• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

کتاب مکران صدمین اثر هنرمند سیستان و بلوچستان منتشر شد

  • کد خبر : 156042
  • 28 فروردین 1402 - 20:13
کتاب مکران صدمین اثر هنرمند سیستان و بلوچستان منتشر شد
هاتف سیستان و بلوچستان - کتاب مکران بلوچ‌ های ایران از نگاهی دیگر به قلم یاسین قاسمی بجد، که خود زاده‌ی همین منطقه است، ابعاد مختلف زندگی مردمان بلوچ را مورد پژوهش قرار می‌دهد. ساختارهای مذهبی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی، از مسائل مورد‌توجه نویسنده در این کتاب‌ هستند. او پیشینه‌ی این قوم سرشناس در ایران را مطالعه می‌کند و دریافت‌های خود را با خواننده به اشتراک می‌گذارد.

در کتاب مکران-بلوچ‌ های ایران از نگاهی دیگر، به سراغ زندگی مردمان بلوچ می‌رود، نویسنده این کتاب که خود متولد همین منطقه است، تلاش داشته تا در این کتاب دیدگاه متفاوتی نسبت به قوم بلوچ ارائه دهد. این مردمان از شناخته‌شده‌ترین اقوام ایران‌ زمین هستند. مکران بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر کتابی است که نگاه جامعی به تمامی ابعاد زندگی آن‌ها دارد و از زوایای مختلفی به این موضوع نگاه می‌کند.

اقوام بلوچ، علاوه‌ بر ایران، در پاکستان، افغانستان و آفریقا هم سکونت دارند. با این حال، این کتاب تنها به بررسی زندگی بلوچ‌ های ساکن ایران می‌پردازد. فصل اول کتاب، با بررسی شرایط جغرافیایی منطقه‌ی بلوچستان آغاز می‌شود. جغرافیا، شرایط اقلیمی و آب‎‌وهوا، تا حد قابل‌ توجهی در جنبه‌های مختلف زندگی مردم نقشی تعیین‌کننده دارند. در نتیجه، لازم است که در ابتدای بحث، مورد توجه قرار بگیرند.

به گفته‌ ی هنری فیلد، باستان‌شناس آمریکایی، منطقه‌ ی بلوچستان در خاک ایران به چهار قسمت مکران، ناحیه‌ی سرحد، دشت بنپور (بمپور) و دیزک تقسیم می‌شود. مکران، نامی است که به بخش مشخصی از بلوچستان ایران، گفته می‌شود. مورخان و باستان‌شناسان، بافت گیاهی این منطقه را به‌کرات شرح داده‌اند. آریان، مورخ یونانی، در این باره نوشته: «بخش‌های سبز و حاصل‌خیزی به‌طور پراکنده در برخی نقاط وجود دارند.» او در ادامه به گیاهان دارویی و معطر این منطقه، اشاره می‌کند. این درحالی است که اغلب بر صحراهای بی‌آب‌ و علف و چشم‌ اندازهای بیابانی مکران تأکید می‌شود. در حقیقت، هیچ کدام از این توصیفات بیراه نیستند و همگی از تنوع آب‌ و هوا در این سرزمین ناشی می‌شوند.

تنوع آب‌ و هوایی باعث می‌شود تا باقی جنبه‌ های زندگی هم از گوناگونی برخوردار باشد. یاسین قاسمی بجد در فصل دوم، سراغ تاریخ این سرزمین می‌رود و در ادامه، به مباحث سیاسی و اقتصادی وارد می‌شود. اعتقادات مذهبی و فرهنگ عامه هم در ادامه‌ی کتاب مکران بررسی می‌شوند. هنرهای دستی اقوام بلوچ، موسیقی‌ های سنتی، ادبیات و نحوه‌ی پوشش و معماری از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌ اند.

کتاب مکران-بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر را انتشارات جزیره کتاب منتشر کرده است و به کسانی که مشتاق آشنایی با شرایط زندگی اقوام مختلف ایرانی هستند، علاقه‌مندان به فرهنگ مردم بلوچ و فعالان حوزه‌ی مردم‌ شناسی پیشنهاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. از کجا بخرم؟

    • سلام دوست عریر از سایت کتاب راه نسخه الکترونیک قابل دریافت است.
      همچنین نسخه چاپی رو هم از کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌های شهر می‌تونید تهیه کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.