابع آبی می طلبد تا مشترکان صرفه جویی اعمال کنند.
معاون امور مشترکان آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان گفت: نیاز شهروندان زاهدانی دو هزارو ۲۰۰ لیتر در ثانیه است. وی ادامه داد: این درحالی است که میزان تولید بابهره گیری از تمامی منابع آبی موجود بین هزارو ۵۰۰ تا هزار و۷۰۰ لیتر برثانیه است.
وی با اشاره به اینکه در فصل پاییز بسر می بریم و امکان تنظیم و مصرف بهینه آب وجود دارد اظهار کرد: استفاده از سرشیرهای کاهنده یکی از راههای کاهش مصرف و کمک به ذخیره مناسب آب برای فصل پرمصرف است.
معاون امور مشترکان آب و فاضلاب استان گفت: روندکاهشی بارش درچند سال  گذشته موجب شده است تا از منابع جدید آب استفاده کنیم و لازم است تا با مدیریت مصرف به طولانی شدن عمر این ذخایر کمک کنیم.
همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز گفت: نزدیک به ۵۰ درصد منابع آبی این استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که وابستگی مستقیمی به نزولات جوی دارد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=153944

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.