• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

ملابرادر در چابهار: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران اولویت افغانستان است

  • کد خبر : 162140
  • 18 آبان 1402 - 17:23
ملابرادر در چابهار: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران اولویت افغانستان است
هاتف سیستان و بلوچستان - ملا عبدالغنی برادر  معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران در اولویت ما قرار دارد و برای همین منظور سفر چند روزه‌ای را در ایران از جمله بندرچابهار داشته‌ایم.

معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان پس از بازدید از ظرفیت‌های تجاری و اقتصاد بندرچابهار در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان، دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران اقتصادی و سیاسی بندرچابهار اظهار کرد: افغانستان معادن بسیار زیادی دارد و از این رو بندر چابهار برای صادارت مواد معدنیِ افغانستان مورد توجه ما به ویژه سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی، روابط اقتصادی و سیاسی دیرینه با ایران و همسایگی با استان سیستان و بلوچستان، افزود: همه تلاش هیات حاکمه افغاستان این است که با ایران رابطه حسنه، دوستانه، اقتصادی و سرمایه گذاری داشته باشد و برای ما ایران برای توسعه روابط، یک فرصت است.

معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان گفت: افغانستان در خشکی محصور شده که برای رسیدن و دستیابی به بازارهای بزرگ و آب‌های آزاد، به خاک و آب‌های ایران نیاز شدید داریم و ما می توانیم ایران را به آسیای میانه و کشورهای همجوار افغانستان متصل کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران زمینه را فراهم کند ما، برای سرمایه گذاری و تجارت بلندمدت در بندر چابهار و سایر نقاط سیستان و بلوچستان کاملا آماده هستیم.

ملا برادر افزود: در تهران در زمینه های مختلف با سران کشور بحث گفت‌وگو شده و این‌ گفت‌وگوها نشان می‌دهد که آینده بین ۲ کشور بسیار روشن است.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان نیز در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت بالای بندر چابهار، این بندر فاصله کشور ما را به بازارهای آسیای میانه‌ حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

عزیزی تاکید کرد: برای آغاز روابط تجاری افغانستان، یک گروه اقتصادی بین ۲ کشور در چند روز آینده تشکیل خواهد شد و مسائل تجاری را پیگیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: افغانستان در بندر چابهار نیاز به امضای یک‌ تفاهم‌نامه بلند مدت ۳۰ ساله و ۱۰۰ ساله دارد که این‌مهم نیاز به‌ مساعدت دولت ایران است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، هیات عالیرتبه افغانستان به سرپرستی ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر و رئیس الوزرا حکومت افغانستان در سفر به چابهار از دانشگاه بین المللی چابهار به دلیل حضور دانشجویان افغانی بازدید و از نزدیک راههای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری و اقتصادی را بررسی کردند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=162140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.