• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

بلوچستان خاستگاه کریکت ایران / تکمیل ورزشگاه کریکت چابهار در گرو تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

  • کد خبر : 161241
  • 07 آبان 1402 - 9:44
بلوچستان خاستگاه کریکت ایران / تکمیل ورزشگاه کریکت چابهار در گرو تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار
هاتف سیستان و بلوچستان - بلوچستان خاستگاه کریکت ایران و 95 درصد اعضای تیم ملی و کادر فنی از این منطقه محروم هستند ساخت 2 ورزشگاه کریکت در چابهار با کمبود شدید اعتبار مواجه است یک ورزشگاه کریکت در نزدیکی دریابزرگ 13 سال بلاتکلیف بوده و همچنین بزرگ‌ترین استادیوم کریکت در منطقه آزادچابهار با پیشرفت فیزیکی ٩۵ درصد برای تکمیل نیاز به ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار دارد.

کریکت در بیش از ۱۰۰ کشور بازی می‌شود و محبوب‌ترین بازی در هند، بنگلادش، نپال، پاکستان، امارات متحده عربی، سری لانکا و استرالیا است. این بازی در انگلستان، ولز، کنیا، زیمبابوه، نپال، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها است.

زمین چمن کریکت چابهار به شعاع ۸۷ متر و مساحت ۲۴ هزار مترمربع در دست احداث است.

در این ورزشگاه ۲ محل (شرقی و غربی) به مساحت پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع برای استقرار تماشاچیان درنظر گرفته شده است.

۲ سالن بدنسازی و فضاهایی همچون اتاق مربیان، رختکن، سرویس‌های بهداشتی، استراحتگاه همراهان تیم‌ها و اتاق کمک‌های اولیه و معاینات پزشکی برای هر یک از تیم‌های کریکت از جمله امکانات این مجموعه ورزشی است.

در ورزشگاه کریکت چابهار امکانات ویژه‌ای برای حضور معلولان درنظر گرفته شده است استراحتگاه مجریان مسابقات، اتاق مانیتورینگ، اتاق تست دوپینگ، رختکن، استراحتگاه و دوش داوران ازجمله امکانات موجود در این ورزشگاه خواهد بود.

احداث ۲ مجموعه سرویس و لابی سرویس برای تماشاچیان کریکت و اتاق‌های جلسات و ویدئوکنفرانس، اتاق رسانه برای مصاحبه تیم‌ها و اتاق مدیریت نیز در این ورزشگاه جانمایی شده و در دست احداث است.

در قسمت جایگاه ویژه، محل استقرار مسوولان داخلی و خارجی، بخش پذیرایی و استقرار تیم‌های رسانه‌ای پیش‌بینی شده است.

کریکت یک ورزش تیمی است که در زمین چمن دایره‌ای یا بیضی‌شکل میان ۲ تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود.

عبدالحکیم آصفی چابهار

تکمیل ورزشگاه کریکت منطقه آزادچابهار در گرو تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزادچابهار در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات اجرایی ورزشگاه کریکت محدوده منطقه آزادچابهار در شهریورماه ۱۳۹۸ آغاز شده است و بهره‌برداری از این ورزشگاه بین‌المللی در سواحل مکُران می‌تواند باعث گسترش مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با کشورهای همسایه در حوزه‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند شود.

عبدالحکیم آصفی با اشاره به اینکه ورزشگاه کریکت در چابهار با ظرفیت چهار هزار نفر در حال ساخت است و تاکنون ١۶٠ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: یکی از پروژه‌ها ذیل اولویت‌های گردشگری مجموعه ورزشی پیلبند در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار است که یکی از بخش‌های آن ساخت استادیوم کریکت است.

وی ادامه داد: کریکت یکی از پتانسیل‌های بلوچستان است و ۹۵ درصد اعضای تیم ملی کریکت از منطقه سواحل مکران و جنوب بلوچستان هستند.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزادچابهار تصریح کرد: استادیوم کریکت، استادیوم فوتبال، انواع زمین‌های تمرین، زمین‌های بازی‌های ساحلی، داخل سالن، بسکتبال، والیبال، هندبال، ورزش‌های رزمی و ژیمناستیک در این مجموعه بزرگ ورزشی پیلبند پیش‌بینی شده است.

آصفی گفت: همچنین استادیوم فوتبال این مجموعه ظرفیت ۱۲ هزار نفری خواهد داشت و کل پروژه‌های دهکده المپیک چابهار با بودجه سازمان منطقه آزاد تامین و در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزادچابهار در سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از توسعه فضاهای ورزشی و بویژه حمایت از ورزشکاران داشته است، خاطرنشان کرد: اعزام ورزشکاران و تیم‌های ورزشی به رقابت‌های داخلی و خارجی، حمایت از رشته‌های ورزشی فوتبال، فوتسال، رشته رزمی و کریکت از جمله اقدامات این منطقه در حوزه ورزش است.

