• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

یک سر گانڈو در طبیعت بلوچستان رها سازی شد

  • کد خبر : 160031
  • 02 مهر 1402 - 18:46
یک سر گانڈو در طبیعت بلوچستان رها سازی شد
هاتف سیستان و بلوچستان - سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از زنده‌گیری و رهاسازی یک سر تمساح پوزه کوتاه بلوچستانی در استان خبر داد.

محمدرضا علیمرادی سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: سد شهر مرزی پیشین یکی از تالاب های است که محل پرورش این نوع از کرکودیل است، با بارش باران و جاری شدن رودخانه سرباز، مسیری آبی برای آنها باز می شود که از طریق رودخانه از سد خارج شده و به سمت خشکی می آیند.

وی افزود: با سریز شدن این سد نیز، برخی از آنها به پایین دست سد می آیند به همین دلیل در این مناطق شنا در رودخانه باهوکلات یا سرباز اصلا توصیه نمی شود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از گزارش‌ و اخبار واصله توسط بومیان منطقه و دوستداران محیط زیست در جنوب سیستان و بلوچستان مبنی بر وجود یک سر بچه تمساح از گونه پوزه کوتاه بلوچستانی با نام محلی «گانڈو» در محدوده روستایی، بلافاصله مأمورین یگان حفاظت و همیاران محیط زیست به محل اعزام و اقدام به زنده‌گیری آن کردند.

علیمرادی گفت: این بچه تمساح پس از بررسی و بیومتری و اطمینان از سلامت و قابلیت بازگشت به طبیعت، توسط محیط‌ بانان در زیستگاه و دامان طبیعت رهاسازی شد.

در استان سیستان و بلوچستان خواستگاه این کروکودیل پوزه کوتاه شهرستان سرباز است. گاندو یا تمساح پوزه‌ کوتاه (به بلوچی: گانڈو) نوعی کروکودیل بومی شبه‌قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور است

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=160031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.