• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
6

چهار شهرستان قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارند

  • کد خبر : 157170
  • 11 خرداد 1402 - 1:54
چهار شهرستان قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارند
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در منطقه سیستان و بلوچستان 6 دهم تخت است و مردم از نظر شاخص های سلامت در حد خیلی پایینی هستند بطوریکه هم اینک چهار شهرستان قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارند.

معین الدین سعیدی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به کمبود تخت در مناطق مختلف جنوب بلوچستان از وزیر بهداشت و درمان کشور درخواست ویژه دارم تا با فوریت نسبت به تجهیز بیمارستان نیروی دریایی کنارک و ساخت بیمارستان بخش پلان دشتیاری بزرگ اقدام کنند.

وی بیان کرد: منطقه جنوب بلوچستان برای رسیدن به سرانه استاندارد کشوری در زمینه تخت بیمارستانی نیازمند تخصیص اعتبار برای بهره برداری از یک هزار و ۶۰۰ تخت جدید بیمارستانی هستند تا شاهد حل مشکلات و ارتقا شاخص حوزه سلامت باشیم.

وی گفت: اینکه مرکز شهرستان دشتیاری، شهرستان قصرقند، شهرستان زرآباد و کنارک حتی یک تخت بیمارستانی نداشته باشد از موارد نادر در کشور است لذا ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در قصرقند، بیمارستان ۹۶ تختخوابی در زرآباد، بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در کنارک، ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در دشتیاری و ساخت بیمارستان حداقل یک هزار تختی در شهر چابهار از ضرورتهای مهم است تا شاهد کاهش مشکلات حوزه بهداشت و درمان و جلوگیری از سفر بیماران به سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیکشهر نیز ۱۰۰ تخت بیمارستانی جدید نیاز دارد که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر چندین ماه است که قول داده بیمارستان ۲۲ بهمن قبلی را احیا کند ولی قول خودش را عملی نکرده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان و مسوولان محلی بویژه مدیران کل استانی به‌ مشکلات شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در حوزه بهداشت و درمان فوری رسیدگی کنند تا شاهد آبادانی این خطه از استان باشیم، افزود: چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران نیازمند ساخت بیمارستان حداقل یک‌هزار تخت با تجهیزات روز پزشکی و نیروی انسانی و آوردن تخصص های مختلف است.

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان در گذشته بجای ساخت بیمارستان در چابهار درمانگاه ۲۵ تختخوابی تامین اجتماعی را با اضافه کردن تخت به بیمارستان تبدیل کرده اند که هم اینک تنها تابلو بیمارستان را دارد و فاقد امکانات و پزشک و متخصص است و همچنان مردم در رنج هستند.

سعیدی گفت: شهرستان چابهار از نظر شاخص های سلامت در رتبه های پایین و از نظر پزشک و کادر بهداشتی ودرمانی در کمبود شدید قرار دارد و هم اینک مشکل دارو نیز به آن اضافه شده است. آیا وقتش نرسیده مسوولان فکری به حال حوزه سلامت بکنند و مردم را از مرگ نجات دهند.

وی بیان کرد: کمبودهای بهداشتی ودرمانی در جنوب سیستان وبلوچستان خیلی زیاد است و باید برای رسیدن به حداقل ها در حوزه بهداشت ودرمان تلاش شود تا مردم از خدمات مناسبی در این حوزه بهره مند شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین درخواست مردم در حوزه بهداشت ودرمان تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار و به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام است که امیدواریم هر چه سریعتر محقق و بعد از گذشت پنج سال از کلنگ‌زنی تعیین تکلیف و سریعتر بهره بهره برداری شود.

سعیدی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در مجموع بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان را زیر پوشش دارد و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر مساحت و جمعیت زیرپوشش است، افزود: رئیس جمهور در ۲ سال گذشته قول راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی در چابهار را دادند که تاکنون وزارت بهداشت به وعده رئیس دولت سیزدهم لبیک نگفته است.

وی افزود: موضوع احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار که در سال ۱۳۹۷ کلنگ زنی شده است در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و روز به روز شاهد این هستیم که مشکلات مردم در حوزه دارو و درمان بیش تر می شود و اگر برای این وضعیت تدبیر نکنند ما شاهد یک فاجعه بهداشتی و درمانی در سواحل مکران هستیم.

وی اظهار کرد: همچنین پروژه های محرومیت زدایی هم هنوز فعال نشده اند و سرانه های ما در حوزه بهداشت و درمان فاجعه بار است و روز به روز هم بیش تر می شود و مردم شرایط فاجعه باری را تحمل می کنند البته تدبیر لازم هم دیده نمی شود.

وی ادامه داد: ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی از خواسته های بحق مردم محروم این منطقه است و باید مردم از امکانات لازم و پزشک بهره مند باشند تا مجبور به عزیمت به سایر استان‌های کشور نباشند.

وی گفت: شهرستان بندری چابهار با وجود داشتن فرصت‌های خوب تجاری، اقتصادی و گردشگری متأسفانه از محروم ترین نقاط ایران از نظر شاخص‌های بهره‌مندی از آب، آموزش، راه، بهداشت، برق، تلفن و اینترنت است و هنوز شاخص بهره مندی مردم از آب سالم و بهداشتی کمتر از سایر نقاط کشور است.

وی تکمیل طرح‌های نیمه تمام بهداشتی و درمانی، تخصیص ردیف ملی برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، اعزام پزشک براساس چارت سازمانی مصوب و تکمیل خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی ودرمانی در چابهار را خواستار شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.