• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

آخرین وضعیت سیل و بارندگی در بلوچستان

  • کد خبر : 161119
  • 30 مهر 1402 - 11:31
آخرین وضعیت سیل و بارندگی در بلوچستان

پس از ماه‌ها انتظار سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان فعال و بارندگی در برخی از نقاط این استان پهناور که همواره با معضل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند علاوه بر سیراب‌کردن زمین‌های تشنه، زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را هم مهیا کرد. بارش بارانی که فضای شهرها را طراوتی بهاری بخشیده و با طغیان رودخانه‌های […]

پس از ماه‌ها انتظار سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان فعال و بارندگی در برخی از نقاط این استان پهناور که همواره با معضل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند علاوه بر سیراب‌کردن زمین‌های تشنه، زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را هم مهیا کرد.

بارش بارانی که فضای شهرها را طراوتی بهاری بخشیده و با طغیان رودخانه‌های محلی، فصلی تازه برای زندگی فراهم کرده چرا که روزنه‌ای از امید در بین مردم منطقه بویژه کشاورزان به وجود آورده است.

بارش باران الهی در حالی زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را فراهم و سفره‌های آب زیرزمینی را سیراب کرد که در برخی از نقاط مانند شهرستان نیکشهر منجر به اختلال در تردد شهروندان شده است.

به گفته اهالی منطقه «کوچینک» و «آبگاه» در این منطقه پنج رودخانه فصلی قرار دارد که در فصل بارش‌ها با طغیان این رودخانه‌ها مردم ساعت‌ها در انتظار فروکش‌کردن آب می‌مانند که این مهم می‌طلبد تا مسوولان تدابیری برای رفع این مشکل اهالی بیندیشند.

مسدود بودن راه ۱۲ روستا و قطعی برق ۶ روستا پس از گذشت یک روز

معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار گفت: بارش باران و جاری شدن سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته راه ۱۲ روستای این شهرستان در بخش پیرسهراب و پلان را بسته است و قطعی برق ۶ روستا پس از گذشت یک روز ادامه دارد.

دادکریم بلوچ اظهار داشت: متاسفانه از روز گذشته تاکنون محورهای پیرسهراب به هوشمب، عورکی، کلسکان، رگتی و راه محدوده روستاهای فتحعلی کلات مسدود است و تردد پس از فروکش کردن آب میسر می شود.

وی بیان کرد: وجود بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه خاکی، نداشتن پل بر روی رودخانه ها و خاکی بودن مسیرها تردد در زمان بارندگی را به دلیل لغزندگی جاده به جمع شدن گل و لای سخت می کند که نیاز است هر چه سریعتر جاده های روستایی چابهار با تخصیص اعتبار آسفالت و ابنیه فنی و پل های مسیر تکمیل شوند.

وی ادامه داد: بخش پیرسهراب از نظر راه آسفالته و استانداردسازی راهها محرومیت زیادی دارد و در کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب مسیرهای روستایی تا چندین روز قابل تردد نیستند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار گفت: روستاهای سردج، ندکان، شفی محمد، شهداد و هوشمب تا سدزیردان برق از روز گذشته قطع است و به دلیل بسته شدن مسیرها امکان اعزام نیروی برق نیست، به محض فروکش کردن آب اداره برق به این روستا اعزام تا مشکلات قطعی برق را حل کنند.

امدادرسانی به ۳۳ آسیب‌دیده از سیل در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۳۳ آسیب‌دیده از سیل و آبگرفتگی معابر در روزهای اخیر در شهرستان نیکشهر خبر داد.

محمدمهدی سجادی اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان نیکشهر خدمات امدادرسانی توسط سه تیم از نجاتگران به همراه ۲ خودرو انجام شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۴ نفر در قالب پنج خانوار در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو و سبدهای غذایی بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال‌احمر به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حادثه‌دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه‌دیده هستند.

نیکشهر رکورددار بیشترین بارش باران

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ۱۸ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی گزارش باران داشته‌ایم که هیچان ۴۹، قصرقند ۱۶.۵، هلنچگان از توابع بزمان ۲۲ و پیشین ۹.۱ میلی‌متر بارش داشته‌اند.

محسن حیدری بیان کرد: تا اواسط هفته بویژه فردا شرایط برای افزایش ابر و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید لحظه‌ای، بارش تگرگ و به همراه صاعقه در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان فراهم است.

وی گفت: در جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌ها بیشتر بوده و جاری‌شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: موج بارشی دوم از چهارشنبه تا پایان هفته در نواحی شمالی و غربی استان فعالیت خواهد داشت و دوشنبه در شمال استان نیز باد و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد تا در فعالیت‌های کوهنوردی احتیاط کرده و از اسکان در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و چرای دام در ارتفاعات و حاشیه مسیل‌ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

فوت ۲ نفر بر اثر برخورد صاعقه در راسک

فرماندار راسک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی همراه با رعدوبرق شدید در این شهرستان ۲ نفر بر اثر برخورد صاعقه جان باختند.

سلیم کدخدا اظهار کرد: هویت این افراد آقای «عبدالغفور دردور» شهروند اهل روستای چراگان بخش مرکزی و یک پسربچه ۱۳ساله در روستای سولدان بنام «اسلم براهویی» از توابع بخش پیشین است.

وی بیان کرد: بارندگی‌های چند روز اخیر سبب جاری‌شدن سیلاب و سیراب‌شدن اراضی کشاورزی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شده و رودخانه ۳۱۳ کیلومتری سرباز نیز چند بار طغیان کرده است.

فرماندار راسک گفت: بارندگی تاکنون خسارتی نداشته و تمامی اعضای شورای اداری و کارشناسان برای برآورد خسارت احتمالی آماده هستند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=161119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.