وی با بیان اینکه هدف از ساخت ورزشگاه کریکت حمایت از صدها ورزشکار این رشته پرطرفدار در منطقه جنوب سیستان وبلوچستان است، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد ملی پوشان تیم ملی کریکت ایران در تمام رده‌های سنی از حوزه شهرستان‌های چابهار، کنارک و نیکشهر هستند که این موضوع اهمیت ساخت این مجموعه بزرگ ورزشگاه کریکت را دوچندان می‌کند.

طرح های نیمه تمام ورزشی چابهار ۹ سال در انتظار تامین اعتبار 

رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار به خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طرح های ورزشی نیمه تمام در این شهرستان نظیر سالن ورزشی، زمین چمن گل بزرگ و ورزشگاه کریکت در نزدیکی دریابزرگ از سال اویل دهه ۱۳۹۰ نیمه تمام رها شده و در انتظار اعتبار بوده و همچنان برای تکمیل بلاتکلیف هستند و اعتباری برای تکمیل آنها وجود ندارد.

لعل‌ بخش امیری با اشاره به اینکه خوابگاه تیم های ملی در چهار طبقه نیز نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: عدم تکمیل طرح‌های ورزشی نظیر مجموعه ورزشی شهید ریگی، زمین چمن مصنوعی، ورزشگاه کریکت و سالن های ورزشی سبب شده تا زیرساخت های انجام گرفته قبلی نیز با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرجی بودن هوا از بین برود.

وی بیان کرد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و جایگاه ویژه اقتصادی و گردشگری باید امکانات، تجهیزات و بناهای ورزشی آن متناسب با سرانه میانگین فضاهای ورزشی کشور برسد.

وی گفت: تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی از ضرورت های این شهرستان است و بزرگترین سرمایه یک جامعه انسان ها هستند و بدون انسانها توسعه مفهومی ندارد.

وی بیان کرد: توسعه به دنبال رفاه بیشتر و لذت بیشتر انسانها از محیط و سرزمین است و ما باید برای رفاه کسانی که در این سرزمین زندگی می کنند زیرساخت ها را در تمام زمینه های از جمله ورزش فراهم کنیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: گستردگی حوزه ورزش نیاز به یک توان بالا در جهت کار در این حوزه دارد و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های ورزشی در هر شهرستان می بایست با نیازها و توانمندی های آن شهرستان سازگاری داشته باشد.

امیری توسعه هر چه بیشتر ورزش همگانی، ایجاد فضاها و شرایط بهتر و تداوم ایجاد هماهنگی‌ های بخش‌ های مختلف را از ضروریات ورزش چابهار عنوان کرد.

وی بر ایجاد پلاژ ورزشی بانوان، توجه به ورزش های آبی ساحلی، تکمیل ورزشگاه کریکت، افتتاح زمین چمن ورزشی، ساخت زمین فوتبال روستایی و افزایش سرانه فضای ورزشی به استاندارد کشوری تاکید کرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار ادامه داد: ساخت ورزشگاه کریکت به عنوان یکی از نیازهای اصلی ورزشکاران این رشته در چابهار از بیش از ۱۰ سال در زمینی به مساحت ۱۶ هزار مترمربع آغاز و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده و هم اینک فقط ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی اعتبار دارد که این اعتبار برای دیوارکشی آن هم مقدور نیست.

رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار با بیان اینکه ساخت ورزشگاه کریکت در شهرچابهار به کندی پیش می رود و در طول ۱۰ سال گذشته فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیش از ۲ هزار ورزشکار در رشته فوتبال در چابهار فعال هستند و بیش از ۹۵ درصد اعضای تیم ملی هم از این منطقه جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی بیان کرد: ورزشکاران شهرستان چابهار نباید از نظر سرانه فضای ورزشی یکی از محروم ترین مناطق استان سیستان و بلوچستان و کشور باشند و استعدادهای آنان شکوفا نشود.

وی گفت: شهرستان چابهار از نظر اقتصادی، تجاری، گردشگری و ورزش های آبی ساحلی ظرفیت های زیادی دارد و این شهرستان از قطب های مهم رشته های ورزشی فوتبال، کریکت و ورزش های آبی ساحلی است و باید سرانه فضاهای ورزشی متناسب با استعدادهای آن آماده سازی شود.

وی افزود: ساخت بیش از ۱۵ سالن ورزشی و مجموعه ورزشی فوتبال، فوتسال و والیبال در مراکز بخش ها، دهستان ها و روستاهای پرجمعیت و بیش از ۴۰ زمین مینی فوتبال چمن روستایی از درخواست های مهم ورزشکاران در چند سال گذشته است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=161241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.